کافی نبودن امکانات دولتی برای حفظ محیط ‌زیست

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۹:۲۹:۳۲
کد خبر: ۸۷۱۶۰۵
کافی نبودن امکانات دولتی برای حفظ محیط ‌زیست
معاون رئیس‌جمهور با اشاره کمبود امکانات و محدودیت‌های سازمان محیط زیست کشور و ضعف کشوری در عرصه بررسی‌های زیست‌محیطی، افزود: حل معضلات این عرصه نیازمند همت و توجه عموم و فرهنگ‌سازی است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ عیسی کلانتری در جلسه شورای اداری استان یزد با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ محیط زیست، مبنی بر اینکه محیط زیست متعلق به همه نسل‌ها است و مسئله‌ای نیست که مربوط به دولت و برهه‌ای خاص باشد، افزود: در این عرصه نباید صرفاً به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان محیط‌زیست اکتفا کرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به عمق نگاه رهبری در این مسئله و توجه ویژه و توصیه‌های پیوسته ایشان در این خصوص و با تأکید بر اینکه این عرصه نه جای سیاست‌بازی و منافع گروهی است و نه محدود به خط و مرزی است، مسئله محیط‌زیست را مسئله‌ای جهانی دانست که همه اقشار کشور باید در حفظ آن کوشا باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بابیان اینکه وقتی فرمایشات مقام معظم رهبری را در این حوزه مرور می‌کنیم و این منویات را در کنار سیاست‌های توسعه پایدار قرار می‌دهیم، می‌بینیم که آنچه مورد مطالبه ایشان قرار دارد از سیاست‌ها محیط زیستی توسعه پایدار نیز فراتر است، اما متأسفانه قادر به انجام کامل دستورات ایشان نبودیم، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، نهادی کوچک به شمار می‌رود که بودجه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد نیز ناچیز است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث  توسعه پایدار در عرصه‌های مختلف چهاراصل کلی و اساسی موردتوجه است، تبیین کرد: توجیه اقتصادی داشتن هر اقدام و فعالیتی، برهم نزدن ساختار اجتماعی در عرصه کلان، عدم ایجاد خلل در محیط‌زیست در بعد کلان و ضربه نزدن به حقوق نسل‌های آینده چهاراصلی هستند که باید در این راستا موردتوجه قرار بگیرند.

کلانتری بابیان اینکه وقتی در حفظ و رعایت این اصول به توافق و اجماع برسیم در مورد فعالیت‌هایی مثل انتقال آب و بهره‌برداری از معادن، اختلافی رخ نخواهد داد و با توجه به منافع عمومی و ملی بهترین تصمیمات اخذ خواهد شد، متذکر شد: در فعالیت‌هایی ازاین‌دست باید نسبت به رعایت این اصول بررسی اساسی صورت بگیرد و بدون تحقق این مهم، اقدامی انجام نشود.

این مقام مسئول با انتقاد از اینکه در اقدامات و فعالیت‌های مختلفی در کشور با این معضل روبرو بودیم که ابتدا امری انجام می‌شود و پس هدر دادن منابع ملی و ضربه به منافع عموم به دنبال جا انداختن آن اقدام و توجیه طرح و فعالیت می‌رویم، اظهار داشت: متأسفانه هم در بعد بررسی‌های زیست‌محیطی در کشور با ضعف مواجه هستیم و هم ازلحاظ امکانات با کمبودهایی روبرو هستیم و هم محدودیت‌هایی وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه در عرصه محیط‌زیست و نیازهایی مثل سنجش شاخص‌ها، با توجه به کمبود امکانات و محدودیت‌ها از کشورهای خارجی نیز  کمک گرفته می‌شود، اذعان کرد: ایران ازلحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی جزء ضعیف‌ترین کشورهای دنیا است.

وی از فرسایش خاک، آلودگی هوا و از دست دادن زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری  به‌عنوان نمونه‌ای از این معضلات نام برد و افزود: در بحث شدت استفاده از انرژی و هدر دادن آن که در دو دهه اخیر بارها  مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرارگرفته، بعد از روسیه جایگاه دوم جهان را داریم و این در حالی است که وضعیت سایر کشورهای نفتی از ما بهتر است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره مجدد به برخی محدودیت‌ها در عرصه محیط‌زیست، بابیان اینکه در برهه ای در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای کاهش چشمگیر آلودگی هوا باید دو کارخانه بزرگ تولید خودرو کشور را تعطیل کنیم، افزود: امروز بسیاری از کارخانه‌های صنعتی ما بیش از آنکه منفعت داشته باشند با آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کنند، مشکل‌آفرین هستند که باید برای حل این قبیل معضلات تصمیمات اساسی باهمت جمعی گرفته شود.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش کیفیت سوخت‌ها در دو سال اخیر نقش مهمی در کاهش آلودگی کلان‌شهرها داشته، خاطرنشان کرد: امروز بیش از 80 درصد از سوخت خودروها دارای کیفیت یورو4 و حتی نزدیک به یورو 5 است.

وی از معضل ریزگردها و پساب و فاضلاب شهری به‌عنوان مشکلات زیست‌محیطی اساسی  در کشور نام برد که تا کنون هزینه‌های فراوانی برای برطرف کردن آن‌ها صرف شده و متذکر شد: حل معضلات زیست‌محیطی نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی و بهره‌گیری از توان عموم مردم کشور است که باید موردتوجه جدی‌تری قرار بگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره مجدد به محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی  این سازمان از نهاد مختلف به‌خصوص رسانه ملی برای فرهنگ‌سازی و فعال کردن ظرفیت عمومی درخواست همکاری کرد تا به‌طورجدی و عملیاتی به میدان بیایند و افزود:ارتقاء فرهنگ عمومی در این عرصه می‌تواند سرعت حل بسیاری از معضلات را افزایش دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز