در گفتگو با نعمت احمدی مطرح شد؛

برخورد قانون با ارتباط مرد زن‌دار با دختر مجرد

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۰۵:۱۴:۰۹
کد خبر: ۸۶۹۵۰۱
برخورد قانون با  ارتباط مرد زن‌دار با دختر مجرد
احمدی گفت: «دفتر ازدواجی هم که این دو نفر را عقد دوم کرده، اگر ثبت کرده باشد به مجوز از زن اول نیاز دارد. اگر بدون مجوز زن اول، زن دوم را ثبت کرده باشند هم برای عاقد و هم برای آقایی که بدون مجوز همسرش ازدواج کرده مجازات وجود دارد. با این وجود، عقد سرجای خودش باقی می‌ماند.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نوع ارتباطات امروزی در جامعه ما نیاز به نگاه جدی جامعه شناسی و روان‌شناسی دارد. رابطه‌هایی شکل می‌گیرند که خارج از هر عرف اجتماعی هستند که به ساختار جامعه و حتی آینده اجتماعی کشور آسیب زننده هستند.

در این بین یکی از رایج‌ترین رابطه‌ها ارتباط مرد زن‌دار با زن مجرد است که البته وقتی بدون اجازه همسر برای اقدام به ازدواج دوم نیز اقدام صورت گیرد، خلاف قانون است. حتی در بسیاری از این موارد خانمی که با مردی زن‌دار در ارتباط است از وجود زن اول بی‌خبر است و نمی‌داند مرد مورد نظر متأهل است که این موارد از مرز درست ارتباط خارج و گذشته از ناپسند بودن، رواج آن سلامت اجتماعی جامعه را به مخاطره می‌اندازد و طبقه بندی جرایمی را نیز رقم می‌زند.

در این نوشتار ما بیشتر از آنکه به علل اجتماعی این مسئله بپردازیم از نگاه قانون به آن نگاه و در ادامه احکام حقوقی این نوع از رابطه را از زوایه علم حقوق بررسی می‌کنیم.

نعمت احمدی، حقوقدان، در مورد ارتباط مرد زن دار با زن مجرد گفت: «اگر دو فرد با هم ازدواج نکرده باشند و رابطه‌ای که دارند به رابطه جنسی کشیده شده باشد، حکم زنا را دارد. در این شرایط اگر مرد متأهل و زن مجرد باشد، مجازات مرد اعدام است و مجازات زن اگر شوهر نداشته باشد زنای عادی است و حکمش شلاق است.»

وی در مورد شرایطی که این دو نفر ازدواج کرده باشند، گفت: «اگر این دو فرد ازدواج کرده باشند با وجودی که نیاز به مجوز همسر اول است، ولی عقد باطل نیست. در شرع گفته نشده نیاز به مجوز از همسر اول است، اگر عدالت برقرار شود مرد می‌تواند چهار زن داشته باشد. اگر زن اول شکایت کند مرد به مجازات می‌رسد و حبس دارد اما باعث فسخ و بطلان عقد نمی‌شود.»

این حقوقدان ادامه داد: «دفتر ازدواجی هم که این دو نفر را عقد دوم کرده، اگر ثبت کرده باشد به مجوز از زن اول نیاز دارد. اگر بدون مجوز زن اول، زن دوم را ثبت کرده باشند هم برای عاقد و هم برای آقایی که بدون مجوز همسرش ازدواج کرده، مجازات وجود دارد. با این وجود، عقد سرجای خودش باقی می‌ماند.»

احمدی با بیان اینکه زنا در چه نوع رابطه‌ای از نظر حقوقی شکل می گیرد افزود: «ارتباط نامشروع بدون زنا و ارتباط نامشروع با زنا داریم. وقتی زن و مردی که رابطه زوجیت بین‌شان برقرار نیست با هم ارتباط دارند، با هم سفر و جاهای دیگر می‌روند رابطه نامشروع از نوع بدون زناست. رابطه نامشروع از نوع با زنا رابطه‌ای است که در آن رابطه جنسی وجود دارد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز