نقش موثر بانوان روستایی در مدیریت پسماند خانگی

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۱۰:۴۲:۵۶
کد خبر: ۸۶۱۳۸۶
نقش موثر بانوان روستایی در مدیریت پسماند خانگی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: نقش بانوان روستا در مدیریت پسماند خانگی روستا انکار ناپذیر است.

 به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ اشرفعلی حسینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: یکی از مهمترین اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست همواره جلب مشارکت کلیه اقشار جامعه  بوده در همین راستا  

کارگاه آموزشی با موضوعیت تفکیک زباله و بازیافت آن برای زنان خانه دار روستای تیس کوپان با همت کارشناسان محیط زیست شهرستان چابهار برگزار شد.

حسینی در خصوص وضعیت کنونی پسماند در این شهرستان افزود: شهرستان  چابهار دارای 578 روستا با بیش از 40000 خانوار و جمعیت روستایی بالغ  برابر 170000 نفر ( باستناد سرشماری سال 1395) میباشد . بطور متوسط روزانه 51 تن پسماند در روستاهای چابهار تولید و به روشهای سنتی (سوزاندن، دفن کردن، تلنبارکردن )در محیط دفع می شود.

درسالهای اخیر سایت بیوکمپوست در چابهار راه اندازی شده است که اقدام به جمع آوری زباله وسپس تفکیک زباله خشک از تر می نماید. در این سایت زباله های تر جهت تهیه کود بازیافت  می شود و زباله های خشک و قابل بازیافت جهت ورود  مجدد به چرخه تولید بسته بندی می گردد.

 

وی در ادامه بیان داشت که متاسفانه باتوجه به موارد فوق هنوز هم شاهد وجود پسماندها در سطح شهر و روستاها هستیم که علت آن را میتوان جدی نگرفتن و پایبند نبودن شهروندان و اهالی روستاها به اجرایی نمودن قوانین و مقررات موجود در خصوص مدیریت پسماند دانست که تماماً ناشی از عدم آگاهی و عدم آموزش کافی در این زمینه می باشد. پسماندها علاوه بر بد منظر نمودن  محیط اطراف، مسبب مشکلات بهداشتی نیز خواهد شد که همین امر موجب گردیده  نیاز به آموزش جهت مدیریت پسماندها بیش از پیش در این شهرستان احساس شود.

رئیس اداره محیط زیست چابهار افزود: جهت تدوین و اجرای برنامه مدیریت پسماند روستاها ضرورت دارد که مطالعه جامعی در خصوص وضعیت اجتماعی و اقتصادی روستاها بعمل آمده و به کمک دهیاری و سایر ارگان های متولی برنامه ی آموزش و مدیریت پسماند اجرایی شود.

 در این کارگاه آموزشی که به همت کارشناسان محیط زیست و دهیار روستا برگزار شد تعداد 32نفر از زنان روستا با مفاهیم و اهمیت  محیط زیست  و تفکیک زباله و بازیافت آن  آشنا شدند . همچنین آشنایی با تهیه کود از زباله های خانگی تر بصورت عملی  وتوزیع کتاب درباره بازیافت اشیا پلاستیکی و شیشه ای ازدیگر برنامه های این کارگاه آموزشی بود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز