حلزون موجود در باغچه ها سلاحی در مقابل باکتری‌های مضر

۱۳۹۸/۰۳/۳۱ - ۲۲:۲۰:۴۹
کد خبر: ۸۶۰۶۳۹
حلزون موجود در باغچه ها سلاحی در مقابل باکتری‌های مضر
محققان انگلیسی موفق به کشف پروتئینی در مخاط حلزون شده‌اند که قادر به نابودی باکتری‌های مضر است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حلزون بیشتر عمر خود را در مکان‌های آلوده و پر از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا سپری می‌کند و همین موضوع باعث شده است که محققان به دنبال یک سلاح مخفی در بدن حلزون باشند که از آن در مقابل انواع عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

محققان به این منظور مخاط حلزون را به‌منظور شناسایی آنتی‌بیوتیک‌ها مورد بررسی دقیق قرار دادند. نتایج نشان داد مخاط حلزون حاوی چهار پروتئین ناشناخته است و دو مورد از این باکتری‌ها خواص ضدمیکروبی فوق‌العاده دارند. ویژگی ضدمیکروبی این پروتئین‌ها به ویژه در مقابل یک باکتری خطرناک به نام Pseudomonas aeruginosa است که عامل اصلی عفونت ریه در مبتلایان به فیبروز سیستیک محسوب می‌شود.

فیبروز سیستیک شایع‌ترین بیماری تنفسی ارثی است. در این عارضه خلط چسبناک ریه‌ها و دستگاه گوارش را مسدود می‌کند. این بیماری یک اختلال ژنتیکی محسوب می‌شود که در هر ۲ تا ۳ هزار تولد، یک نوزاد را مبتلا می‌کند. در این اختلال علاوه بر ترشحات ریه و دستگاه گوارشی، ترشحات لوزالمعده، کبد و دستگاه تناسلی نیز غلیظ و چسبناک می‌شود. این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالباً رقیق و غیرچسبناک هستند. همچنین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می‌یابد و در واقع نمک موردنیاز بدن از طریق عرق دفع می‌شود.

نتایج نشان می‌دهد مخاط حلزون قادر به مهار گونه‌های مختلف باکتری P. aeruginosa است. یکی دیگر از پروتئین‌های ناشناخته موجود در مخاط حلزون ۳۷.۴kDa نام دارد که محققان آن را اسپرنین نامیده‌اند و خاصیت آنتی بیوتیکی و درمانی قوی دارد. دو مورد دیگر به ترتیب ۱۷.۵kDa و ۱۸.۶kDa نام گرفته‌اند که آنان نیز با عوامل بیماری‌زا مقابله می‌کنند.

محققان امیدوارند با استفاده از پروتئین استخراج شده از حلزون، بتوانند آنتی بیوتیک‌های زیست‌سازگار تولید کنند که قادر به مبارزه با باکتری‌های مقاوم به دارو باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز