استاد ژئومورفولوژی مطرح کرد؛

مرگ دوباره تالاب ها با ادامه روش بهره برداری / سیل جان دوباره ای به تالاب ها داد

۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۰۵:۳۳:۱۱
کد خبر: ۸۶۹۲۱۳
مرگ دوباره تالاب ها با ادامه روش بهره برداری / سیل جان دوباره ای به تالاب ها داد
سپهر گفت : «یکی از نتایج مثبت سیلاب های اخیر این بود که به چهره اکوسیستم ها طراوت جدیدی بخشید. بخش خیلی زیادی از تالاب های کشور ما مانند ارومیه، بختگان و پریشان جان دوباره ای گرفتند. سیلاب ها باعث شدند که حجم آب دریاچه ها بالاتر برود.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کسی در این کشور نیست که حال بد تالاب‌ها به گوشش نخورده باشد، در دهه‌های گذشته تالاب های کشور ما یکی پس از دیگری خشک می‌شدند و کسی هم جویای روزهای سختشان نمی‌شد. آنقدر به تالاب ها در کشور ما بی‌مهری شد که در نهایت طبیعت دلش به رحم آمد و با سیلابی که روی داد تالاب‌ها جان دوباره‌ای گرفتند.

در مورد وضعیت تالاب‌ها در کشور ما بعد از سیلابی که روی داد گفت‌وگویی با یک کارشناس محیط زیست داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

عادل سپهر، استاد ژئومورفولوژی، با بیان اینکه تالاب‌های شناخته شده کشور در دهه‌های اخیر به دلایل متعددی خشک شده‌اند به برنا گفت: «در این زمینه می‌توان دو دسته از عوامل را از یکدیگر تفکیک کرد؛ عوامل طبیعی و عوامل انسانی.»

وی نقش عوامل طبیعی را در خشک شدن تالاب ها اینگونه شرح داد: «کشور ما از نظر اقلیمی در منطقه گرم و خشک قرار دارد. به واسطه تغییرات اقلیمی‌ای که در چند ساله اخیر شدت گرفته‌اند و خشکسالی‌های که بخش زیادی از خاورمیانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بخش زیادی از تالاب‌ها در کشور ما به میزان زیادی خشک شده‌اند.»

سپهر نقش پررنگ تر عامل انسانی را در خشک شدن تالاب‌ها اینگونه بیان کرد: «فعالیت انسان‌ها و شیوه مدیریتی که وجود دارد، باعث شده‌اند که بخشی از منابع آب اکوسیستم رو به کاهش بگذارد و بنابراین میزان ورودی و خروجی با یکدیگر برابر نباشد. در خشکسالی تالاب‌ها در کشور ما هم اقلیم و خشکسالی تأثیرگذار بوده‌اند و هم فعالیت‌های انسانی. در وخیم شدن وضعیت تالاب‌ها در کشور ما نقش عوامل و فعالیت‌های انسانی بیشتر از اقلیم بود.»

استاد ژئومورفولوژی با بیان اینکه این عوامل باعث شدند که چهره اکوسیستم تالاب‌ها تبدیل به چهره ناخوشایندی شود که به سمت خشک شدن برود، گفت: «این مسئله باعث شد که بیش از 90 درصد تالاب‌ها در کشور ما خشک شوند و بقیه هم چهره خشکی به خود بگیرند.»

وی در مورد نقش سیلاب‌های اخیر در احیای تالاب‌ها گفت: «یکی از نتایج مثبت سیلاب‌های اخیر این بود که به چهره اکوسیستم‌ها طراوت جدیدی بخشید. بخش خیلی زیادی از تالاب‌های کشور ما مانند ارومیه، بختگان و پریشان جان دوباره‌ای گرفتند. سیلاب‌ها باعث شدند که حجم آب دریاچه‌ها بالاتر برود.»

سپهر ادامه داد: «برای اینکه تالاب‌ها در کشور ما بتوانند به حیات خود ادامه دهند و از این جان دوباره‌ای که گرفته‌اند به درستی استفاده شود، لازم است که شیوه مدیریتی ناسالمی که در دو دهه قبل باعث شده بود که بخش زیادی از تالاب‌های خشک شوند، دست کشیده شود. در دهه‌های گذشته خشک شدن تالاب ها باعث شد که فرسایش، گرد و خاک، وضعیت اقتصادی نامناسب و به خطر افتادن معیشت ساکنان روی دهد.»

وی در پایان تأکید کرد: «باید نگاهمان را به بهره برداری از آب تالاب ها تغییر دهیم و عملکرد درستی را در این زمینه در پیش بگیریم؛ بر اساس تاب آوری اکوسیستم از آن بهره برداری کنیم. قطعا در حال حاضر با شرایطی که ایجاد شده است باید نگاه جدیدی به مدیریت داشته باشیم. عواقب مدیریت های گذشته خود را نشان داده است حالا که طبیعت با ما همراه بوده است حداقل ما باید بتوانیم این منابعی را که توسط سیلاب‌ها برگشته است با شیوه‌های مدیریت نادرست نابود نکنیم.»

نظر شما