از ابزارهای کارآمد حمایت از کارآفرینی زنان ، آگاه سازی مردم و جلب حمایت آنان است

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۱۱:۵۶:۰۰
کد خبر: ۸۶۴۱۰۲
نماینده ایران در نشست بین المللی "توسعه کارآفرینی زنان" در باکو تجربه نوین ایران با آگاه سازی جامعه محلی نسبت به فواید کارآفرینی زنان و جلب حمایت مردم از آنان را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ فریبا ابتهاج مشاور رسانه ای معاونت در پنل "کارآفرینی زنان از مهم ترین ابزار پیشرفت پایدار" این نشست تاکید کرد: این تجربه و چشم اندازی نوین در حوزه کارآفرینی زنان در جمهوری اسلامی ایران است که پیوند مردم با کارآفرینان زن آن را رقم می زند.

وی با اشاره به اینکه کارآفرینی موفق، وجهی از حیات اجتماعی و اقتصادی است که در آن نفع عامه مردم با نفع کارآفرین به یک میزان محقق شود، گفت: زنان و دختران ایرانی که سال هاست پشتکار و استعداد خود را در عرصه های مختلف مانند تحصیل، علم و اجتماع ثابت کرده اند، اکنون از ظرفیت های بالقوه مهم جامعه ایرانی در امر کارآفرینی نیز به حساب می آیند و به طور روز افزونی در جوامع شهری و روستایی ایران پا به عرصه فعالیت گذاشته اند. در حالی که به ویژه به خاطر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران با چالش های مختلف روبرو هستند.

ابتهاج خاطر افزود: در این شرایط، تکیه بر مردم و جلب توجه و مشارکت آنان می تواند بر چالش ها پیروز شود. چگونه؟ با آگاه سازی جامعه محلی نسبت به منافع مشترکی که می تواند میان کارآفرین و مردم وجود داشته باشد و این آگاه سازی اینک چشم اندازی نوین برای حمایت از کارآفرینی زنان ایرانی ایجاد کرده است.

وی گفت: معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در ایران با این هدف تجریه جدیدی را رقم زده و اقدام به راه اندازی سامانه انتخاب مردمی برترین کارآفرینان زن کرده تا به این وسیله جوامع شهری و روستایی را درگیر آشنایی و تلاش برای موفقیت کارآفرین محلی خود سازد.

این مشاور رسانه ای تاکید کرد: دیده شدن و ایجاد شرایط اجتماعی مناسب برای یک کارآفرین بی شک می تواند وی را در دسترسی به امکانات و تسهیلات یاری کند و کارآفرینانی که در این سامانه ثبت نام شده اند برای کسب آرا بیشتر می بایست خود را به جامعه معرفی کرده و اینکار شاید برای تعداد قابل توجهی از آنها برای اولین بار صورت می گیرد.

وی افزود: حالا، هم کارآفرین به تمرین معرفی برای دیده شدن خود و فعالیت اقتصادی اش اقدام می کرد و هم جامعه محلی با این حمایت احساس می کند که می تواند در پیشرفت کسب و کار او سهیم شود.

ابتهاج یادآور شد که به موازات این فعالیت، کمپینی در شبکه های اجتماعی توسط جمعی از زنان کارآفرین با عنوان "زنان نسل تحریم" شکل گرفته تا اعلام کند در مقابل تهدیدات اقتصادی، استوار می ایستند و همچنان که ستون خانواده های خود هستند، برای رونق اقتصادی تلاش می کنند. شعار این کمپین اینست: «آنهایی که ناامید می شوند، هرگز برنده نخواهند شد».

وی با اشاره به اینکه به تدریج با معرفی کارآفرینان زن توسط این کمپین، اهل رسانه به سراغ آنها می آیند و از تجربیاتشان می پرسند، سخن یکی از کارآفرینیان جوانی را که برای فعالیت اقتصادی از تهران به سیستان و بلوچستان رفته یادآور شد که می گوید: ما یاد گرفته ایم در مواجه شدن با موانع، آنها عقب بزنیم و دنبال راهکار باشیم؛ دیگر یاد گرفته ایم مانع که ایجاد و راه های قبلی که بسته شد به مسیرهای تازه فکر کنیم و بن بست ها متوقف مان نکند.

ابتهاج با تشریح فعالیت های معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در حمایت از زنان از جمله زنان کارآفرین مانند تهیه و تصویب شاخص های عدالت جنسیتی، حمایت از صندوق های اعتباری خُرد زنان روستایی، اجرای "طرح کسب و کار من" برای آموزش کارآفرینی به زنان و دختران،  برگزاری کارگاههای کارآفرینی زنان در حوزه اقتصاد مقاومتی، تلاش مشترک با سایر دستگاهها و نهادها مانند وزارت کشور، وزارت جهادکشاوری، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی را برای ارتقا وضعیت زنان و خانواده و بهبود شرایط اقتصادی مورد اشاره قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که اکنون در ایران تعداد زنان و دختران تحصیل کرده افزایش چشمگیر یافته و به همین دلیل تعداد زنان جویای کار در رشته های مختلف زیاد است، همه دستگاههای مرتبط اقداماتی را برای تقویت کسب و کارها در دست دارند. مانند حمایت از استارتاپ ها و فعالیت هایی که می تواند به فناوری نوین، مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک و متوسط منتهی شود. همچنین ارایه تسهیلات به زنان در این زمینه افزایش یافته، چنانچه در سال گذشته ۴۲ درصد تسهیلات بانکی برای روستاها به زنان روستایی اختصاص یافته است.

نشست بین المللی توسعه کارآفرینی زنان در شهر باکو جمهوری آذربایجان در تاریخ ۳۱ خرداد ماه با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای منطقه و حوزه CISبرگزار شد و جمهوری اسلامی ایران در این نشست به دعوت خانم هجران حسین آوا رییس امور بانوان، خانواده و کودکان ریاست جمهوری آذربایجان صورت گرفت. کشورهای شرکت کننده  در این اجلاس طی یک روز به بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی زنان، وضع موجود و چشم انداز آینده پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز