سالاری تاکید کرد:

ایجاد شبکه شهرسازی و بسترسازی برای تبادل تجربیات یک الزام است

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۱۲:۴۵:۱۳
کد خبر: ۸۶۵۶۹۸
ایجاد شبکه شهرسازی و بسترسازی برای تبادل تجربیات یک الزام است
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: همه متولیان شهرسازی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید نقش ایفا کنند، ایجاد شبکه شهرسازی و بسترسازی برای تبادل تجربیات یک الزام است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها، گفت: وقتی در دوره چهارم وارد شورای شهر تهران شدم، ماموریت های شهرسازی و معماری علی رغم اهمیت و گستردگی، کمیسیون مستقلی نداشت، لذا با تشکیل جلسات متعدد و ارائه دلایل برای استقلال این حوزه توانستیم همکاران را برای ایجاد کمیسیون شهرسازی و قانع کنیم.

وی ادامه داد: در روزهای آغازین کار شورای چهارم به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم، بیش از 50 درصد فرمایشات و بیانات ایشان مربوط به حوزه شهرسازی و معماری بود، هنگامی هم که گزارشی به ایشان ارائه شد مبنی بر اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری به کمیسیون‌های شورای شهر اضافه شده است، مقام معظم رهبری در این خصوص ابراز خرسندی کردند.

سالاری با بیان اینکه متاسفانه در سال های گذشته این حوزه به یکی از منابع درآمدی شهری تبدیل شده که این فکر باید اصلاح شود گفت: دیگر عصر تصمیم گیری های از بالا  به پایین تمام شده و امروز بحث شهر مشارکت پذیر مطرح است.

سالاری با اشاره به اینکه هدف ما برای ایجاد این کمیسیون تخصصی پیگیری و تحقق مأموریت‌های شهرسازی است، گفت: اگر ما بتوانیم دغدغه‌های درست مردم را احصاء کرده و آن را به یک باور عمومی تبدیل کنیم، خود به خود مطالبه‌گری در شهرها اتفاق می‌افتد و مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه مأموریت‌های شهرسازی مغفول مانده و امروزه معاونت‌های شهرسازی تبدیل به کانونی برای دور زدن قانون و طرح‌های شهرسازی شده‌اند و شهرسازی به حوزه درآمدزایی شهرداری‌ها تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: همه متولیان شهرسازی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید نقش ایفا کنند، ایجاد شبکه شهرسازی و بسترسازی برای تبادل تجربیات یک الزام است و برای آنکه بتوانیم به شهر مشارکت پذیر تبدیل شویم باید در ابتدا خودمان به یک هماهنگی برسیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی محدوده های ناکارآمد شهری گفت: نظارت بر کیفیت ساخت و ساز یکی از مهمترین ماموریت های ما است و در این حوزه مشکل داریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: عمر ساختمان های ایرانی به نسبت کشورهای دیگر بسیار پایین است و از سوی دیگر توجه لازم به سرانه های خدماتی از جمله فضای سبز نیز نمی شود.

وی ادامه داد: بحث تاب آوری ساختمان ها بعد از حادثه پلاسکو به شکل جدی در تهران دنبال شد و نهضت ایمن سازی شکل گرفت.

سالاری گفت که ستاد بازافرینی شهری در تهران تشکیل شده و حتی برغم مصوبه دولت که باید ۵۰ درصد تخفیف به نوسازی بافت های فرسوده تعلق بگیرد امروز ما حتی عوارضی بابت ساخت و نوسازی بافت فرسوده نمی گیریم.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، با اینکه در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت در تنگنای سخت مادی قرار داریم اما مصوبه برج باغ را لغو کردیم.

وی افزود: مدیریت شهری گذشته تلاش خود را در حوزه توسعه فیزیکی شهر قرار داد و برای اتمام پروژه ها املاک  را تهاتر می کرد و در این راستا اکثر فضاهای شهری به حراج گذاشته شد اما امروز مصوبه برج باغ ها که عملاً بیشتر از حد مجاز بارگذاری می شد را لغو کردیم.

سالاری همچنین گفت: طرح جامع و تفصیلی در کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ سال است که اجرا می شود اما در ایران به آن توجه خاصی انجام نمی شد و امروز باید به سمت طرح های منعطف حرکت کنیم.

وی به موضوع معماری در شهر اشاره کرد و گفت: معماران ما در سال های گذشته آثار فاخر کمتری ایجاد کرده و بعضا تحت تاثیر سوداگری ها فعالیت کرده اند و نه آن چیز که فرا گرفتند.

سالاری اقدام موثر دیگر در حوزه شهرسازی را هوشمندسازی شهر عنوان کرد و گفت: امروز با زمینه شفاف سازی و دسترسی شهروندان به صورت انلاین به اطلاعات شهرسازی و روند صدور پروانه در تهران اقدام کردیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بررسی نقشه های نماها را نیز توانستیم در صدور پروانه بگنجانیم این بدین معنی است که هر فردی به دل خواه نمی تواند نمایی برای ساختمان خود طراحی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز