طلایی مطرح کرد:

بزرگترین معضل ما حرف زدن و عمل نکردن است/ متاسفانه جز مدیریت شهری سایر نهادها شورایاری‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۵:۰۹:۳۱
کد خبر: ۸۶۹۱۴۸
بزرگترین معضل ما حرف زدن و عمل نکردن است/  متاسفانه جز مدیریت شهری سایر نهادها شورایاری‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند
اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی روایت شورایاری از گذشته به آینده برگزار شد در این نشست مرتضی طلایی به بحث و بررسی در خصوص دستاوردها و آسیب های شورایاری‌ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا ؛ مرتضی طلایی در نشست تخصصی شورایاری‌ ها که با حضور مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران،  مهدی اعرابی دبیر شورایاری محله اوین، ارسطو یاری حصار عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و حسین خسروی نژاد شورایار سابق محله امامت برگزار شد با اشاره به انتخابات شورایاری‌ها گفت: سخنان خودم را با بیانیه گام دوم انقلاب شروع می‌کنم چرا که در فصلی جدید از جمهوری اسلامی قرار داریم و طبیعی است که پیش نیاز ها و ابعاد ساخت آینده را در خود دارد.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید بر موضوع معنویت که ایشان مطرح می‌کنند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند" شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهاد‌های اجتماعی در این باره میدان دهند و کمک برسانند ".

طلایی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اهتمامشان به نهادهای اجتماعی است. نهادهای اجتماعی شورایاری‌ها شاید بزرگترین، مهم ترین، کارآمدترین و اساسی‌ترین زیرساخت برای تحقق مشارکت اجتماعی برای رسیدن به پیشرفت باشد.

رئیس سابق ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تصریح کرد: از این منظر گذشته حال و آینده شورایاری و اهداف و دستاوردهایش را باید مورد بررسی قرار داد. اگر بخواهیم به روایت درستی داشته باشیم باید به چند اصل تاکید  و انصاف و حق مداری را رعایت کنیم.

طلایی اضافه کرد: لازم است از تخریب گذشتع جلوگیری کنید و نقدپذیری را مورد توجه قرار بدهیم . شفافیت و صراحت در بیان و داشتن شاخص‌های مشخص و نگاه غیر سیاسی در این رابطه اهمیت زیادی دارد.

 عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید شورایاری‌ها را مورد توجه قرار بدهیم تا نتیجه بهتری دست پیدا کنیم افزود: وظیفه اصلی این نهاد اجتماعی در چهار موضوع خلاصه می‌شود. ایجاد و گسترش سازماندهی مشارکت اجتماعی تمرکززدایی از ساخت و دستگاه‌های اجرایی، بهره گیری از ظرفیت های مردم در اداره شهر و مداخله معنادار مردم در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری ها است.

طلایی با تأکید بر اینکه باید مشارکت اجتماعی را تعریف کنیم افزود: فرهنگ مشارکت اجتماعی تا زمانی که محقق نشود نمی‌توانیم شورایاری‌ها را پیش ببریم. توجه به فرهنگ مشارکت ، فلسفه مهمی دارد و تاکنون از این موضوع غفلت کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه نباید رفتار ها مغایر با اصل مشارکت باشد گفت:شنیدن تحمل و بردباری از الزامات مشارکت است. باید آستانه تحمل زیادی نداشته باشیم و اگر چنین نباشد فرهنگ مشارکت وجود ندارد. معتقدم بزرگترین معضل ما حرف زدن های ما است.  حرفهایی می‌زنیم که به آن عمل نمی‌کنیم و این برخی از عواملی است که سبب تضعیف فرهنگی مشارکت می شود.

عضو سابق شورای شهر تهران در بررسی دلایل تضعیف فرهنگ مشارکت عنوان کرد: برخی عوامل همچون ضعف فرهنگ کار گروهی، ضعف در حوزه آموزش و توانمندسازی و ظرفیت سازی شورایاری‌ها،  اغتشاشات مردم محلی و هویت ، کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی ، معرفی نشدن واقعی و فراگیر شورایاری‌ها و عدم شناخت مردم از این نهاد ، ضعف در ارتباطات و تعامل مناسب و مستمر شورایاری‌ها با مردم محله و اکتفا به نهادهای رسمی از جمله عوامل تضعیف فرهنگ مشارکت است‌.

طلایی اضافه کرد شورایار موفق فردی که در خانه و بطن مردم قرار داشته باشذ. در میان مردم قرار داشته باشند نه آنکه به صورت اداری به آن نگاه کنیم.

 رئیس سابق ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت:  متاسفانه چهار دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد که در هر دوره مشکلاتی داشتیم . نهادی که در قانون اساسی به صورت رسمی وجود دارد اما کمتر به آن توجه می‌شود شورای محله مادر و پدر شورای های دیگر است اما چرا به جز مدیریت شهری سایر نهادها آن را به رسمیت نمی شناسند.

وی با اشاره به برخی انتقادها به نهاد شورایاری گفت:  برخی سوء استفاده ها از سوی برخی افراد ممکن است در شورایاری ها رخ بدهد اما لازم است به برخی از این دستاوردها بدون نگاه سیاسی توجه کرد.

طلایی خاطرنشان کرد: تحقق نسبی نظارت و مطالبه‌گری، مشاوره های خوب برای مدیریت شهری در تشخیص نیازها،  مشارکت موثر در بسته‌بندی مطالبات مردم، ایجاد یک سازمان دیده‌بان محلی از جمله دستاوردهای شورایاری‌ها است.

طلایی با اشاره به ضرورت اجتناب‌ناپذیر شورایاری‌ها خاطرنشان کرد: شورایاری ها را باید پذیرفت و این امر غیر قابل تردید است اگر برخی فکر می‌کنند باید آن را حذف کنند در اشتباه هستند خطای شورایاران نسبت به خطای شورای شهر یک به ۱۰ است.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه هر دوره چهارساله شورایاری‌ها یک گام رو به جلو است، افزود: شورایاری‌ها به مرور پخته می‌شوند و به بلوغ می رسند . باید به نحو مطلوب از ظرفیت شورایاری‌ها در همه ابعاد سیاسی فرهنگی اجتماعی اقتصادی و غیره استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مردم ملاک هستند. شورایاران بستر  حضور مردم و مداخل معنادار است کسانی که به دنبال مردم‌سالاری دینی و مشارکت مردم هستند باید به نهاد شورایاری توجه کنند.

نایب رئیس سابق ستاد هماهنگی شورایاری‌ها افزود: با افتخار از این نهاد اجتماعی حمایت می‌کنم و اشکالات آن را می‌دانم ولی دستاوردهای آن بسیار زیاد است.

طلایی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در این نشست دلیل کاهش مشارکت در انتخابات شورایاری‌ها را شرح داد. وی در این ارتباط افزود: به خاطر عملکرد ستاد شورایاری ها، مشارکت شورایاری‌ها را نامناسب می دانم به هیچ عنوان بحث سیاسی ندارم. ولی حذف گزارش دو هفته‌ای شورایاری‌ها از صحن علنی شورای شهر این پیام را به شورایاری‌ها ارائه کرد که شورای شهر اهمیتی به این نهاد نمی‌دهد.

وی افزود: امروز اعضای محترم ستاد هماهنگی شورایاری ها بگویند چند جلسه در خصوص شورایاری‌ها شرکت داشتند. معتقدم از این نهاد غفلت کرده‌ایم اما هنوز دیر نشده است شورایاری‌ها وابسته به هیچ گروهی نیست و همه را سر کار می‌گذارند.  اگر فکر می کنید از این فضا میتوان استفاده کرد اشتباه کرده‌اید اگر شورایاری‌ها به موارد غیر از آنچه که تکلیف شده است ورود پیدا کنند به شورایاری ظلم کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز