معصومه ابتکار درگفتگو با برنا:

نامزدی یک زن در انتخابات ریاست جمهوری بعید نیست/ احزاب ۳۰ درصد از کاندیداهایشان را از خانم‌ها انتخاب کنند/ ارتباط مستقیم توان افزایی زنان با کاهش آسیب‌های زنانه

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۵:۰۳:۱۰
کد خبر: ۸۶۵۶۳۰
نامزدی یک زن در انتخابات ریاست جمهوری بعید نیست/ احزاب  ۳۰ درصد از کاندیداهایشان  را از خانم‌ها انتخاب کنند/ ارتباط مستقیم توان افزایی زنان با کاهش آسیب‌های زنانه
معاون رئیس جمهور گفت: «مورد بعدی که می‌تواند نقش زیادی در کاستن از مشکلات زنان در جامعه داشته باشد آموزش و توان افزایی دختران جامعه است، در این برنامه‌ها معاونت زنان و وزارت آموزش و پرورش با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از حالا تا دو سال آینده کشور درگیر 2 انتخاب مهم است؛ یکی انتخابات نمایندگان مجلس و دیگری انتخابات ریاست جمهوری. بخاطر تحریم‌ها، نوسانات اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم خیلی‌ها تلاش می‌کنند حضور مردم در انتخابات پرشور نباشد. این تصور زمانی می‌تواند کمرنگ شود که ما گزینه‌های مناسب با روزگار اکنون برای مردم داشته باشیم. یکی از تقاضاهای مردم این است که در دو انتخابات بزرگ پیش‌رو حضور زنان را پررنگ‌تر ببینیم و از رجل بودن بعضی از سمت‌های کشور این استنباط را نکنیم که مخصوص مردان هستند.

مهمترین انتخاب پیش‌رو انتخاب رئیس جمهور است. حال این سؤال مطرح می شود که آیا حضور زنان را در میان کاندیداها خواهیم دید؟ آیا صلاحیت کاندیدای زن تأیید می‌شود؟ آیا امکان داشتن یک رئیس جمهور زن ایجاد می‌شود؟

این سؤالات بهانه‌ای شدند تا گفت‌وگویی با معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، داشته باشیم.

معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، با بیان اینکه هر دوره یک‌سری از خانم‌هایی که جسارت بالایی دارند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوند و هیچ‌گاه شورای نگهبان آنها را بخاطر جنسیت‌شان رد نکرده است، به برنا گفت: «همیشه این بحث مطرح بوده که کلمه رجال قابل تفسیر است و رجال به معنای قرآنی آن به شخصیت اطلاق می شود و نه جنسیت. بنابراین کاندیداشدن خانم‌ها برای ریاست جمهوری بسیار تأثیرگذار است.»

وی با اشاره به اینکه، حضور یک کاندیدای زن در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند نقش زیادی در رونق گرفتن انتخابات داشته باشد، تصریح کرد: «این می تواند برای جامعه نشاط و امید ایجاد کند. حضور زنان در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یکی از موارد مهمی است که می‌تواند نیمی از جامعه را پای صندوق های رأی بیاورد. با توجه به اینکه زنان قدرت تأثیرگذاری روی جامعه را دارند به نظر می‌رسد که حتی مردان هم به رفتن پای صندوق‌های رأی تشویق شوند.»

ابتکار عدم تمایلش برای کاندیدای ریاست جمهوری شدن را چنین بیان کرد: «هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارم.»

وی ادامه داد: «کاندیداشدن زنان در انتخابات مجلس از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید از احزاب درخواست کرد حداقل 30 درصد از کاندیداهای خود را از خانم‌ها انتخاب کنند.»

عملکرد دولت در از بین بردن چالش های زنانه جامعه

معصومه ابتکار در ادامه سخنان خود از به مبحث پر چالش این روزها فضای زنان و کودک همسری اشاره داشت و از اقدامات دولت برای حل آن اینگونه گفت:  «در حال حاضر یک لایحه در مورد ازدواج کودک زیر 13 سال ارائه شده است. این لایحه بعد از طی کردن مراحل تصویب خود در کمیسیون لوایح نتایج خوبی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.»

وی تصریح کرد: «مورد بعدی که می‌تواند نقش زیادی در کاستن از مشکلات زنان در جامعه داشته باشد آموزش و توان افزایی دختران جامعه است، در این برنامه‌ها معاونت زنان و وزارت آموزش و پرورش با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

ابتکار با تأکید بر اینکه در بحث خشونت علیه زنان اورژانس اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: «یکی از طرح‌هایی که معاونت زنان در دوره دولت دوازدهم به طور خاص و جدی از آن حمایت کرده است موضوع اورژانس اجتماعی است. اورژانس با یک خط کمک 123 می‌تواند در مواردی که نیاز به مداخله فوری در خشونت‌هاست کمک جدی به افراد بکند. اورژانس اجتماعی یک مداخله مؤثر و مهم در مواردی است که خشونت علیه زنان و کودکان و خودکشی‌ها روی می دهند. اورژانس اجتماعی 123 نیاز به معرفی شدن بیشتر دارد و مردم باید بدانند چنین ابزاری برای مقابله با خشونت وجود دارد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز