کارشناس ارشد آموزش بهداشت مطرح کرد؛

تهدید کودکان با پرتوهای رادیو فرکانسی/ افزایش ۳۸ درصدی سرطان سینه در زنان شاغل در مشاغل الکتریکی

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۵:۱۱:۱۱
کد خبر: ۸۶۹۱۶۹
تهدید کودکان با پرتوهای رادیو فرکانسی/ افزایش ۳۸ درصدی سرطان سینه در زنان شاغل در مشاغل الکتریکی
یزدانخواه گفت: مطالعات روی کودکانی که پدرانشان مشغول به حرفه‌ای الکتریکی و در مواجهه با پرتوهای رادیو فرکانسی بوده اند، حاکی از افزایش میزان سرطان سیستم عصبی در این کودکان است. یکی از قویترین شواهد مطالعات اپیدمیولوژیکی بیان می دارد که احتمال بروز سرطان سینه در زنان شاغل در مشاغل الکتریکی هستند 38 درصد بیشتر از زنانی است که در قسمت‌های غیر الکتریکی مشغول به کار هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پرتو یا تشعشع شکلی از انرژی است که به صورت امواج یا ذرات در خلاء یا در محیط مادی منتشر می شود.

امروزه در کشورهای پیشرفته، تکنولوژی بسرعت در حال تحول و پیشرفت است. بسیاری از این تکنولوژی‌ها وارد کشورهای در حال توسعه شده اند  و زندگی مردم این کشورها را تحت تاثیر قرار می دهند، بدون آنکه خود مردم از کم و کیف تکنولوژی جدید آگاهی کافی داشته باشند. این تکنولوژی ها باعث افزایش تولید و مصرف لوازم برقی شده است که به میزان های متفاوت از خود پرتوهایی متساعد می کنند که می تواند بر سلامت انسان تاثیر منفی بگذارد.

زهرا یزدانخواه، کارشناس ارشد آموزش بهداشت با بیان اینکه بکارگیری پرتوهای الکترومغناطیسی نیز به جزء لاینفک زندگی نوین تبدیل شده است در گفتگو با برنا چنین گفت: استفاده از پرتوها در زندگی، صنعت، پزشکی و... امری عادی و پذیرفته شده است. پرتوها (طبیعی یا مصنوعی) با توجه به مشخصات فیزیکی خود می توانند برای انسان مخاطره آمیز باشند و اثرات خفیف تا کشنده داشته باشند.  تجربه های تلخ هیروشیما نشان می دهد همه افراد اعم از فقیر و غنی، بیسواد و باسواد و حتی مرزهای سیاسی، جغرافیایی فرقی در برابر پرتوها ندارند .سازمان بهداشت جهانی نیز به منظور ارزیابی خطرات ناشی از این پرتوها، برنامه بلند مدتی را تدوین کرده است که نشان دهنده اهمیت موضوع است .لذا امروزه هر فردی می بایست با کسب آگاهی و اطلاعات ضروری، خود را در مقابل خطرهای ناشی از پرتوها، محافظت کند. آشنایی و توجه به مسائل حفاظت در برابر پرتوها بویژه در کشورهایی که فاقد ضمانت اجرایی لازم و کافی در این زمینه هستند، برای هر شهروند امری واجب و لازم است.

انواع پرتوها

وی با تقسیم بندی تولید پرتوها به دو صورت طبیعی و مصنوعی ادامه داد: پرتوهای طبیعی از منابع موجود در محیط زیست ساطع می شوند  مانند پرتوهای خورشیدی و منابع و تجهیزات ساخت بشر نیز تولید کننده پرتوهای مصنوعی هستند. موجودات زنده، همواره تا حدودی تحت تابش منابع طبیعی بوده اند و پرتوهای ناشی از منابع ساخت بشر نیز تا حدودی بر پرتوهای طبیعی زمین افزوده است.

 زهرا یزدانخواه با تاکید بر اینکه در کل پرتوها می‌توانند به دوصورت در محیط منتشر شده و انرژی خود را منتقل کنند و این دو گروه پرتوهای ذره‌ای و پرتوهای الکترومغناطیسی هستند که تاثیراتی که آسیب‌های یکه پرتوهای الکترومغناطیسی بر بدن وارد می‌کنند بیشتر است در خصوص این پرتوها و آسیب‌ها و راهکارهای پیشگیری چنین گفت: تأثیر پرتوهای رادیو فرکانسی بر بافت‌های بدن می‌تواند به چند صورت نمایان شود.

ایجاد گرما در بافت: با ایجاد گرما در بافتها باعث تخریب و آسیب بافت شود، اندامهای حساس بدن عمدتاً عدسی چشم، دستگاه عصبی مرکزی و بیضه ها در مردان است. از عوارض دیگر نظیر سردرد، تحریکات عصبی، خستگی، عرق کردن، کم اشتهایی، ریزش آب از چشم، ریزش مو، ضعف شنوایی و در زنان بی نظمی های عادت ماهیانه.

القای جریان الکتریکی: از طریق القای جریان الکتریکی در بافتهای تحریک پذیر (عصب و عضله) باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی آنها شود.

تغییر در نقش طبیعی مولکول‌های موجود در اندامهای بدن: بروز تغییراتی در فعالیت مغز (شامل کند شدن فرایند آگاهی، کندی واکنش) و تغییر در اعمال قلب (از جمله کند شدن ضربان قلب) به این پرتوها نسبت داده شده است. بعضی از دانشمندان نیز اثرات خفیفی از کاربرد تلفن همراه مانند تغییرات در فعالیت مغز، عکس‌العمل‌ها و الگوی خواب را گزارش کرده اند. از سوی دیگر تحقیقات بر روی زنان بارداری که در مواجهه با این میدانها قرار دارند، نشان دهنده افزایش سقط جنین و ناقص الخلقگی در کودکان آنها است. برخی تغییرات زیستی ایجاد شده بوسیله پرتوهای رادیو فرکانسی می تواند منجر به ایجاد سرطان در اندامهای بدن شود، به عبارت دیگر این پرتوها، خطر سرطانزایی دارند.

تاثیر پرتوهای رادیو فرکانسی بر بروز سرطان

زهرا یزدانخواه، کارشناس ارشد آموزش بهداشت، از با تاکید بر اینکه تأثیر پرتوهای رادیو فرکانسی (با فرکانسهای پایین) روی کودکان می تواند باعث بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان خون، سرطان سیستم عصبی و سرطان سیستم لنفاوی شود ادامه داد: بطوری که مطالعات بر روی کودکانی که پدران‌شان مشغول به حرفه‌ای الکتریکی و در مواجهه با پرتوهای رادیو فرکانسی بوده اند، حاکی از افزایش میزان سرطان سیستم عصبی در این کودکان است .برخی از تحقیقات اپیدمیولوژی بیان می دارد که میدانهای مغناطیسی قوی می توانند خطر سرطانزایی در کودکان را افزایش دهند . یکی از قویترین شواهد مطالعات اپیدمیولوژیکی بیان می دارد که احتمال بروز سرطان سینه در زنان شاغل در مشاغل الکتریکی (نصب کننده های تلفن، تعمیرکاران، کارگران خطوط انتقال و...) 38 درصد بیشتر از زنانی است که در قسمتهای غیر الکتریکی مشغول به کار هستند، این مطالعه نشان می دهد که بروز سرطان سینه می تواند با مواجهه میدانهای مغناطیسی ارتباط داشته  باشد . مطالعات جدید نیز حاکی از آنست که مرگ ناشی از سرطان سینه در زنان شاغل در حرفه های الکتریکی دو برابر بیشتر از زنان دیگر است.

این کارشناس بهداشت  در پایان با گفتن از اینکه رعایت نکاتی می تواند تماس با پرتوهای رادیو فرکانسی را در منزل، اداره و مدرسه کاهش دهد از این راهکارهای چنین گفت :

ایمنی گوشی های تلفن همراه

- زمان استفاده از تلفن همراه را کوتاه کنید تا مواجهه با پرتوهای رادیو فرکانسی کاهش پیدا کند .

- از لوازم تلفن همراه مانند هدفون، هندزفری و میکروفون استفاده کنید تا فاصله بین بدن و منبع رادیو فرکانسی افزایش یابد.

- در صورت وجود تلفن ثابت از تلفن همراه استفاده نکنید.

- گوشی تلفن خود را نزدیک به پنجره باز و دور از انسدادها (مانند دیوارها و ستونها) استفاده کنید.

- ایمنی اجاقهای مایکروویو؛اجاقهای مایکروویو هنگامی که مورد استفاده قرار می گیرند، باید دارای شرایط خوبی باشند تا از هرگونه نشت جلوگیری شود

- ایمنی رایانه ها؛- به اندازه طول دست، از مانیتور فاصله بگیرید و تا حد امکان صفحه کلید را عقب بکشید. نمایشگر تصویری را هنگامی که از آن استفاده نمی شود، خاموش کنید. تا حد امکان زمان کار با رایانه را کاهش دهید.

- ایمنی سایر وسایل در منزل؛ پتوهای الکتریکی به عنوان منبع مهمی ازمیدانهای مغناطیسی شناخته شده اند (بدلیل تماس نزدیک با بدن)، به همین دلیل بهتر است قبل از خواب، اتصال آنها را قطع کنند. (میدانهای مغناطیسی با قطع جریان برق، ناپدید می شوند)

- هنگامی که از وسیله الکتریکی استفاده نمی کنند، آنرا خاموش کنید مانند: تلویزیون و رادیو.

- نزدیک منابع تولیدکننده میدانهای مغناطیسی در حین استفاده قرار نگیرند. مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و....

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز