بررسی طرح مقابله با بدحجابی قوه قضاییه در گفتگو با کارشناسان حقوقی؛

تفکیک بدحجابان عمدی از اتفاقی توسط قوه قضائیه/ یک درصد افراد از این طرح سوءاستفاده می‌کنند/ مسئولان حواس‌شان باشد با فتوشاپ مردم را بدحجاب نکنند

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۵:۱۸:۰۹
کد خبر: ۸۶۸۰۷۶
تفکیک بدحجابان عمدی از اتفاقی توسط قوه قضائیه/ یک درصد افراد از این طرح سوءاستفاده می‌کنند/ مسئولان حواس‌شان باشد با فتوشاپ مردم را بدحجاب نکنند
«اصل اخلاقی که در اسلام بر آن تأکید می شود این است که حفظ آبروی مؤمن از حفظ آبروی خانه کعبه بالاتر است، بنابراین در اجرای این قانون باید حواس مسئولان به این باشد که آبروی مؤمنی به ناحق نریخته شود.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در روزهای اخیر خبری مبنی بر اینکه کانال رسمی دادسرای ارشاد تهران در پیام‌رسان‌های داخلی و اینستاگرام برای دریافت گزارش‌های مردمی هنجارشکنی راه‌اندازی شد، منتشر گردید.

در ادامه این خبر ذکر شده بود؛ سرپرست دادسرای ارشاد از شهروندان  تهرانی خواسته در راستای مقابله با برخی تلاش‌ها برای ضربه به بنیان خانواده ایرانی، با مشاهده هرگونه کشف حجاب یا اقدامات هنجارشکنانه در خودرو، کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...، اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا، انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم، به شماره ای که اعلام کرده بود؛ در پیام‌رسان‌های بله، سروش، ایتا و... ارسال کنند.

حال باید پرسید با توجه به این امکان که مردم می‌توانند از این فضا برای غرض‌ورزی‌های شخصی استفاده کنند، برای ممانعت از سوءاستفاده از این طرح و ایجاد شکایت‌های صوری و شخصی چه برنامه‌ریزی‌هایی وجود دارد و اینکه این طرح  چقدر در افزایش حجاب در جامعه تأثیر دارد مباحثی بود که برای رسیدن به پاسخ آنها با یک نماینده مجلس و یک حقوقدان به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه در حرکات اینچنینی یک درصد  از افراد ممکن است سوءاستفاده کنند و اطلاعات غلط بدهند به برنا گفت: «این چنین حرکاتی باعث نمی‌شود که ما اصل موضوع را کنار بگذاریم و به آن بی‌توجه باشیم. گزارش‌هایی که از طریق تلگرام و اینستاگرام به دست قوه قضاییه می‌رسند بررسی و ارزیابی می‌شوند و اگر جرم احراز شد آن هنگام اقدامات بعدی صورت می گیرند.»

وی با اشاره به اینکه اصل این طرح خوب، پسندیده و ضروری است، افزود: «در این قانون نگاه مبتنی بر بازدارندگی و پیشگیری وجود دارد و راجع به کسانی است که در کوچه و خیابان خیلی واضح و روشن حجاب‌شان را برداشته‌اند با سایرین که ممکن است در اثر یک اتفاق عکسی از آنها در فضای مجازی منتشر شده باشد، قابل تفکیک هستند.»

محافظت از عامران امر به معروف و نهی از منکر با اجرای طرح مقابله با بدحجابی قوه قضائیه

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم نسبت به رفتارهای معدود افراد بدحجاب ناراضی هستند، تصریح کرد: «نگاه ما در حوزه حکومت این است که ارزش‌ها را حفظ کنیم و اجازه ندهیم معدود افرادی به ارزش‌های جامعه دهن‌کجی بکنند. اجرای این قانون باعث می‌شود قشر متدین جامعه که اکثریت مردم را تشکیل می دهند از اینکه نهادی وجود دارد که به گزارش‌های مردم در این زمینه رسیدگی می کند، راضی و خرسند باشند.»

وی ادامه داد: «بارها مشاهده شده وقتی یک نفر به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود عمل می‌کند و به افراد بدحجاب تذکر می‌دهد، دیگران با او برخورد خوبی نمی‌کنند. این مسئله امنیت کسانی را که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، به هم می ریزد، اجرای این قانون راهکار مناسب و درستی است و می تواند نقش زیادی در کاهش بدحجابی در جامعه داشته باشد و امنیت افرادی که اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند را حفظ می‌کند.»

همکاری پلیس فتا با قوه قضاییه در مبارزه با بدحجابی

محمود زاهدپور، حقوقدان، با بیان اینکه این برنامه در صورتی که سازوکار مشخصی در اجرای آن وجود نداشته باشد باعث هرج و مرج و غرض ورزی شخصی می‌شود به برنا گفت: «اصل اخلاقی که در اسلام بر آن تأکید می‌شود این است که حفظ آبروی مؤمن از حفظ آبروی خانه کعبه بالاتر است، بنابراین در اجرای این قانون باید حواس مسئولان به این باشد که آبروی مؤمنی به ناحق نریخته شود.»

وی ادامه داد: «در دنیای مجازی امروز افراد با استفاده از فتوشاپ و سایر امکانات فضای مجازی دست به انتشار اطلاعاتی می‌زنند که ناصحیح هستند، بنابراین، مسئولان باید در اجرای این قانون حواس‌شان باشد که تخلف مجازی صورت نگیرد.»

این حقوقدان تصریح کرد: «برای اینکه این مسئله به هرج و مرج نکشد باید نهادهای مربوطه بر آن نظارت داشته باشند. قوه قضاییه باید از دادسرای جرایم رایانه‌ای و معاونت پیشگیری از وقوع جرم بخواهد در خصوص اینکه بدحجابی صورت گرفته است یا نه، دست به بررسی بزنند. تشخیص صحت و سقم اطلاعاتی که از طریق فضای مجازی به دست قوه قضائیه رسیده یک پروسه طولانی است. قوه قضاییه برای تعیین صحت و سقم این قضیه همچنین می تواند به ضابط عام قضایی مراجعه کند.»

زاهدپور در پایان تأکید کرد: «برای مقابله با بدحجابی بهترین کار فرهنگسازی است. باید این اصل به خانواده‌ها آموزش داده شود که حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است. فرهنگسازی فقط برای زنان نیست بلکه مردان هم باید یاد بگیرند که نگاه بدی به نامحرم نداشته باشند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز