معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

دریافت گواهی اعتبار بخشی برنامه آموزش پزشکی عمومی از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۳:۴۳:۲۶
کد خبر: ۸۷۱۳۲۳
دریافت گواهی اعتبار بخشی برنامه آموزش پزشکی عمومی از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در راستای تلاش های گذشته وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی، مراکز آموزش پزشکی عمومی توسط وزارت بهداشت مورد اعتباربخشی قرار گرفتند؛ نحوه اعتبار بخشی مراکز آموزش پزشکی عمومی ما نیز مورد تایید سازمان فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌ های آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به موفقیت ایران در تأیید نحوه اعتبار بخشی مراکز آموزش پزشکی کشور از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، اظهار کرد: براساس قانون سازمان فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، چنانچه دانشکده های پزشکی تا سال ۲۰۲۰ مورد اعتبار بخشی قرار نگیرند، مدارک فارغ التحصیلان این دانشکده ها مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه مدل اعتبار بخشی برنامه آموزش پزشکی ایران مورد تایید قرار گرفته است، اظهار کرد: براساس این برنامه، تا ۱۰ سال آینده اقدامات وزارت بهداشت در اجرای اعتبار بخشی مراکز مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار می گیرد و امیدواریم تمامی دانشکده های پزشکی این مسیر را به خوبی طی کنند.

وی افزود: برنامه وزارت بهداشت در حوزه اعتبار بخشی در تمامی رشته‌ ها اعم از داروسازی و دندانپزشکی با جدیت اجرا می ‌شود و بر این اساس، تمامی رشته‌ های تخصصی و فوق تخصصی مورد اعتبار بخشی قرار خواهند گرفت.

اعتباربخشی برنامه آموزش پزشکی عمومی در ۶۳ دانشکده پزشکی انجام شده است

معاون آموزشی تصریح کرد: در حال حاضر، اعتباربخشی برنامه آموزش پزشکی عمومی در ۶۳ دانشکده پزشکی انجام شده و دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و اصفهان در این زمینه مشارکت خوبی داشته اند. همچنین، برای اولین بار ۵۹ دانشگاه با ۴۲ شاخص استاندارد الزامی و توجیهی مورد ارزیابی قرار گرفته اند و تمام بیمارستان های آموزشی با ۹۱ سنجه مورد سنجش قرار گرفتند.

دکتر لاریجانی در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد کارآفرینی در کشور، خاطرنشان کرد: در این زمینه آموزش های مهارتی بسیار مهم است و از سال گذشته به منظور کاهش مدرک گرایی و افزایش حرفه گرایی نیز، آموزش های مهارتی را سازمان دهی جدیدی کرده ایم و ۲۲ مهارت جدید و ۵۵ مرکز مهارت اندوزی نیز ایجاد شد که از این تعداد، ۳۱ مرکز غیر دولتی و ۲۴ مرکز دولتی هستند.

فعالیت ۲۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد تعداد اعضای هیات علمی فعال در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار هیات علمی داریم، اما نیاز ما به هیات علمی کم نبوده و بنا است بیش از هزار نفر در قالب هیات علمی، در دانشگاه های علوم پزشکی و بیش از ۳ هزار متخصص و فوق تخصص به اعضای هیات علمی نیز افزوده شوند.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری بیش از ۷۰ درصد آزمون‌های وزارت بهداشت به صورت مجازی یا مجازی-حضوری، گفت: در حال حاضر، بیش از هزار نفر در ۳۰ مرکز الکترونیکی با ۴ هزار ایستگاه کاری با وزارت بهداشت همکاری می ‌کنند و به دانشگاه‌ ها اجازه داده شده که تزهای خود را به صورت مجازی ارائه کنند. در حال حاضر، تمامی آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش کارورزی به صورت مجازی برگزار می‌ شود.

افزایش ظرفیت پذیرش رشته های علوم پزشکی در ده سال گذشته

معاون آموزش وزارت بهداشت درخصوص افزایش ظرفیت پذیرش رشته های علوم پزشکی در ده سال گذشته، بیان کرد: طی ده سال گذشته، ۷۵ درصد در رشته پزشکی، ۲۷ درصد در رشته دندانپزشکی، ۴۹ درصد در بخش داروسازی، ۱۳۷ درصد در رشته پرستاری و ۱۴ درصد در رشته مامایی، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو داشته ایم و در رشته های تخصصی مانند، ارتوپدی نیز ۱۰۵ درصد و آسیب شناسی، ۴۹ درصد رشد ظرفیت را شاهد بوده ایم. این در حالی است که در سال جاری، ۸۰ درصد صندلی ها برای پذیرش در رشته اورژانس خالی بود.

نظر شما