در گفتگو با ملیکا شهاب مطرح شد؛

جامعه جوان جهانی دچار ناهنجاری اندام / سینتول عامل اصلی بهم ریختگی ساختار بدن

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۵:۴۲:۰۶
کد خبر: ۸۶۸۰۶۰
جامعه جوان جهانی دچار ناهنجاری اندام / سینتول عامل اصلی بهم ریختگی ساختار بدن
شهاب گفت: ناهنجاری در ساختار بدن ورزشکاران بدنساز، تمام کشورهای جهان را فرا گرفته است. کافی است نگاهی به صفحات مجازی افراد ساکن در نقاط مختلف دنیا بیاندازید، مدنظر افرادی هستند که به بدنسازی توجه دارند؛ آن زمان شاهد بدن های غیر عادی خواهید بود که طی مسیر نادرست بدنسازی از شکل سالم و مناسب خارج شده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ توجه به ورزش یعنی توجه به سلامت و تناسب اندام. ولی مدتی است ورزش جوانان از مسیر اصلی خود خارج شده و این روزها شاهد ناهنجاری در ساختار اندام افرادی هستیم که در باشگاه‌های ورزشی به اصطلاح به ورزش مشغول هستند. اندام‌هایی که از فرم درست خارج شده و  هیچ کدام از مولفه های یک بدن متناسب و صحیح را ندارند.

در این راستا گفتگویی با ملیکا شهاب، مربی آمادگی جسمان،ی داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

شهاب در خصوص شکل گیری این ناهنجاری  در قشر به اصطلاح مشتاق به ورزش چنین به برنا گفت: چند فاکتور در شکل‌گیری این ناهنجاری مطرح است که اصلی‌ترین مبحث به بحث عزت نفس و خودپنداری بر می‌گردد. وقتی فرد تعقل خاطری نسبت به بدن خود ندارد سعی می‌کند در اندام خود تغییری ایجاد کند و تنها  به دنبال دریافت بازخورد مثبت و انرژی خوب از سمت دیگران است که خود این موضوع ریشه‌ای روانی را دارد، یعنی فردی که به دنبال تایید شدن از سوی دیگران است سعی در ایجاد تغییر در اندام خود دارد. این گونه رفتارها ریشه روانی دارد.

شهاب با بیان اینکه امروزه اکثر جوانان به پرورش عضلات و ماهیچه های بدن خود می پردازند و به این موضوع علاقه مند شده‌اند ولی آگاهی لازم برای  چگونگی رسیدن به اندام مناسب را ندارند و از تکنیک های اشتباه استفاده می کنند اینگونه ادامه داد:  برای مثال می‌توان به تزریقاتی که برای رسیدن به اندامی حجیم انجام می گیرد اشاره کرد و همچنین استفاده از مکمل های غذایی که غیر معقول هستند.

شهاب در خصوص دلیل اصلی نامتناسب شدن بدن افرادی که بدنسازی را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: دلیل اصلی این موضوع استفاده از ماده‌ای به نام سینتول است و باعث تغییرات عجیب درون بدن افراد بدنساز می‌شود اما متاسفانه به‌دلیل عدم نظارت روی مصرف آن شاهد همه‌گیری این ماده در بین افراد علاقه‌مند به این رشته هستیم. روغن حجم دهنده، لیدوکائین و الکل مواد اصلی تشکیل دهنده سینتول هستند که به صورت کاملا قانونی در بازار و همچنین فضای مجازی خرید و فروش می‌شود و نظارتی روی آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در درون جامعه ما مبحث سلامت و تناسب اندام معنای خود را از دست داده است گفت:  روش‌های غلط در بین جوانان و نوجوان برای رسیدن به اندام متناسب رواج پیدا کرده است. باید روش‌های اصولی و صحیح بدنسازی در بین تمامی افرادی که این رشته را دنبال می‌کنند نهادینه شود صرفا فقط روی موضوع تناسب اندام و یا حجیم شدن عضلات تاکید نشود و تمامی مزایای این رشته  در اختیار افکار عمومی قرار گیرد، بدنسازی صحیح و اصولی خود عاملی خواهد بود برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی و همچنین انعطاف پذیری بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

شهاب درخصوص اینکه چرا نظارتی از سوی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام روی این نوع بدنسازی‌های غیر اصولی وجود ندارد بیان داشت: در این رابطه نظارت‌هایی از سوی وزرات ورزش و جوانان و فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام صورت گرفته و ادامه دارد، حتی کلاس‌هایی در خصوص تربیت مربی‌هایی در رابطه با رشته‌هایی که تناسب اندام در آن‌ها وجود دارد از سوی فدراسیون ورزش های همگانی برگزار می‌شود اما متاسفانه نمی‌توان نظارت کلی را روی بدنسازی‌هایی که بصورت خصوصی انجام می‌گیرد داشت. خود افراد باید آگاهی لازم را داشته باشند و حواسشان به شرایط تناسب اندام‌شان باشد تا به سمت غیرعادی شدن نروند.

وی در مورد اینکه معضل ناهنجاری در تناسب اندام و غیر عادی شدن ساختار بدن افراد در باشگاه‌ها، تنها به ایران و کشورهای خاورمیانه بر می‌گردد یا یک معضل جهانی است چنین توضیح داد: ناهنجاری در ساختار بدن ورزشکاران بدنساز، تمام کشورهای جهان را فرا گرفته است. کافی است نگاهی به صفحات مجازی افراد ساکن در نقاط مختلف دنیا بیاندازید، مدنظر افرادی هستند که به بدنسازی توجه دارند؛ آن زمان شاهد بدن‌های غیر عادی خواهید بود  که طی مسیر نادرست بدنسازی از شکل سالم و مناسب خارج شده اند.

شهاب در پایان گفت: کشور های آمریکای لاتین و مرکزی بیش از پیش درگیر ناهنجاری در تناسب اندام از سوی افراد به اصطلاح مشتاق به بدنسازی هستند که پررنگ ترین علل این ناهنجاری مشکل روانی است و به سلامت روانی افراد برمی‌گردد که باید به آن توجه داشت مشکل روانی که می‌توان گفت در سراسر جهان گسترش یافته است و از خود کم بینی و تمایل به دیده شدن نشات می گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز