آیا پروستاتم بزرگ شده؟

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۲۰:۲۰:۲۲
کد خبر: ۸۶۸۶۳۷
آیا پروستاتم بزرگ شده؟
غده پروستات از ارگان‌های مهم در همه مردان است که نقش مهمی در عملکرد جنسی و باروری دارد.این غده بعد از دوران جوانی به‌صورت آهسته و پیوسته شروع به رشد می‌کند و با توجه به محل قرار‌گیری آن در جلوی مثانه، می‌تواند به اختلالات ادراری منجر شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ علائم ادراری که ممکن است ایجاد شود به این شرح است: ابتدا فرد دچار احساس عدم تخلیه کامل ادرار می‌شود به گونه‌ای که در فاصله کوتاهی بعد از ادرار کردن، مجدد نیاز دارد به دستشویی برود. در ادامه دچار تاخیر مختصر در شروع ادرار می‌شود.

نیاز به زور زدن برای شروع و ادامه ادرار، کاهش قطر و فشار ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار، تکرر ادرار روزانه و شبانه و گاهی احساس فوریت در ادرار، بی‌اختیاری ادرار و سوزش ادرار از دیگر مشکلاتی است که با بزرگ شدن پروستات بروز می‌کند.

مطالب پیشنهادی:

محفاظت از پوست دور چشم با این 5 اصل

مردها هم کرم ضدآفتاب بزنند؟

آنچه درباره‌ وازکتومی باید بدانیم؟

وزن کم کردن بدون تحمل گرسنگی

سبزی که جلوی کم خونی را می گیرد

هشدار جدی برای کسانی که بیش از حد آب می خورند

آبسه دندان یا آبسه لثه؟

در مراحل انتهایی و شدید بیماری، پروستات انسدادی به ضخیم شدن مثانه منجر ‌شده و گاهی باعث ایجاد سنگ مثانه، عفونت‌های ادراری مکرر و مقاوم، خونریزی ادراری، ایجاد دیورتیکول مثانه و حتی نارسایی کلیه می‌شود. عامل اصلی موثر در رشد پروستات افزایش سن و همچنین عوامل ژنتیک و فامیلی است.

متاسفانه روش مناسب و قطعی و بدون عارضه‌ای وجود ندارد تا بتوان از بزرگ شدن تدریجی پروستات جلوگیری کرد با این حال رژیم غذایی کم چربی

و پر فیبر به‌صورت نسبی با تغییرات هورمونی می‌تواند رشد پروستات را به طور مختصر محدود کند.

مواردی که می‌تواند وضعیت ادراری قابل قبول بیمار را غیر قابل کنترل و بد کند به این شرح است: نگه داشتن طولانی مدت ادرار (مثلا در سفر یا موارد عدم دسترسی به توالت)، چاقی، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار، مصرف غذاهای محرک و آلرژن مثل فلفل و ادویه، سیگار و به‌خصوص مواد مخدر، یبوست و مصرف برخی داروهای خواب‌آور، سرماخوردگی، ضدحساسیت و داروهای ضد‌اسهال و... .

توصیه‌های عمومی به منظور کاهش علائم: کاهش وزن، ورزش منظم به‌خصوص به منظور تقویت عضلات کف لگن با استفاده از ورزش‌های کگل، گرم نگه داشتن خود و اجتناب از قرار گرفتن در معرض سرما، درمان یبوست، کاهش استرس و عدم نگه داشتن ادرار و ادرار کردن مکرر و منظم حتی اگر فشار ادرار زیادی نداریم و... .

هفته آینده به توصیف و شرح انواع روش‌های درمانی شامل داروهای گیاهی، شیمیایی، درمان‌های جراحی کم‌تهاجمی و بسته و جراحی باز خواهیم پرداخت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز