طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شد

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۶:۴۸:۰۹
کد خبر: ۸۷۱۴۶۰
طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شد
نمایندگان مجلس طرح مربوط به ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۶ سال و پسران کمتر از ۱۸ سال را برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضائی ارجاع دادند

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ جلسه نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی در مورد ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال و پسران زیر ۱۸ سال در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، عدم ضرورت تصویب این طرح با توجه به مشکلات کنونی جامعه و همچنین مغایرت این طرح با شرع و فتوای مراجع عظام تقلید را دلیل رد این گزارش در کمیسیون قضائی اعلام کرد.

نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی نیز در مخالفت با این طرح، اعلام کرد: مخالفت با ازدواج دختران ۱۳ ساله مخالف با مُر اسلام است. نمایندگان مسیحی مجلس نیز اعلام می‌کنند که دین آنها ازدواج دختران ۱۵ سال به بالا را قبول دارد و نمایندگان یهودی نیز اعلام می‌کنند مکتبشان با ازدواج دختران بالای ۱۳ سال موافق است.

وی افزود: طبق نظر فقها سن ازدواج دختران، سن بلوغ است. بسیاری از کشورهای خارجی مثل فرانسه نیز اجازه داده اند دختران بالای ۱۳ سال ازدواج کنند.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس تأکید کرد: طبق اعلام مرکز آمار، مشکلاتی که برای دختران بالای ۲۰ سال پس از ازدواج رخ داده است، بیشتر از مشکلاتی است که برای دختران ۱۳ تا ۱۶ ساله رخ داده است.

نوروزی تصریح کرد: اگر بناست دنبال سند ۲۰۳۰ بروید این طرح را به تصویب برسانید.

در ادامه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: صدر و ذیل این طرح دارای مغایرت است. لذا با رأی نمایندگان این طرح به کمیسیون قضائی ارجاع شد.

نمایندگان مجلس با ۱۳۶ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن مجلس با ارجاع این طرح به کمیسیون قضائی موافقت کردند.

 

نظر شما