درگفتگو با عضو مجمع سمن های استان تهران مطرح شد؛

نقش سمن ها در واسطه گری بین دولت و ملت برای تسهیل ازدواج

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۶:۰۶:۰۹
کد خبر: ۸۶۲۷۱۱
نقش سمن ها در واسطه گری بین دولت و ملت برای تسهیل ازدواج
پیران گفت: «سمن‌ها باید اصلی‌ترین نیازهای امروز جوانان کشور را که بر تصمیم آنها برای ازدواج تأثیر دارند، شناسایی کنند. این نیازها می‌توانند موارد مختلفی را دربرگیرند که برخی از آنها شامل اشتغال، مسکن، تهیه امکانات زندگی و... می‌شوند. سمن‌ها بعد از شناسایی اصلی‌ترین نیازهای جوانان برای ازدواج باید وظیفه واسطه‌گری بین دولت و ملت را انجام دهند و مطالبات جوانان را در زمینه ازدواج پیگیری کنند.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هر سال که آمارهای سالانه منتشر می‌شوند، شاهد کاهش تمایل جوانان به ازدواج هستیم، عوامل مختلفی در کاهش تمایل جوانان به ازدواج نقش دارند. یکی از نهادهای مهم در جامعه ما که نزدیک‌ترین ارتباط را با بدنه مردم دارد سمن‌ها هستند.

سمن‌ها از خود مردم بر می‌خیزند و از جنس آنها هستند بنابراین دغدغه‌ها و نیازهای آنها را به خوبی می‌شناسند. همین به سمن‌ها یک رسالت مهم در ایجاد انگیزه در جوانان برای ازدواج می‌دهد؛ سمن‌ها یکی از نهادهای مهمی هستند که می‌توانند جاده ناهموار ازدواج در جامعه را هموار کنند. نقشی که سمن‌ها در این میدان می‌توانند بازی کنند چند بعدی و مهم است. در واکاوی نقش سمن‌ها در افزایش انگیزه جوانان برای ازدواج گفت و گویی با یک عضو مجمع سمن‌های تهران داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

محمد پیرای، عضو مجمع سمن‌های استان تهران، در مورد نقش سمن‌ها در ترویج ازدواج در بین جوانان با توجه به وضعیت کشور گفت: «سمن‌ها چندین رسالت عمده را بر عهده دارند که در بررسی نقش آنها در ترویج ازدواج می‌توان به 2 مورد اصلی اشاره کرد: یکی از این نقش‌ها واسطه‌گری بین مردم و نهادهای حاکمیتی کشور است. مورد دوم فرهنگ‌سازی درست در بین مردم است. در ترویج امر ازدواج اگر سمن‌ها بتوانند این دو رسالت اصلی خود را به خوبی انجام دهند آنگاه می‌توانند نقش زیادی در افزایش ازدواج در بین جوانان داشته باشند.»

وی نقش سمن‌ها را در واسطه‌گری بین دولت و ملت اینگونه با محوریت ازدواج شرح داد: «سمن‌ها باید اصلی‌ترین نیازهای امروز جوانان کشور را که بر تصمیم آنها برای ازدواج تأثیر دارند، شناسایی کنند. این نیازها می‌توانند موارد مختلفی را دربرگیرند که برخی از آنها شامل اشتغال، مسکن، تهیه امکانات زندگی و... می‌شوند. سمن‌ها بعد از شناسایی اصلی‌ترین نیازهای جوانان برای ازدواج باید وظیفه واسطه‌گری بین دولت و ملت را انجام دهند و مطالبات جوانان را در زمینه ازدواج پیگیری کنند.»

پیرای فرهنگسازی در زمینه ازدواج را اینگونه بیان می‌کند: «اگر به گفته‌های بزرگترها و افراد کهنسال دقت کنیم می‌گویند که در زمان ما ازدواج آسان‌تر بود، یکی از پارامترهایی که بزرگترها به آن اشاره می‌کنند این است که زوج ها به خصوص دخترها خانم‌ها توقعات‌شان در زمان ازدواج خیلی کم بوده است. زندگی بدون یخچال ساید بای ساید، تلویزیون 55 اینچ، سرویس چوب، خانه آنچنانی و... هم ممکن است. نقش سمن‌ها در این زمینه این است که بین مردم دست به فرهنگ سازی بزنند و دوباره سطح توقعات جامعه را پایین بیاورند. این مسئله به ویژه در مواردی که به اصلی ترین مشکلات جامعه ما تبدیل شده اند، تأثیری زیادی دارد. برای نمونه سمن ها می توانند نقش زیادی در کاستن از مهریه های سنگین داشته باشند و به منطقی شدن مهریه ها کمک کنند. سمن ها در کاستن از رفتارهای پرخطری که می توانند باعث جدایی افراد شوند، نقش زیادی دارند و می توانند با فرهنگ سازی در این زمینه ها تعادل رفتاری را به جوانان بازگردانند.»

عضو مجمع سمن‌های استان تهران به نقش سمن‌ها در ترویج مشاوره‌های قبل از ازدواج اشاره کرد و افزود: «سمن‌ها می‌توانند جوانان را به استفاده از مشاوره‌های قبل از ازدواج تشویق کنند. اگر مشاوره‌های قبل از ازدواج در جامعه ما جدی گرفته شوند به میزان زیادی از طلاق‌ها و جدایی‌ها کاسته می‌شود.»

وی در پایان تأکید کرد: «بنابراین اگر سمن‌ها به این دو نقش اصلی خود در جامعه عمل کنند به میزان زیادی افزایش در انگیزه افراد برای ازدواج را مشاهده می‌کنیم. نقش سمن‌ها در مسئله ازدواج از این هم بیشتر است و آنها می‌توانند در کاهش آمار طلاق هم نقش داشته باشند زیرا اگر ازدواج‌ها آگاهانه صورت بگیرند آمار طلاق هم کاهش پیدا می‌کند. سمن‌ها با فعالیت‌هایی که این زمینه انجام می‌دهند با یک تیر دو نشان می‌زنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز