مدیرعامل آتشنشانی شهرداری تهران در "افتتاحیه طرح مدرسه تابستانه امید" مطرح کرد:

حتی یک روز نمی توان در بعضی برج های تهران زندگی کرد/ تهران شهر ایمنی نیست

۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۱۱:۵۹:۳۸
کد خبر: ۸۶۷۸۳۲
طرح "مدرسه تابستانه امید" به منظور برگزاری دوره های مهارت آموزی در حوزه ایمنی شهری ویژه زنان با مشارکت اداره کل بانوان و سازمان آتش نشانی با حضور مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران، مدیر علملیاتی آتشنشانی شهر تهران و سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران افتتاح شد .

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ "طرح مدرسه تابستانه امید" به منظور برگزاری دوره های مهارت آموزی در حوزه ایمنی شهری ویژه زنان با مشارکت اداره کل بانوان و سازمان آتش نشانی  افتتاح شد. در این نشست مهدی داوری؛ مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران، زهرا بهروز آذر؛ مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران، واحد کیانی؛ مدیر علملیاتی آتشنشانی شهر تهران، جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران و جمعی از زنان داوطلب برای دوره های آموزش آتش نشانی حضور داشتند.

مهدی داوری: تنها سه دقیقه در هنگام آتش سوزی فرصت فرار دارید/ اگر زلزله در تهران بیاید کمتر کسی می تواند کاری انجام بدهد

مهدی داوری مدیرعامل آتش نشانی شهرداری تهران در این نشست و در جمع زنان داوطلب آموزش آتش نشانی با اشاره به ضرورت آموزش ایمنی به بانوان گفت:  تهران هنوز از نظر ایمنی استاندارد نیست هرچند تلاش های زیادی صورت گرفته است اما آتش نشانی تهران وظیفه مهمی در پیشگیری دارد.

وی افزود:  یکی از موضوعات مهمی که در دنیا به آن توجه می‌شود موضوع آگاهی به شهروندان است سوال اساسی این است که چقدر شهروندان در مورد ایمنی آگاه هستند.

داوری تصریح کرد: خیلی از ما برای زندگی در منطقه و ساختمانی به برخی فاکتورها توجه می کنیم این فاکتور اعم از طراحی خانه و ساختمان، شرایط فرهنگی، امکانات رفاهی ساختمان و... است اما چنانچه هر یک از این فاکتورها وجود نداشته باشند ما از رفتن به آن خانه منصرف می شویم اما آیا ایمنی در فاکتورهای ما وجود دارد؟

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران افزود : بعضی از مردم تهران در برج های زندگی می کنند که ما به عنوان آتش‌نشان جرات نداریم حتی یک شب در این ساختمان‌ها بخوابیم که شهروندان این نا ایمنی را انتخاب نکرده اند بلکه عدم آگاهی از آن می‌توانند سبب شود تا افراد در چنین شرایطی سکونت داشته باشند.

وی عنوان کرد : ممکن است یک ساختمان امروز ایمن باشد و ماه بعد ایمن نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در رابطه با برخی نکات ایمنی افرود: هنگامی که به ساختمانی می روید دانستن راه های خروج اهمیت زیادی دارد و اولین توصیه ما به شما این است که در هر مکانی ابتدا راه های خروج را در نظر بگیرید درب و پنجره هایی که امکان خروج وجود دارد اهمیت دارد.

داوری با اشاره به اهمیت آگاهی مردم در زمینه ایمنی  بیان کرد: همه مردم باید بدانند نباید در زمان آتش سوزی از آسانسور استفاده کنند همچنین راه‌های خروجی نباید بسته باشد. مردم با دانستن نکات ساده از اتفاقات جلوگیری کنند.

وی با اشاره به نبود ایمنی در شهر تهران افزود حدود ۲۰ سال پیش کمتر ساختمان بلند مرتبه وجود داشته اما در حال حاضر نه تنها ارتفاع بلکه بر عمق ساختمان ها اضافه شده است؛ اگر در این ساختمانها تمهیدات لازم وجود نداشته باشد آسیب‌های زیادی  در مواقع بحران زبان رو به رو هستیم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت:  یکی از مشکلات و آسیب هایی که تاکنون در بررسی ها مشخص شده کشف دیرهنگام حریق است این اتفاق در بافت های تجاری بیشتر نمود دارد اما در مراکز مسکونی نیز دیده می‌شود.

 داوری اضافه کرد: باهر کسی که در حادثه حضور داشته، صحبت کردیم دلیل فهمیدن آتش را بوی دود یا سر و صدا عنوان کرده اما کمتر کسی با صدای آژیر متوجه آتش‌سوزی شده است.

وی با بیان نا ایمن بودن برخی ساختمان های جدید در شهر گفت:  این روزها سبک  سازی ساختمان ها صورت می‌گیرد اما تبعات خاص خود را دارد در گذشته ۱۷ دقیقه برای خروج از ساختمان در هنگام آتش سوزی بحران فرصت  بود اما در حال حاضر هنگام آتش سوزی تنها سه دقیقه فرصت فرار دارید.

 داوری با اشاره به اهمیت پیشگیری خاطرنشان کرد: از راه های اتش نشانی برای مقابله با بحران، مقابله با خطر است و امروز تنها در روش مقابله فکر می شود.  اگر زلزله در تهران بیاید کمتر کسی می تواند کاری کند. باید  برای مقابله با بحران های آینده رعایت فرهنگ پیشگیری را گسترش داد در همین راستا سعی می‌کنیم تا آتش نشانان داوطلب را تربیت کنیم. آتش نشان داوطلب می تواند در زمان بحران مانند حادثه سیل به هم وطنان ما کمک کند.

زهرا بهروز آذر: زنان ما در شهر و در خانه برای برخورد با آتش ناتوان هستند

در ادامه این نشست زهرا بهروز آذر مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران گفت: هیچ کس به اندازه زن خانه‌دار با آتش سرو کار ندارد و همه ما تجربه های مختلفی در این رابطه داریم . متاسفانه زنان ما در شهر و در خانه برای برخورد با آتش ناتوان هستند.

وی توضیح داد: کسی که نمی‌تواند مسئله را حل کند ناتوان است که ما باید به آن کمک کنیم در غیر این صورت هزینه به آتش نشانی تحمیل می‌شود و البته مشکلاتی برای جامعه نیز وجود دارد.

بهروز آذر با اشاره به اهمیت پیشگیری خاطرنشان کرد : در فاز پیشگیری باید ظرفیت‌ها را فعال کنیم. در تهران ساختمان ها و بوستان های داریم که مختص زنان است و مردی در آن حضور ندارد از این رو باید زنان در برخورد با آتش سوزی آموزش ببینند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران افزود: تجربه آتش سوزی چیتگر زنگ خطری بود چراکه پرسنل در آنجا آموزش دیده بودند و توانستند خطر را مهار کند اما اگر آموزش نمی دیدند اتفاق دیگری می افتاد که این خطر برای سایر مراکز نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد: لازم است دوره هایی برای آموزش پرسنل و زنان در مواجهه با آتش سوزی برگزار شود از این رو باید اعلام کنم برای اولین بار در کشور به زنان در سطح A آموزش داده می شود و امروز باید این اتفاق را در تاریخ ثبت کرد چراکه فرصت برابر برای زنان ایجاد شده است

ملکی: هزینه ایمنی شهر زیاد است/ آموزش راهی برای افزایش ایمنی شهر

در ادامه داد جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران با اشاره به هزینه هایی که این روزها به شهر ها می‌شود ، گفت : هزینه‌های ایمنی شهر زیاد است خرید چند دستگاه نردبان ، استخدام پرسنل، افتتاح ایستگاه و غیره هزینه‌های زیادی دارد و این هزینه‌ها است که به همه شهروندان تحمیل می‌شود.

وی افزود : دنیا به سمت پیش می‌رود که بتواند به همگی برای مقابله با آتش آموزش بدهد و افراد را توانمند کند . یک دستگاه نردبان چند میلیارد تومان هزینه دارد که فقط برای چند خیابان می توان از آن استفاده کرد اما با آن هزینه بسیار کمتر می توان آموزش داد تا سطح آگاهی ها افزایش پیدا کند.

ملکی تاکید کرد: همه شهروندان و همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا شهری قابل زندگی داشته باشیم . همان گونه که مادران و پدران شهری ایمن به ما دادند ما هم وظیفه داریم شهر ایمن را به فرزندانمان  به ارث بگذاریم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز