مدیرکل نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی:

رتبه بندی خیریه ها

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۸:۳۲:۱۸
کد خبر: ۸۶۴۴۵۳
رتبه بندی خیریه ها
مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور گفت: خیریه ها و سمن ها براساس شاخص های تعیین شده ای، رتبه بندی می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ جهان حیدری افزود: شفافیت عملکرد و توانمندی آنها و همکاری در طرح های اجتماعی از جمله شاخص هایی است که برای رتبه بندی خیریه ها و سمن ها در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: رتبه بندی خیریه ها به ما امکان می دهد تا هر سه ماه، یکبار گزارش عملکرد از خیریه ها داشته باشیم و احتمال اقداماتی مانند پولشویی در خیریه ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با رتبه بندی خیریه ها، توانمندسازی آنها را شناسایی می کنیم و در مواقع بحرانی می توانیم از توانمندی آنها بهره مند شویم.

*پولشویی در برخی خیریه ها

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون سه مورد پولشویی از خیریه ها گزارش شده که طبق استعلام ها، هیچکدام مجوز خود را از بهزیستی نگرفته بودند.

حیدری افزود: گاهی خیریه های قدیمی تر که سطح تحصیلات پایین تری دارند به سمت و سویی هایی کشیده می شوند که ما بلافاصله روشنگری کردیم و آنها را نسبت به اقدامشان آگاه کردیم تا به مشکلات برنخورند.

وی تصریح کرد: اگر خیریه ای از بهزیستی مجوز گرفته شود و مرتکب تخلفی شود بلافاصله اقدام آن خیریه در کمیسیون بررسی می شود و اگر آن خلاف، مشکل زا باشد آن خیریه منحل خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی برخلاف نهادهای دیگر برای انحلال خیریه، نیاز به رای دادگاه ندارد.

حیدری افزود: برای ایجاد خیریه حتی از افراد خوشنام نیز استعلامات لازم مانند عدم سوء پیشینه اخذ می شود و پس از تاسیس بلافاصله آنها را درگیر کارهای تخصصی می کنیم.

*سامانه شفافیت صدور مجوز خیریه

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور گفت: سامانه شفافیت صدور مجوز خیریه ها نیز در این سازمان در دست راه اندازی است.

حیدری در گفتگو با ایرنا افزود: اگر کسی نسبت به صادر نشدن خیریه ای معترض بود می تواند براساس اطلاعات این سامانه بفهمد که علت چه بوده است.

وی اضافه کرد: به خاطر شفافیت در عملکرد و حقوق شهروندی، نیازسنجی خیریه ها برداشته شده و فراخوانی در این زمینه نخواهد بود تا افراد خیر بتوانند در سامانه وارد شوند و حق کسی ضایع نشود. چون پیش از این جلوی صدور مجوزها در برخی استان ها گرفته شده بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز