گزارش استان قم در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان؛

رشد سه برابری سمن های استان قم در دولت دوازدهم

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۱۴:۲۵:۲۳
کد خبر: ۸۶۲۰۹۷
رشد سه برابری سمن های استان قم در دولت دوازدهم
هفتاد و سومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در جریان هفتاد و سومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان که با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، مسئولین استان قم به ارایه گزارش پرداختند.

استاندار قم: توفیق در تشکیل خانه جوان در سال 98

بهرام سرمست؛ استاندار قم، در این جلسه با ارایه گزارشی از وضعیت جوانان گفت: حدود 26 درصد جمعیت استان قم شامل جوانان است و در مقایسه با کل کشور در سال 97، 10 درصد جمعیت فعال و 23 درصد بیکار هستند، که این میزان از میانگین کشور 4 درصد کمتر بوده است.

وی  با اشاره به اینکه این آمار بدین معنا نیست که استان قم، از نظر  اشتغال با مشکلی مواجه ، افزود:  در حوزه جوانان در این استان حدود 41 سمن فعالیت دارند و 8 سمن در حال تشکیل پرونده هستند در حالی که در شروع دولت دوازدهم تنها 12 سمن فعالیت کردند که این میزان حدود 3 برابر افزایش داشته است.

سرمست اظهار کرد: به لحاظ امکانات و اختیارات حوزه جوانان فرهنگسرای جوانان را در اختیار این افراد قرار دادیم و هیأت موسس و شورای مرکزی انتخاب شدند و در حال تدوین اساسنامه هستیم.

استاندار قم با اشاره به رشد چندین برابری مصوبات گفت: در بخش هایی ستاد جوانان تشکیل شده که شاهد رشد 600 درصدی مصوبات و جلسات نسبت به سال 96 بوده ایم. همچنین در حوزه بکارگیری جوانان نهایت تلاش ما این است که از تشکلات جوان در مناسبات و اخذ مشورت استفاده شود.

سرمست خاطرنشان کرد: تعامل و هم افزایی بین دستگاه های ذیربط قم در بحث جوانان وجود دارد از این رو در تشکیل خانه جوان در سال 98 موفق شدیم.

وی ضمن تشکر از وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: مجموعه ورزشی خوبی در این استان راه اندازی شده است و بناست سالن ورزشی 4500 نفری در پردیسان راه  اندازی شود که این سالن در منطقه محروم و کم برخوردار قرار داشته و امیدواریم امکانات خوبی اعطا شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم : تاکید استان قم بر بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در خصوص جوانان

در ادامه این جلسه رسول منعم؛ مدیرکل ورزش و جوانان استان قم در گزارش این مجموعه اظهار کرد: توانستیم تسهیلات ازدواج را از 3 میلیون به 30 میلیون افزایش دهیم. همچنین تفاهم نامه همکاری با صندوق کارآفرین امید و بانک رسالت منعقد گردید. از سوی دیگر افزایش چند برابری سمن ها و راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج شامل فعالیت های این استان است.

وی  با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: با توجه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بر نقش جوانان تاکید داشته ایم و در استان قم به این بیانیه توجه ویژه ای شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم در رابطه با مهم ترین مصوبات ستاد استانی ساماندهی امور جوانان استان قم در سال 98 عنوان کرد: هم افزایی دستگاه های اجرایی در خصوص برنامه های اوقات فراغت جوانان، ارزیابی و تحلیل از برنامه های هفته جوان دستگاه های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان، درج اطلاعات اوقات فراغت دستگاه های استان، در اختیار قرار گرفتن دستگاه های عضو ستاد ساماندهی، ارائه بسته های تشویقی، تصویب دستورالعمل هفته ی ازدواج، برگزاری کارگاه های مشاوره ازدواج و مهارت های زندگی، فضای مجازی و پیشگیری از اعتیاد در توابع استان قم، هماهنگی نسبت به تسهیل پرداخت وام از صندوق کارآفرینی به سمن ها و جوانان برای اشتغال و تشکیل مجامع خیرین ازدواج قم از آن جمله است.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان : توضیح در رابطه با مصوبات شورای عالی جوانان

در ادامه این جلسه امید محدث؛ مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان در رابطه با مصوبات شورای عالی جوانان اظهار کرد: مصوبات شورای یه جوانان شامل ۴ بند است. اصلاح آیین‌نامه‌ها ستاد ملی و ستاد استانی، لحاظ کردن شاخص اهتمام به امور جوانان در ارزیابی های دورهای از استانداران مدیران دستگاه‌های عضو ستاد، تصویب اساسنامه مجامع استانی و مجمع ملی جوانان و تغییر بازه سن جوانی از آن جمله است.

وی در توضیح بخشی از بندهای مصوبات عنوان کرد: در شاخص ارزیابی عملکرد استانداران و مدیران استانی مقرر شد وزارت کشور در ارزیابی های دوره ای و سالیانه استانداران و مدیران دستگاه‌های عضو ستاد استان، شاخص اهتمام امور جوانان را به عنوان ارزیابی عملکرد لحاظ کند.

محدث خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش سن ازدواج و اشتغال جوانان ازدواج در گذشته ، سن جوانی از ۱۵ تا ۲۹ سال بوده که هم اکنون ۱۸ تا ۳۵ سال تغییر پیدا کرد.

تندگویان: لزوم انجام بیمه برای مشاوره و مشاوره رایگان پیش از ازدواج

در ادامه این نشست محمد مهدی تندگویان معاون  امور ساماندهی جوانان گفت: تا زمانی که دو مشکل حل نشود از زیرساخت‌های تدارک دیده شده استقبال نخواهد شد و مقصر زیرساخت‌ها نیستند.

تندگویان تصریح کرد:جوانی که میخواهد ازدواج کند تا قبل از اینکه مشاوره رایگان دریافت نکرده نباید این ازدواج صورت نگیرد همچنین بیمه مشاوره از جمله مواردی است که افراد به دلیل هزینه زیاد درمان خود را ادامه نمی دهند.

وی افزود: ۴ بار سن جوانی از ابتدای انقلاب تاکنون تغییر پیدا کرده است و همیشه مرجع آن شورای عالی جوانان بوده است.

معاون وزیر اضافه کرد: عملاً تکلیف ۱۵ تا ۱۸ سال با تغییر سن جوانی مشخص شد. نمی توانستیم وارد حوزه این محدوده سنی شویم چراکه این افراد وارد بازار کار نبوده و  در مدارس مشغول تحصیل بودند و بنا شد پس از ۱۸ سال که وارد فضای کسب و کار نیز می شوند حوزه جوانان تعریف شود تا پیش از آن به آموزش و پرورش محول گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز