علیخانی مطرح کرد:

بعد از اجرای طرح جدید، سفر با مترو کاهش پیدا کرد /افزایش آمار خودروهای غیر مجاز در محدوده طرح ترافیک

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۵:۴۳:۱۸
کد خبر: ۸۶۱۶۵۹
بعد از اجرای طرح جدید، سفر با مترو کاهش پیدا کرد /افزایش آمار خودروهای غیر مجاز در محدوده طرح ترافیک
دومین روز خداحافظی با طرح زوج و فرد را پشت سر می‌گذاریم در حالی که به عقیده بسیاری کارشناسان، این محدودیت‌ها که برای کاهش آلودگی هوا اعمال می‌شود، اثری بر کنترل آلودگی ندارد و مبنایی که بر اساس آن هدف گذاری شده است به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندین سال بود که ماشین‌های شخصی به عنوان مسافرکش در محدوده ی زوج و فرد وجود داشت اما طرح زوج و فرد لغو و به جای آن طرح کاهش آلودگی هوا جایگزین شد. این در حالی است که سیستم حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو در محدوده طرح حلقه ی دوم ترافیک در وضعیت خوبی قرار ندارد و احتمال سرازیری ترافیک در سایر نقاظ شهر به دلیل  کمبود وسایل حمل و نقلی در محدوده طرح وجود دارد. برای پاسخ به این انتقادات به سراغ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران رفتیم.

محمد علیخانی در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص لغو طرح زوج و فرد و جایگزینی طرح کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: اصل تعیین محدوده، افزایش محدوده و تعیین روزها و ساعات محدودیت طبق قانون به عهده شورای عالی ترافیک است و شورای شهر هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: پس از این که طرح مصوب شد، شورای شهر فقط نرخ گذاری عوارض را بر عهده دارد اما به اشتباه تصور می‌کنند طرح جدید کاهش آلودگی هوا مصوب شورای شهر تهران است که چنین نیست.

وی اظهار کرد: شورای شهر حتی عضو شورای عالی ترافیک هم نیست. این طرح در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک تهیه شده که مستقیما با نظر شهردار تهران به شورای ترافیک ارسال و در آن جا مصوب شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورای شهر هیچ مسئولیتی در طرح جدید کاهش آلودگی هوا ندارد، خاطر نشان شد: اگر نظرات و پیشنهادات و اشکالاتی وجود دارد، بهترین راه این است که این پیشنهادات به دست آن اعضا برسد. از نظر کارشناسی نظراتی داریم. اما با توجه به اینکه کمیسیون عمران و حمل و نقل کارش در این حوزه است؛ نظراتی داریم.

علیخانی گفت: از سال گذشته که مکانیزم پرداخت تغییر کرد و سال جاری طرح جدید حلقه دوم اضافه شد، می توان گفت آمار خودروهای غیر مجاز به شدت افزایش پیدا کرده است. اصل طرح را تایید می‌کنیم که حرکت رو به جلو است اما اشکالاتی با اجرای طرح اتفاق می افتد.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: با آغاز طرح ترافیک کاهش سفرهای مردم با حمل و نقل عمومی مثل مترو صورت گرفته است. طبق آمار گرفته شده آمار سفرهای مردم با مترو کم شده است این اتفاق نشان می‌دهد مردم به سمت استفاده از خودرو شخصی ترغیب می شوند چراکه این طرح به گونه‌ای بوده که همه مردم می‌توانند ثبت نام کنند و عوارض پرداخت کنند تا وارد آن مناطق شوند و محدودیت‌ها بر طرف شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه در طرح ترافیک جدید محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده، اذعان کرد: قبلا 60 الی 70 هزار آرم در تهران داده می‌شد که اجازه داشتند از این طرح استفاده کنند و یکجا باید پول پرداخت کنند اما الان انحصار شکسته شده و به سمت عادلانه‌تر شدن پیش رفتیم اما اشکال دیگر این است که همه می‌توانند وارد شوند و ترغیب شوند تا خودروهای بیشتری وارد طرح شوند و با فلسفه توسعه حمل و نقل عمومی مغایرت دارد.

علیخانی در پاسخ به این انتقاد که زیر ساخت حمل و نقل عمومی دارای ایراداتی است و این طرح محدودیت‌ها را افزایش داده، عنوان کرد: این طرح ابعاد مختلفی دارد. صحبت‌های انجام شده طبق بررسی‌هایی صورت می گیرد که به دست آورده‌ایم اما دقیق تر باید با پایش و مطالعه  به نتایج دقیقی برسیم و باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

 

نظر شما
پرونده ویژه