مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:

امکان تزریق مصنوعی آب به سفره های زیر زمینی در تهران وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۵:۳۰:۱۱
کد خبر: ۸۷۱۰۰۰
امکان تزریق مصنوعی آب به سفره های زیر زمینی در تهران وجود ندارد
مسئله فرونشست در تهران و ورامین از نظر برخی متخصصان بسیار جدی است با این حال از نظر متولیان امر، فرونشست در تهران اتفاق نمی افتد و با جایگزینی استفاده از پساب به جای آب زیر زمینی مشکل ناشی از فرونشست حل خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کل کشور، در تاریخ 21 خرداد ماه سال جاری در نامه‌ای خطاب به محمد علیخانی، عضو شورای شهر، با اشاره به مسئله فرو نشست تهران به لزوم توجه به گزارشات سازمان نقشه‌برداری تاکید کرد.

وی در این نامه  می‌کند: فرونشست اگر چه در کوتاه مدت، کمتر منجر به بروز خطرهای ناگهانی و فاجعه باری مانند فروچاله و تخریب‌های آشکار شود، اما در آینده می‌تواند سبب خسارت‌های ترمیم ناپذیری گردد. براساس مطالعات انجام شده در این سازمان، در حال حاضر بیش از 50 پهنه کشور با فرونشست عمده رو به رو است که استان تهران یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. بیشترین میزان فرونشست در این استان مربوط به جنوب غربی آن، حوالی اتوبان آزادگان و شهرستان‌های شهریار و ورامین است. این پدیده آسیبی به زیر ساخت‌های شهری اعم از خیابان‌ها، پل‌ها، بزرگراه‌ها، پی ساختمان‌ها، خطوط آبرسانی، گاز و فاضلاب می‌رساند و فعالیت‌های عمرانی و خدمت رسانی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی را دستخوش تغییر می کند.

این گفته‌ها نشان می‌دهد مسئله فرو نشست به مرز بحران رسیده و دوایی برای حل فروریختن زمین وجود ندارد. برخی متخصصین تزریق آب به سفره‌های آب زیر زمینی را راه چاره برای مقابله با پایین رفتن تهران می‌دانند در این رابطه محمدرضا بختیاری، مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب، ضمن رد امکان تزریق آب استفاده از پساب توسط شهرداری به جای استفاده از سفره های آب زیر زمینی را راهگشا دانسته است.

وی در گفتگو با برنا عنوان کرد: تزریق آب در تهران به آن گونه که در ذهن عوام است اتفاق نمی افتد.

بختیاری در رابطه با علت عدم امکان تزریق آب به سفره‌های آب زیر زمینی در تهران بیان کرد: برای تزریق در تهران، چون زمین گران است و امکان تزریق مصنوعی وجود ندارد. باید تزریق در تهران با واسطه انجام شود.

مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان شد: در حال حاضر شهرداری تهران از آب چاه‌ها استفاده می کند، اما باید پس از اجرای طرح فاضلاب، چاه‌ها را خاموش کرده و از پساب استفاده  کند که این اقدام خود به نوعی تغذیه مصنوعی است.

وی در پایان تاکید کرد: در شهر تهران مشکلی به نام فرونشست نداریم. در تهران مشکل در مناطق 18 و 19 و  در برخی مناطق جنوبی تهران است که آن هم به دلیل برداشت اضافی چاه‌های کشاورزی است که باید پساب جایگزین این گونه اقدامات شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز