آیا چهره تهران تغییر می کند؟

جمالی نژاد : میراث خوار گذشتگان نباشیم/ صادق: شهرداری در حال آسیب شناسی طرح تفصیلی و جامع است

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۶:۰۴:۱۵
کد خبر: ۸۶۶۳۶۷
جمالی نژاد : میراث خوار گذشتگان نباشیم/ صادق:  شهرداری در حال آسیب شناسی طرح تفصیلی و جامع است
امروزه حال پایتخت خوب نیست. ساختمان های بلند مرتبه بدون در نظر گرفتن ضابطه در آسمان تهران قد کشیده اند اما گره کار کجاست که شهری خاکستری نمی تواند مانند سایر کلان شهرها چهره ای رنگی و پر نشاط داشته باشد تا با ساختن شهری زیبا، اثری از هویت ایرانی اسلامی در آن نمود پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در خیابان های پایتخت قدم بزنید، ساختمان های قد بلند و قد کوتاه با رنگ های سفید و سیاه و خاکستری ساخته شده اند که در نگاه اول متوجه می شوید این ساخت و سازها تابع ضابطه ای نیست و اثری از معماری ایرانی اسلامی دیده نمی شود. از منظر بسیاری از متخصصین عدم اجرای صحیح طرح تفصیلی و جامع از علل نازیبایی شهری است که این روزها تهران با آن دست و پنجه نرم می کند از این رو بسیاری از متخصصین بر بازنگری طرح تفصیلی و جامع تاکید دارند؛ از این رو به سراغ مهدی جمالی نژاد؛ معاون وزیر کشور در امور عمرانی و فرزانه صادق؛ دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی رفتیم تا از جزئیات این تغییرات اطلاع کسب کنیم.

شورای عالی معماری و شهرسازی بازنگری در طرح تفصیلی و جامع دنبال می کند

مهدی جمالی نژاد؛ معاون وزیر کشور در امور عمرانی در گفتگو با برنا و با اشاره به لزوم بازنگری در طرح تفصیلی عنوان کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی با وسواس زیادی بازنگری در طرح تفصیلی و جامع را دنبال می کند.

وی افزود: نمایندگان همه دستگاه ها در این جلسات حضور دارند و با توجه به ماموریت های ذاتی هر دستگاه، طرح به دقت بررسی می شود.

جمالی نژاد تصریح کرد: تلاشمان بر این بوده که میراث خوار گذشتگان نباشیم بلکه میراث دار آنان باشیم و شهرها و روستاهایمان را برای آیندگان حفاظت کنیم. قرار نیست نسل فعلی از شهرها و روستاهای موجود حداکثر استفاده را ببرد و برای آیندگان چیزی نگذارد.

هر 5 سال بازنگری در طرح جامع داریم/ شهرداری در حال آسیب شناسی است

در ادامه فرزانه صادق؛ دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در پاسخ به بازنگری در طرح تفصیلی و جامع بیان کرد:  قرار بوده هر 5 سال بازنگری در طرح جامع داشته باشیم ولی قبل از اینکه بخواهیم بگوئیم دوباره طرح جامع دیگری تدوین شود و یا طرح تفصیلی مجددی طراحی کنیم و یا اینکه بازنگری صورت بگیرد باید آسیب شناسی از آن چه در طرح تفصیلی اتفاق افتاده، صورت بگیرد.

وی افزود: این آسیب شناسی، وقتی انجام شود نوع بازنگری را برای ما مشخص خواهد کرد. در حال حاضر این آسیب شناسی ار سوی شهرداری شروع شده است.

صادق خاطر نشان کرد: با تعامل سه جانبه شهرداری، شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع دنبال می شود.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تاکید کرد: قطعا قبل از آنکه کاری انجام شود آسیب شناسی باید صورت بگیرد تا محور های بازنگری مشخص می شود. باید مشکلات موجود مشخص شود تا ببینیم نسخه ی قدیمی چه مشکلاتی ایجاد کرده اگر این موضوع مشخص نشود بازنگری را نمی توان انجام داد.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر در حال آسیب شناسی طرح تفصیلی و جامع هستیم، خاطر نشان کرد: بازنگری و تدوین طرح تفصیلی و جامع باید با پشتوانه تخصصی باشد.

صادق ضمن انتقاد از شرایط موجود اظهار کرد: اتفاقی که در سنوات گذشته افتاد بار پروژه های عمرانی را بر دوش شهرسازی انداخت. چرا که تامین منابع باید از جایی انجام می شد و قطعا این رفتار کارشناسی نیست. اینکه چه چیزی کارشناسی است و تا چه میزان لازم به بازگشایی معبر وجود دارد و تا چه مقدار لازم است تغییرات شهرسازی صورت بگیرد باید کارشناسی شود.

وی در پاسخ به مشکلات طرح تفصیلی و امکان ساخت و ساز 9 طبقه در راسته فرهنگی خیابان ولیعصر گفت: بایدطرح تفصیلی آسیب شناسی شود . اولویت هایی که از آن احصا خواهد شد قطعا شامل مواردی که به میراث طبیعی، تاریخی و کیفیت فضایی ارتباط دارد و این موارد برای بازنگری در اولویت قرار خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز