در گفتگو با اسماعیل کهرم مطرح شد ؛

تغییر رفتار جانوران در اثر تخریب محیط زیست

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۶:۰۵:۰۷
کد خبر: ۸۶۴۷۰۲
تغییر رفتار جانوران در اثر تخریب محیط زیست
فعال محیط زیست گفت : دخالت انسان در طبیعت رفتار جانوران را تغییر داده است. در اثر تخریبی که در محیط زیست روی داده است، برخی از جانوران از بین می روند و آنهایی هم که باقی می مانند صدمات جدی می بینند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فرض کنید در اتاق خواب شما و یا اتاق نشیمن خانه‌تان زباله بریزند، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ حتی تصور چنین تصویری آزاردهنده است. این همان بلایی است که بشر بر سر زیست جانوری آورده و پهنه‌ها و عرصه‌هایی که محل زندگی حیات وحش بوده‌اند با دخالت انسان از بین رفته‌اند. طبیعت قربانی عملکرد انسان شده است و حیوانات امروز دیگر آنهایی که می‌شناختیم نیستند. جای شکارچی و صید عوض شده و کار به جایی رسیده که گربه‌ها از موش ها می‌ترسند. اصلا انگار دیگر جدال قدیمی بین موش و گربه معنای خود را از دست داده زیرا هر دوتای این جانورها زباله گرد شده اند.

در مورد تغییر رفتار جانوران در اثر تخریب محیط زیست توسط انسان ها، مصاحبه ای با یک فعال محیط زیست داشته ایم که در ادامه می خوانید.

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست تأثیری را که نابود کردن پهنه‌های زندگی حیات وحش توسط انسان‌ها بر رفتار جانوران می‌گذارد، اینگونه بیان کرد: «برای نمونه وقتی که انسان‌ها جنگل را از بین می‌برند، جانورهایی مانند دارکوب که زندگی‌شان به جنگل وابسته است سرگردان می شوند و نمی‌دانند کجا بروند. آیا دارکوب ها باید به جای درخت ها به تیربرق ها و ساختمان ها نوک بزنند؟»

وی با تأکید بر اینکه دخالت انسان در طبیعت رفتار جانوران را تغییر داده است، گفت: «در اثر تخریبی که در محیط زیست روی داده، برخی از جانوران از بین می روند و آنهایی هم که باقی می‌مانند صدمات جدی می بینند. برای نمونه زمانی که تالاب گاوخونی خشک شد، تعداد زیادی از پرنده‌هایی که از صفحات شمال به آنجا می آمدند و اطراق می کردند، در بی آبی مردند. موارد انگشت شماری که قوی بودند و زنده ماندند به جاهای دیگری مهاجرت کردند. آنچه که انسان‌ها در طبیعت انجام می‌دهند در رفتار حیوانات انعکاس پیدا می‌کند.»

وی با بیان اینکه رفتار تغذیه‌ای و تولید مثل مرغ‌های کاکایی در شمال کشور با زباله ریزی انسان‌ها در سواحل تغییر کرده، تصریح کرد: «مرغ‌های کاکایی جانوران دریایی هستند که در سواحل شمال کشور پرواز می کردند، اینها پرنده‌هایی بودند که در داخل آب ماهی می‌گرفتند و می‌خوردند. در نتیجه تولید انبوه زباله در سراسر سواحل آنها به زباله خواری روی آورده‌اند زیرا زباله آسان‌تر از ماهی به دست می‌آید. زباله خواری باعث شده جمعیت این پرونده‌ها افزایش پیدا کند، به حدی که بر طبق برآوردهایی که صورت گرفته هر ساله 11 درصد به جمعیت‌شان افزوده می‌شود. زباله خواری زاد و ولد این جانوران را تغییر داده و جمعیت شان بیشتر شده است. وقتی جمعیت این جانوران افزایش پیدا می کند تخریبی هم که به محیط زیست وارد می‌کنند بیشتر است.»

در تهران موش پروری می کنیم

کهرم تغییرات در رفتار موش های پایتخت نشین را اینگونه شرح داد: «موش یکی از کثیف‌ترین موجودات روی زمین است زیرا در قرن گذشته در اروپا باعث شیوع طاعونی شد که یک چهارم جمعیت آن زمان اروپا را نابود کرد. ناقل این مرگ سیاه موش ها بودند، موش ها با طاعون نمی مردند ولی می توانستند آن را به انسان ها منتقل کنند. علی رغم خطری که موش ها دارند ما در تهران موش پروری می کنیم.»

وی ادامه داد: «موش پروری در تهران به دو دلیل اصلی صورت می گیرد؛ یکی از آنها این است که نهرها را در تهران سرپوشیده کرده‌ایم. مورد دوم این است که زباله هایی که پر از غذا هستند را در جوی های آب رها می کنیم. برای نمونه در منطقه یک تهران رفتگران شهرداری حدود یک سوم از زباله ها را از جوی آب بیرون می آورند. با سرپوشیده کردن نهرها و ریختن غذا برای موش ها، پرورشگاه موش ساخته ایم. در نتیجه شرایطی که انسان ها ایجاد کرده اند هم زاد و ولد موش ها بیشتر شده است و هم اینکه جثه شان فربه تر شده، کار به جایی رسیده است که گربه ها از موش ها می ترسند.»

این فعال محیط زیست با بیان اینکه رفتار انسان‌ها باعث می‌شود جانوران طغیان کنند، گفت: «موش یک مادر بسیار فداکار است که به شدت از بچه‌هایش مراقبت می‌کند. موش تنها پستانداری است که وقتی شیر می‌دهد می‌تواند حامله شود. هر موش به طور متوسط در زندگی‌اش بیست بچه به دنیا می‌آورد، تمام این بچه‌ها زنده نمی‌مانند ولی حتی اگر چند مورد از آنها زنده بماند شهر را تسخیر می‌کنند. این مسئله تنها منحصر به تهران نیست، گفته می‌شود موش‌های پاریس ده برابر جمعیتش هستند، بنابراین به ازای جمعیت دو میلیونی پاریس 20 میلیون موش وجود دارند. می‌گویند اگر بمب اتم منفجر شود تنها موش‌ها و سوسک‌ها می‌توانند زنده بمانند، بنابراین اگر بمب اتمی منفجر شد کمتر کسی دوست دارد زنده بماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز