رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران:

جوان‌تر شدن سن ابتلا به سرطان در ایران/ شیوع سرطان دستگاه گوارش به‌دلیل رژیم غذایی نادرست ایرانی‌ها

۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۰۶:۰۱:۱۲
کد خبر: ۸۶۸۶۲۵
جوان‌تر شدن سن ابتلا به سرطان در ایران/ شیوع سرطان دستگاه گوارش به‌دلیل رژیم غذایی نادرست ایرانی‌ها
خسرونیا گفت: تبلیغ نکردن مواد مضر، نخوردن چیپس و پفک، افزوده نکردن بعضی از مواد در کمپوت‌ها و کنسروها، مصرف نکردن برخی از مواد که سرطان‌زایی آنها ثابت شده از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کاهش ابتلا به سرطان در جامعه نقش داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ابتلا به سرطان به یکی از اصلی‌ترین عامل های مرگ و میر در قرن اخیر تبدیل شده است. آمار مبتلایان به سرطان در کشورهای مختلف روز به روز بیشتر می‌شود. بر اساس نتایج تازه‌ترین بررسی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، میزان بروز سرطان در سال 2018 به 18.1میلیون مورد رسیده است و بنا بر پیش‌بینی‌ها  9.6 میلیون موارد بروز، به مرگ منجر خواهد شد. طبق آمارهای منتشر شده، میزان ابتلا به سرطان در سال 2012 میلادی در مردان و زنان ایرانی به ترتیب 134 و 128 در هر صد هزار نفر بوده در حالیکه متوسط جهانی آن به ترتیب 205 و 165 است یعنی بروز سرطان در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است. با این وجود چیزی که در مورد ایران نگران کننده است سرعت بالای ابتلا به سرطان در کشور ماست.

در خصوص رواج  سرطان‌هایی در ایران، علل و راهکارهای پیشگیری، گفت‌وگویی با یک جراح داخلی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، وضعیت سرطان در جهان و ایران را اینگونه بیان کرد: «در تمام دنیا سرطان پوست، سرطان تخمدان، سرطان پروستات و سرطان دستگاه گوارش از شایع‌ترین سرطان‌هایی هستند که وجود دارند. در کشور ما در سال‌های اخیر سرطان دستگاه گوارش شیوع بیشتری پیدا کرده است. این سرطان به دلیل رژیم غذایی غلطی که ایرانی‌ها دارند به وجود آمده است. فرهنگ غذایی در کشور ما و مصرف برخی از غذاها با مواد افزودنی باعث شده سرطان مری، سرطان معده و سرطان کولون رواج پیدا کنند. این سرطان‌ها در کشور ما به نسبت سال‌های قبل رشد بیشتری داشته‌اند. مصرف ناس در شرق کشور، خوردن ماهی دودی در شمال کشور، خوردن غذاهای داغ و چای داغ از عوامل ایجاد کننده این سرطان‌ها هستند.»

روزی 15 لیوان چای داغ همراه دخانیات مصادف با سرطان

وی به نقش سبک زندگی افراد در ایجاد سرطان اشاره کرد و گفت: «سبک زندگی و نوع رفتارهای روزمره افراد در ابتلای آنها به سرطان خیلی تأثیرگذار است. برای نمونه کسانی که روزی 10 تا 15 لیوان چای داغ می‌خورد، یا کسی که دخانیات استعمال می‌کند شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دستگاه گوارش دارند. استعمال دخانیات علاوه بر سرطان ریه، می‌تواند شانس ابتلا به سرطان‌های معده، مری و مثانه را هم زیاد کند. با افزایش استعمال دخانیات در جامعه به تعداد مبتلایان به سرطان هم افزوده می‌شود. با توجه به افزایش استعمال دخانیات و کاهش سن اعتیاد به نظر می‌رسد که شرایط از این هم وخیم‌تر می‌شود. برای نمونه در دهه‌های گذشته سن مصرف سیگار 30 تا 60 سالگی بود، ولی در حال حاضر این سن به 19 سالگی رسیده است. بنابراین، انتظار می‌رود در سال‌های آینده آمار ابتلا به سرطان در جامعه ایران افزایش پیدا کند.»

وی در مورد گروه‌های سنی که آمار سرطان در آنها افزیش پیدا کرده است، اظهار کرد: «تا پیش از این سرطان در سنین 60 سال به بالا رواج بیشتری داشت، ولی در شرایط کنونی شاهد شیوع سرطان در گروه سنی 20 تا 50 سال هستیم. سرطان در جوان‌ها بیشتر شده است، و روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند. هر چقدر سبک زندگی ناسالم‌تر باشد و مصرف برخی از مواد مضر زودتر شروع شود، روند ابتلا به سرطان هم تسریع پیدا می‌کند.»

خسرونیا راه‌های پیشگیری از سرطان را اینگونه شرح داد: «برای پیشگیری از سرطان قبل از هر چیزی لازم است که آگاهی‌های لازم به مردم در این زمینه از طریق وسایل ارتباط جمعی داده شود. تبلیغ نکردن مواد مضر، نخوردن چیپس و پفک، افزوده نکردن بعضی از مواد در کمپوت‌ها و کنسروها، مصرف نکردن برخی از مواد که سرطان‌زایی آنها ثابت شده از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کاهش ابتلا به سرطان در جامعه نقش داشته باشند. در کنار این عوامل داشتن یک رژیم غذایی مناسب هم می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان بر جای بگذارد.»

نظر شما