سرپرست وزارت آموزش و پرورش در کنگره ملی پرسش مهر مطرح کرد:

همه دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل باید یک مهارت عملی بیاموزند

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۹:۲۴:۱۷
کد خبر: ۸۷۱۶۰۳
همه دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل باید یک مهارت عملی بیاموزند
سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نوزدهمین کنگره ویژه پرسشنامه ریاست جمهوری در سال ۹۷ _۹۸ با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش و طرح‌هایی که در سال تحصیلی آینده پیش‌رو دارد از لزوم آموزش مهارت های علمی برای رفع یکی از نیازهای جامعه در آموزش و پرورش خبر داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ابتدای این نشست ضمن سپاسگزاری از مرد اندیشه و عمل جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری جهت حضور در این کنگره گفت : طرح نوزدهمین  پرسش مهر ریاست جمهوری یکی از کلیدی‌ترین اهداف تعلیم و تربیت است که از سوی ریاست جمهوری جناب آقای دکتر روحانی  به پرسش گذاشته شد.

وی افزود: بخش‌های این پرسش که شامل  این است که یک؛ از دانش‌آموزان پرسیدند  سال گذشته چه مهارت هایی آموختید دوم: کدام معلم و مربی بیشترین نقش را در این  مهارت آموزی داشت و سوم کدام مهارت بیشتر برای آینده کشور تان مفید است.

حسینی اضافه کرد: این پرسش با استقبال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر انجام شد که از این میان حدود ۳ هزار نفر انتخاب شدند امروز از ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان و معلمان در جشنواره قدردانی می کنیم.

سرپرست آموزش و پرورش در ادامه کنگره ملی پرسش مهر با اشاره به نظریه سرمایه انسانی افزود: طی سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ نظریه سرمایه انسانی مطرح شد که ۵۰ سال مطالعه پیرامون آموزش و پرورش به این نظریه منجر شد. این نظریه معتقد است پربازده‌ترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد برخی کشورها طی ۲۰ سال مانند مالزی ،کره جنوبی، ژاپن و فنلاند بیش از سایر کشورها در حوزه آموزش و پرورش سرمایه گذاری کردند و این سرمایه گذاری سبب شد تا چهار و نیم برابر رفاه اجتماعی آنان افزایش پیدا کند.

حسینی بیان کرد: میزان رشد اقتصادی در این کشورها به ۶ درصد افزایش پیدا کرد و در همان دوره کشورهای اروپایی رشد ۱۳ درصدی داشتند از این رو در پی این نظریه در دهه ۱۹۷۰ به نظام تعلیم و تربیت ۹ انتقاد جهانی صورت گرفت.

حسینی با اشاره به انتقاد های جهانی که از نظام آموزش و پرورش  صورت گرفته است بیان کرد: اولین انتقاد این بود که نظام تعلیم و تربیت باید سبب تفکر انتقادی و پرسشگری شود انتقاد دوم این بود که آموزش و پرورش از حالت ذهنی و حافظه محوری به دانش محور باید تبدیل شود. همچنین آموزش و پرورش مهمترین محور تحقق عدالت اجتماعی باشد  که از میان این انتقاد نامه جهانی معتقد است آنچنان که شایسته است به این موارد تا کنون عمل نشده است.

سرپرست آموزش و پرورش گفت: رییس جمهور سه سوال در طرح پرسش مهر مطرح کردند که این پرسش ها انتقاد جهانی را در رابطه با آموزش و پرورش نشانه گیری کرد از این رو دانش آموزان لازم است به دو انتقاد جهانی به آموزش و پرورش در طرح پرسش مهر پاسخ بدهند.  از این رو باید به مهارت پرسشگری، بهزیستی با هم زیستن از یک سو و مهارت‌های فنی و عملی و کاربردی از سوی دیگر باید پاسخ داده شود.

وی با اشاره به شرایط فعلی آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز آموزش و پرورش مهارتهای فنی حرفه ای رابه عنوان سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است از این رو لازم است به چند سیاست آموزش و پرورش برای افزایش مهارت اشاره کنم.

حسینی اضافه کرد :در مهارت تفکر خلاق و حل مسئله بر اساس سند تحول بنیادین تغییر صورت می‌گیرد تا فرایند یادگیری و مدیریت های آموزشگاهی به سمت مهارت محوری هدایت شود همچنین برای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای حدود ۹۷۰ هزار دانش‌آموز یعنی ۳۴ درصد افراد در فنی حرفه ای و کاردانش در ۳۰۰ رشته فعالیت دارند.و در برنامه توسعه به صورت ۵۰ درصدی هدف‌گذاری شده است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد : سیاست توسعه متوازن رشته‌های متوسطه و سیاست هدایت تحصیلی هدف‌گذاری شده است .  همچنین برگزاری مسابقات علمی کاربردی مورد تاکید است از این رو ۳ درس کار و فناوری ، کارآفرینی در دوره متوسطه اول و هنر در متوسطه اول برای تحقق مهارت آموزی بناست انجام شود.

حسینی با اشاره به لزوم توجه به برنامه‌های متمم افزود: برنامه های فوق برنامه از دیگر فعالیت‌های آموزش و پرورش خواهد بود. همچنین طرح خود اتکایی مدارس شبانه روزی با هدف آشنایی با حرفه ها و مشاغل انجام خواهد شد و طی سال گذشته ۳۵ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرار داشتند.

وی با اشاره به طرح هایی که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد عنوان کرد: طرح ایران مهارت، طرح جشنواره جوان خوارزمی ، طرح رویداد کارآفرینی، طرح سمپاد مهارتی  از آن جمله است.

حسینی با اشاره به طرح ایران مهارت افزود: دانش آموزان در طرح ایران مهارت  تا سقف ۶۰ ساعت دوره‌های  پودمانی را بگذرانند که بدین ترتیب ۲۲۷ شاخه در صنعت هنر کشاورزی هدف‌گذاری شده است.

وی تأکید کرد: همچنین در سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۵ هزار و ۲۹۶ دبیرستان در دوره اول متوسطه ۴۴۸ دانش آموز یعنی ۲۲ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گرفت همچنین طرح جشنواره جوان خوارزمی در سال ۹۴ طراحی و اجرا شد و امروز به عنوان طرح ملی در حال اجرا است و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اثر دانش آموزی تحت پوشش قرار دارد.

سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به طرح رویداد های کارآفرینی افزود : طرح رویداد های کارآفرینی برای خدمات بازارچه کسب و کار دانش آموزی با قوت پیگیری خواهد شد.

حسینی با اشاره به طرح سمپاد مهارتی که در قالب استعدادهای درخشان برگزار می‌شود عنوان کرد: در قاب تکنولوژی‌های برتر ، تکنولوژی های ملی در سطح بین‌المللی به صورت رشته محل این طرح اجرا خواهد در آمد و در سال ۹۳ در حوزه های شبکه و نرم افزار، فتو گرافیک، کامپیوتر و گرافیک اجرا خواهد شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با تکمیل نظام جامع کارآفرینی و فنی حرفه ای را در آموزش و پرورش اجرایی کنیم . هدف گذاری این است که دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل باید مهارت عملی را بیاموزد تا یکی از نیازهای جامعه پاسخ داده شود.

حسینی خاطرنشان کرد : شورای عالی آموزش فنی تشکیل شده و امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها در جهت مهارت آموزی خلاقیت و مهارت علمی و مهارت فردی دانش آموزی سبب شود تا دانش آموزان کنش آموزی کنند.

نظر شما