۹ راهکار طلایی برای داشتن لثه‌هایی سالم

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۲۱:۲۰:۳۹
کد خبر: ۸۶۱۱۶۱
۹ راهکار طلایی برای داشتن لثه‌هایی سالم
برای حفظ سلامت لثه‌ها انجام برخی اقدام‌های پیشگیرانه و مصرف گروه خاصی از مواد خوراکی توصیه می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ برای داشتن دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا، اولین نکته حفظ سلامت لثه‌هاست؛ لثه بیمار می‌تواند به آسیب دندان ها، بروز عفونت، افتادن دندان و ناتوانی در انجام روش‌های درمانی ترمیمی مانند کاشت ایمپلنت دندانی یا استفاده از دندان مصنوعی منجر شود.

به گفته متخصصان عفونت دندانی زمینه ساز بروز بیماری‌های قلبی عروقی و ابتلای افراد به بیماری‌های طیف اختلال شناختی مانند آلزایمر و دمانس مغزی خواهد شد.

برای حفظ سلامت لثه‌ها و جلوگیری از بروز آسیب به دندان ها، پیشگیری از بروز پوسیدگی درد دندان یا ابتلا به بیماری‌های عفونی لثه مانند پریودنتیت و رفع بوی نامطبوع دهان کارشناسان راهکار‌هایی طلایی را به افراد توصیه می‌کنند.

بیماری لثه زمانی شروع می‌شود که پلاک‌ها حاوی باکتری و دیگر عامل‌های التهاب زا در طول خط رویش دندان شکل می‌گیرند؛ بی دقتی و کم‌حوصلگی افراد برای اهمیت به بهداشت و سلامت لثه و تاخیر در مسواک زدن صحیح دندان‌ها به رشد پلاک‌ها و بروز عفونت لثه و در صورت تشدید به آسیب استخوان فک منجر خواهد شد.

از جمله علامت‌های بروز عفونت لثه می‌توان مواردی چون احساس بوی نامطبوع در دهان، شل شدن لثه، خونریزی از لثه، التهاب، قرمزی و درد لثه‌ها و بروز تورم در محل رویش دندان در کنار لثه را نام برد.

در مراحل پیشرفته عفونت لثه و ابتلای فرد به بیماری پریودنتیت، آسیب شدید به لثه واردشده و امکان دارد دندان‌ها از محل خود خارج شده یا پزشک مجبور به کشیدن آن‌ها شود.

برای جلوگیری از بروز عفونت لثه حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید؛ نخ دندان پیش از مسواک زدن باید انجام شود تا پلاک‌ها و دیگر مواد خوراکی که در کناره دندان و لثه‌ها باقی مانده اند پاک و از دهان خارج شوند.

مراجعه منظم به دندان پزشک یکی از راهکار‌های تشخیص زودهنگام بروز عفونت لثه است؛ پزشک با معاینه لثه می‌تواند تشخیص دهد که عفونت لثه وجود دارد و تا چه اندازه پیشرفت کرده است و درمان‌های پیشگیرانه لازم را به بیمار تجویز کند.

افرادی که مواد دخانی به ویژه سیگار یا قلیان استعمال می‌کنند به احتمالی بیشتر دچار مشکل‌های سلامت دهان و دندان می‌شوند، پوسیدگی دندان ها، تیره شدن رنگ دندان و عفونت لثه در این افراد بسیار شایع است. در هر زمان ترک سیگار و استفاده نکردن از محصول‌های دخانی سبب جلوگیری از پیشرفت آسیب به لثه‌ها و دندان می‌شود.

برای افزایش اثربخشی مسواک، نوعی مناسب با جنس دندان‌های خود را متناسب با دستور دندان پزشک انتخاب کنید. به گفته کارشناسان در صورت استفاده مناسب، مسواک برقی اثربخشی بیشتری به نسبت مسواک دستی دارد زیرا بخش‌های انتهایی دندان را به خوبی پوشش می‌دهد.

زمان مسواک زدن افزون بر دندان ها، لثه‌های خود را نیز به آرامی مسواک بزنید و در صورت مشاهده خونریزی یا درد و تورم با احتمال بروز عفونت لثه به پزشک مراجعه کنید.

هر سه الی چهار ماه مسواک دستی خود را تعویض کنید به ویژه اگر مو‌های مسواک خمیده شده باشد، پس از اتمام مسواک آن را به خوبی شسته و در فضای باز قرار دهید تا به‌صورت کامل خشک شود.

استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید نیز می‌تواند سبب استحکام لثه و دندان‌ها شود.

دهانشویه‌ها نیز می‌توانند با کاهش تولید پلاک و جلوگیری از رشد آن‌ها سبب افزایش سلامت لثه‌ها شوند؛ استفاده از دهانشویه شیمیایی تنها دربازه زمانی استاندارد زیر نظر دندان پزشک مجاز است. محلول آب نمک رقیق هم می‌تواند سبب تقویت لثه‌ها و رفع خونریزی از آن‌ها شود در صورتی که فرد آب نمک را نبلعد، زیرا در دراز مدت این کار می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود.

افرادی که به دلایل مختلف دندان‌های خود را از دست داده اند و از راهکار‌های درمانی مانند بریج، ایمپلنت دندانی یا دندان مصنوعی استفاده می‌کنند باید توجه فراوان به سلامت لثه‌های خود داشته باشند.

اگر لثه دارای عفونت یا التهاب باشد این راهکار‌های درمانی موفقیت آمیز نخواهند بود.

مصرف برخی مواد خوراکی هم می‌تواند سبب افزایش سلامت لثه و دندان‌ و کاهش بروز پوسیدگی شود؛ از جمله محدود کردن مصرف مواد شیرین و قندی.

یکی از مواد خوراکی مقوی برای سلامت لثه ها، ریشه گیاه زنجبیل است؛ این گیاه با خواص ضد التهابی به تقویت سلامت بافت لثه‌ها کمک می‌کند. مصرف این گیاه به همراه دمنوش یا افزودن آن به خوراک می‌تواند سبب کاهش تولید پلاک دندانی شود، پیش از مصرف زنجبیل از نداشتن حساسیت خوراکی به آن اطمینان حاصل کنید.

مصرف روزانه یک عدد میوه سیب هم از قدیم برای سلامت دهان و دندان و حتی سلامت قلب و عروق توصیه شده است؛ مصرف سیب پس از صرف خوراک به ویژه اگر دسترسی به مسواک برای پاک کردن دندان‌ها ندارید مانند یک پاک کننده آنتی باکتری می‌تواند سبب تمیز شدن دندان‌ها شود، البته سیب دارای مواد اسیدی در ترکیب خود است و پس از مصرف آن توصیه می‌شود دهان با آب یا دهانشویه شسته و آبکشی شود.

گنجاندن شیر و دیگر محصول‌های لبنی در رژیم خوراکی روزانه هم سبب تقویت و بهبود سلامت دندان‌ها و استخوان فک و استحکام آن‌ها در برابر عامل‌های التهابی می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای افزایش اثربخشی شیر و دیگر محصول‌های لبنی آن‌ها به تنهایی مصرف شود. افزودن پودر کاکائو یا قهوه یا انواع دانه غلات به شیر از اثر بخشی آن می‌کاهد، از جمله دیگر محصول‌های لبنی مفید برای سلامت بدن، پنیر، ماست، کشک و دوغ را می‌توان نام برد که توصیه می‌شود از نوع پاستوریزه آن‌ها استفاده شود.

مصرف سبزی و سالاد هم به افزایش سلامت لثه‌ها کمک می‌کند؛ سبزی و سالاد حاوی فیبر هستند و با تولید بزاق در دهان سبب از بین بردن باکتری‌ها می‌شوند، از جمله سبزی‌های مفید برای ضدعفونی کردن محیط دهان و دندان می‌توان اسفناج، کرفس و کاهو را نام برد.

پیاز هم یکی دیگر از برترین مواد خوراکی ضدباکتری برای کمک به سلامت دهان و لثه هاست؛ این ماده دارای خواص ضدعفونی کنندگی است و بیشترمیکروب و باکتری‌ها را از بین می‌برد، توصیه می‌شود در بیشتر وعده‌های ناهار و شام به همراه خوراک مصرف شود.

 

نظر شما