مهار آتش سوزی جنگل‌های کوماس شهرستان چگنی

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۲۱:۴۹:۵۵
کد خبر: ۸۷۰۹۷۱
مهار آتش سوزی جنگل‌های کوماس شهرستان چگنی
آتش سوزی نسبتا گسترده در جنگل‌های "کوماس" بخش ویسیان شهرستان چگنی روز یکشنبه با حضور مردم و نیرو‌های اطفا حریق مهار شد. 

 به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ آتش سوزی نسبتا گسترده در جنگل‌های "کوماس" بخش ویسیان شهرستان چگنی روز یکشنبه با حضور مردم و نیرو‌های اطفا حریق مهار شد.

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: هرچند ۹۹ درصد اتش سوزی‌های استان عامل انسانی دارد، اما علت وقوع و وسعت این حادثه بررسی و اعلام خواهد شد.

 نجفی اظهار داشت: در مجموع ۵۰ نقطه بحرانی و مستعد آتش سوزی در استان شناسایی و دیده بان در این نواحی مستقر شده و علاوه بر این، گشت‌های موتوری و خودرویی نیز فعال است و از پهباد نیز برای شناسایی متخلفانی که به صورت عمدی موجب آتش سوزی می‌شوند استفاده شده است.

وی با بیان اینکه امسال پوشش گیاهی جنگل و مرتع استان پنج تا ۱۰ درصد افزایش یافته ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش سه تا پنج درصدی دمای هوا در برخی نقاط بحرانی با مشکل مواجه هستیم که همکاری مردم در این راستا بسیار راهگشا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار داشت: بیشترین پوشش جنگل و مرتع لرستان در الیگودرز واقع شده، اما شهرستان‌های خرم آباد چگنی پلدختر کوهدشت و رومشکان بیشترین حریق را دارند.

نجفی گفت: امکانات اطفا حریق سال گذشته تا ۳۰ میلیون ریال بوده که امسال به ۳۵۰ میلیون ریال افزایش یافته به همین دلیل توزیع آن‌ها در مناطق بحرانی با توجه به اولویت‌ها انجام و امروز ۱۰ دستگاه توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت همیاری دهیاران در کاهش و مقابله با آتش سوزی‌ها افزود: عامل تمامی این حوادث انسانی است که برخی عمدی و برخی نیز سهوی موجب بروز آتش سوزی می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با انتقاد از آتش زدن پس چر مزارع در استان اظهار داشت: در بسیاری از موارد این آتش به جنگل و مراتع سرایت می‌کند و موجب بروز مشکل می‌شود.

نجفی اضافه کرد: متأسفانه پس از اطفا حریق در پایش آن دچار مشکل می‌شویم که به همین منظور باید تا ۲۴ ساعت پس از اطفا منطقه تحت نظارت باشد. یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار جنگل و ۸۸۵ هزار هکتار مرتع در لرستان وجود دارد و ۱۵۰ نقطه بحرانی و مستعد آتش سوزی جنگل‌ها ومراتع استان به مساحت ۶۱۷ هزار و ۸۰۱ کیلومتر شناسایی شده است. بر اساس سوابق حریق استان طی ۱۰ سال گذشته مراتع چگنی، کوهدشت، پلدختر و خرم آباد خیلی بحرانی هستند و وضعیت مراتع وجنگل‌های رومشکان، سلسله و دفان بحرانی و در الیگودرز، دورود، ازنا و بروجرد نیمه بحرانی است. ۴۳ درصد مساحت لرستان جنگل، ۳۲ درصد مرتع و ۲۵ درصد زمین‌های زراعی است و این استان از منظر پوشش گیاهی رتبه دوم کشور و در ناحیه زاگری جایگاه نخست را دارد. بیشترین و کمترین مساحت جنگل و مرتع استان با ۴۲۵ هزار هکتار و ۳۴۸ هکتار به ترتیب در الیگودرز و رومشکان واقع شده است. سال گذشته ۱۲۹ هکتار آتش سوزی در استان رخ داده که از این میزان هشت هکتار مرتع، ۹۰ هکتار مرتع مشجر و ۳۱ هکتار جنگل طبیعی است.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز