در دیدار نمایندگان مجلس با رئیس پلیس پایتخت؛

مشترک بودن دغدغه ها و اهداف مجلس و نیروی انتظامی

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۳:۱۱:۳۶
کد خبر: ۸۶۹۰۳۸
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت، مجلس شورای اسلامی و نیروی انتظامی را دارای اهداف و دغدغه های مشترک دانست و گفت: با همفکری و همکاری یکدیگر می توانیم دغدغه های شهروندان را کاهش دهیم.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ عصر روز گذشته، جمعی از اعضای هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن حضور در ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، با سردار "حسین رحیمی"، رئیس پلیس پایتخت، روسا و معاونان این فرماندهی دیدار و پیرامون مسائل و آسیب های اجتماعی(امنیت اخلاقی) - انتظامی و ترافیکی، گفت و گو و تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه، "محمود صادقی"، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ارتباط نزدیک دستگاه‌ها و نهادهای کشور با پلیس،گفت: پلیس در حوزه خدمات به شهروندان بسیار گسترده فعالیت می کند.

این مقام مسئول به اهمیت تعامل بیشتر نهادها و سازمان‌ها با پلیس، اشاره کرد و گفت: تعامل و همیاری به هم‌افزایی و همدلی بیشتر میان پلیس و سایر نهادهای جامعه انجامیده و موجب ارائه خدمات بهتر به شهروندان می شود.

وی به ماموریت‌های پلیس در حوزه خدمات انتظامی، ترافیکی و اجتماعی به شهروندان اشاره کرد و افزود: همه ما به سختی ماموریت‌های پلیس در این حوزه ها آگاه هستیم و نمی توان نقش این عزیزان را در ایجاد هنجارهای اجتماعی نادیده گرفت.

عضو  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در ادامه ضمن تقدیر از زحمات شبانه روزی کارکنان پلیس، خصوصا فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ارائه خدمات انتظامی، ترافیکی و اجتماعی به شهروندان، گفت: از زحمات پلیس هرچه بگوییم، کم گفته ایم.

صادقی در پایان سخنان خود، مجلس شورای اسلامی و نیروی انتظامی را دارای اهداف و دغدغه های مشترک دانست و خاطرنشان کرد: با همفکری و همکاری می توانیم دغدغه های شهروندان را در حوزه‌های مختلف کاهش داده و آرامش و امنیت را برای آنها به ارمغان بیاوریم.

نیروی انتظامی، چتر حمایت اقشار آسیب‌پذیر جامعه

متعاقبا، "محمدعلی وکیلی"، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز به تغییر رویکردهای انتظامی و اجتماعی در دوره جدید از زندگی شهروندی اشاره کرد و بیان داشت: پلیس در دوره جدید رویکرد متفاوتی هم به لحاظ فشارهای اجتماعی که بر آن وارد می شود و هم به لحاظ ماموریت هایش، داشته است.

وی افزود: پلیس به عنوان پیشانی حاکمیت، نقش موثری در ایجاد هنجارهای اجتماعی دارد و قابل درک بوده که ماموریت‌های آن در این دوران سخت و دشوار است.

این مقام مسئول، با اشاره به مطالبه‌گری جامعه از حاکمیت، دولت و خصوصا نهادهای ارائه کننده خدمات انتظامی و اجتماعی، بیان داشت: انجام این مطالبات و پاسخ به آنها فراتر از طاقت بوده اما پلیس به خوبی از پس وظایف و ماموریت‌های خود برآمده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتشار تصاویر تعرضات به پلیس طی روزهای گذشته، اظهار داشت: تمام اتفاقات روی داده، چهره مقبولی از پلیس ترسیم می کند و نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی پلیس بسیار بالاست.

وی اقدامات منجر به اثبات ارزش‌ها در جامعه را امری مهم تلقی کرد و گفت: تمام تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حفظ کیان نیروی انتظامی است.

وکیلی، در پایان، نیروی انتظامی را به عنوان چتر حمایت اقشار آسیب پذیر جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: شهروندان، مسئولان و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر جامعه باید اقتدار پلیس را لمس کنند.

رفتار توأم با اقتدار پلیس برای متخلفان و مجرمان

در پایان این دیدار صمیمانه، سردار "حسین رحیمی"، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه امنیت اخلاقی و اجتماعی، گفت: روشی را که پیش از این به اجرا درمی آمد، تغییر دادیم و از رویکرد سلبی به رویکرد ایجابی رسیده ایم.

این مقام ارشد انتظامی، عنوان داشت: در حوزه امنیت اخلاقی، پلیس از کارشناسان ارشد حوزه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی استفاده می‌کند تا ضمن برخورد صحیح با شهروندان، خصوصا کسانی که رعایت حجاب و عفاف را نمی‌کنند، حقوق شهروندی رعایت شود.

وی به کلاس‌های آموزشی ویژه افرادی که هنجارهای اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، اشاره کرد و افزود: پس از انتقال این دسته از افراد به پلیس امنیت اخلاقی با بستگان آنها تماس گرفته و همچنین کلاس‌های آموزشی متناسب برای زنان و مردان به صورت مستقل و جداگانه برگزار می شود.

سردار رحیمی با تاکید بر این مطلب که نمی شود در جامعه اسلامی اجازه داد که شئونات اسلامی رعایت نشود، گفت: برخورد اصطکاکی میان پلیس و مردم کاهش یافته است.

این مقام ارشد انتظامی به اهمیت رعایت شئونات اجتماعی و اسلامی در جامعه تاکید کرد و گفت: همه دستگاه‌ها باید در حوزه امنیت اخلاقی وارد عمل شده و فعال باشند.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به اتفاق روی داده در یکی از پارک‌های شرق تهران، تصریح کرد: سبقه رفتار ایجابی پلیس در حال حاضر بیشتر از رفتار سلبی است.

سردار رحیمی، با اشاره به راه‌اندازی اتاق‌های مشاوره در کلانتری‌ها و مقرهای انتظامی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، گفت: در سال 97 بیش از 83 درصد از پرونده‌هایی که به کلانتری ها ارجاع شده بود، با تلاش همکارانم در حوزه مرکز مشاوره و مددکاری به سازش منجر شده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، همچنین به کاهش وقوع جرم در کلانشهر تهران از 37 درصد به 21 درصد اشاره و تصریح کرد: امروزه نگاه پلیس فرهنگ محور و مهربانانه شده و سعی کردیم با درایت و عقلانیت به موضوعات جامعه و دغدغه‌های شهروندان بپردازیم.

سردار "حسین رحیمی"، در پایان، به اصل رعایت حقوق شهروندی و اصل آزادی مردم تاکید و خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که در همه شرایط باید همزمان با انجام ماموریت های محوله، حقوق شهروندان رعایت شود.

شایان ذکر است، در پایان این دیدار و گفت و گوها، مدعوین از خودروهای جدید گشت های امنیت اخلاقی که به تازگی به ناوگان این پلیس افزوده شده است، بازدید کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز