تمرکز صندوق نوآوری و شکوفایی بر فناوری‌های اولویت دار کشور است

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۸:۳۱:۰۲
کد خبر: ۸۶۷۶۴۵
تمرکز صندوق نوآوری و شکوفایی بر فناوری‌های اولویت دار کشور است
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از برنامه ویژه این صندوق برای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار کشور خبر داد و گفت: برنامه‌هایی برای توسعه فناوری‌های انرژی خورشیدی، حوزه پسماند، حوزه آب و سایر حوزه‌هایی که اولویت دارند و نیازمند تامین مالی هستند، در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ دکتر سیاوش ملکی‎‌فر در اولین روز از گردهمایی سه روزه شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی با اشاره به آغاز بکار هیات عامل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از آبان ماه سال گذشته، اظهار داشت: ما در دوره جدید فعالیت صندوق چهار دسته کلی خدمات را پیش‌بینی کرده‌ایم. در حوزه تسهیلات، وام‌هایی را برای نمونه‌سازی در نظر گرفته‌ایم و از طریق سرمایه در گردش نیز کمک می‌کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان نمونه‌های خود را به تولید انبوه و صنعتی برسانند.

وی همچنین با اشاره به خدمات توانمندسازی و خدمات بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: این خدمات در قالب خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، حمایت از اخذ استانداردها و مجوزها، حفاظت از مالکیت فکری، رویدادها و شبکه‌سازی، رتبه‌بندی، جوایز و توسعه بازار و بازاریابی ارایه می‌شوند. خدمت دیگر، آموزش است که در حوزه آموزش ما می‌توانیم از اعزام مدیران و کارشناسان شرکت‌ها به دوره‌های آموزشی در داخل و خارج کشور حمایت کنیم. در حوزه استانداردها و تاییدیه‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته است، البته باید توجه داشت که این لیست بسته نبوده و بنا به درخواست شرکت‌‌ها، خدماتی به آن اضافه خواهد شد.

ملکی‌فر ادامه داد: در حوزه قراردادهای مالی در یک سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده است به طور مثال در حوزه ضمانت‌نامه، روند کارها به کمتر از یک هفته کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه سعی کردیم در این حوزه تصدی‌گری خود را کاهش دهیم و از حداکثر برون‌سپاری بهره ببریم و همچنین ظرفیت‌های استان‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در رابطه با تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری به شرکت‌های دانش بنیان و فناور نیز گفت: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی با نرخ ترجیحی در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری قرار داده‌ایم که این صندوق‌ها می‌توانند منابعی که در اختیارشان قرار گرفته است را به مصرف تسهیلات، سرمایه‌گذاری و ضمانت‌نامه برسانند. در واقع ما استارت‌آپ‌ها را از کانال صندوق‌های پژوهش و فناوری حمایت می‌کنیم و برای همین منظور ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری در استان‌های مختلف قرار داده‌ایم و ۹۰۰ میلیارد تومان هم خط اعتباری برای آنها در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: با این سیاست جدید، شرکت‌های کوچکتر دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها به سمت صندوق‌های پژوهش و فناوری هدایت می‌شوند و شرکت‌های بزرگتر نیز به سوی شبکه‌های بانکی هدایت و اینگونه ساماندهی می‌شوند.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برنامه این صندوق برای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار کشور، گفت: علاوه بر این برنامه‌هایی برای توسعه فناوری‌های انرژی خورشیدی، حوزه پسماند، حوزه آب و سایر حوزه‌هایی که اولویت دارند و نیازمند تامین مالی هستند، در نظر گرفته‌ایم. برنامه‌هایی هم برای توسعه فناوری در مناطق محروم به قصد ایجاد اشتغال پایدار و حل مشکلات آن مناطق داریم.

ملکی‌فر اظهار کرد: تلاش کردیم در حوزه فناوری‌های اولویت‌دار کشور از جمله فناوری‌های فضایی سریعتر عمل کنیم و برنامه‌های مشخصی با حضور بازیگران و نهادهای دست‌اندرکار این حوزه تدارک ببینیم. در این حوزه در زمینه ریزگردها، آلودگی هوا و… باید جدی‌تر وارد عمل شویم که امیدواریم به نتایج مهمی دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: حوزه فضایی در صدر اولویت‌های فناوری کشور و در زمره فناوری‌های گروه الف کشور قرار دارد. در این راستا، بخش خوبی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به حوزه هوافضا و بخش‌های ارتباطی اختصاص یافته است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه همکاری‌های خوبی با سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی داشته‌ایم گفت: همچنین با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و سازمان نظام پزشکی نیز در این رویداد همکاری‌هایی داشتیم.

وی ضمن تشکر از شرکت‌ها و کارگزاران برگزاری این رویداد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها پیرامون برگزاری این گردهمایی پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی کردیم که این رویداد حول چه محورهایی برگزار شود، شرکت‌های فناور و استارت‌آپ‌ها را شناسایی و از تک‌تک آنها دعوت کرده و سعی کردیم با همه شرکت‌های دانش بنیان جلساتی حداقل یک ساعته و بیشتر داشته باشیم و آنها را آماده کنیم که در این گردهمایی در جریان کامل خدمات صندوق با جزئیات قرار بگیرند.

ملکی‌فر در پایان در رابطه با برنامه‌های تدارک دیده شده و نمایشگاه‌های جانبی این رویداد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: امیدواریم این تعاملات به اطلاع‌رسانی و جذب مشتری برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها و محصولات و خدمات آنها، منجر شود چرا که، از حدود ۲۰۰ نهاد به عنوان مشتریان بالقوه در این گردهمایی دعوت شده است. پنل‌ها هم با حضور فعالان حوزه فضایی برگزار خواهد شد و نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز برای تبادل نظر و بیان مشکلات تدارک دیده شده است که امیدوارم برای دست‌اندرکاران این حوزه مفید باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز