جوادی یگانه در آیین گشایش «مرکز توسعه سلامت روان مهاجر» عنوان کرد:

مذهب مشترک؛ عامل پیوند و برادری مردم ایران و مهاجرین افغانستانی

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۱۴:۴۵:۴۶
کد خبر: ۸۷۱۸۹۳
مذهب مشترک؛ عامل پیوند و برادری مردم ایران و مهاجرین افغانستانی
«مرکز توسعه سلامت روان مهاجر» به عنوان نخستین مرکز آموزشی-پژوهشی و مشاوره‌های روان‌شناختی ویژه مهاجران افغانستان در ایران با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گشایش یافت.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ این مرکز با هدف تامین، حفظ و ارتقای سلامت روانی مهاجرین افغانستانی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی از طریق دسترسی عادلانه مهاجران به خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی با مشارکت اداره کل سلامت شهرداری تهران، اداره سلامت شهرداری منطقه بیست، پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه طباطبایی و کانون نخبگان افغانستان در شهرری راه‌اندازی شد.

محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در آیین گشایش «مرکز توسعه سلامت روان مهاجر» اظهار داشت: شهرداری تهران نقش خود را در این مرکز با در اختیار قرار دادن زیرساخت اصلی مانند اتاق مناسب جهت مشاوره و برگزاری کارگاه های آموزشی در این راستا ایفا کرده است.

وی ادامه داد: دانشگاه نیز در زمینه پشتیبانی علمی و ارتقای ظرفیت علمی مرکز و نظارت بر محتوای کیفی فعالیت مرکز و همچنین کانون نخبگان افغانستان، تشکیل تیم آموزشی- مشاوره ای جهت اجرای اهداف مرکز، ارائه خدمات مشاوره روان‌شناختی، برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز جامعه هدف همکاری خواهد کرد.

جوادی یگانه، اینکه مجریان پروژه قسمتی از جامعه مهاجر هستند را از جمله ویژگی های مرکز عنوان کرد و افزود: از آنجایی که این مجریان درک و شناخت بهتر و دقیق‌تری از خصوصیات جامعه خود دارند می توانند در زمینه آموزش، تحقیق و مشاوره که در آن شناخت بافت فرهنگی و اجتماعی مهم است؛ موفق‌تر باشند.

‌وی این پروژه را ترکیبی از مشاوره، آموزش و تحقیق دانست و خاطرنشان کرد: بنابراین می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مهاجرین را مورد بررسی قرار داده و براساس نیازمندی‌های مورد نیاز، آموزش و مشاوره‌ های فردی و گروهی را به طور موثرتری برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا  نماید.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه بخش اصلی مسائل افغانستانی‌ها در ایران از جنس مشکلات روانشناختی نیست،‌ بلکه موانع حقوقی و اجتماعی بر سر راه ادغام اجتماعی آنها در ایران وجود دارد افزود: گرچه رفع این موانع در اختیار شهرداری تهران نیست اما شهرداری می تواند گام هایی در این راه بردارد. افتتاح همین مرکز قدمی در همین راه است و تقدیر از کارگران افغانستانی شهر تهران در آستانه نوروز امسال هم در همین مسیر بود.

وی با اشاره به تجربه زندگی افغانستانی‌ها در ایران گفت: این تجربه نشان می‌دهد تنش بین مهاجرین افغانستانی و مردم محلی در نقاطی بالاتر است که تراکم زندگی مهاجرین بیشتر است،‌ که منطقه بیست نیز یکی از آنهاست.

جوادی یگانه، فعالیت فرهنگی و آموزشی برای تسهیل ادغام اجتماعی و پذیرش مهاجرین خارجی را یکی از راه‌های کاهش تضاد و تنش اجتماعی دانست و افزود: بخش از فعالیت های فرهنگی شهرداری می تواند در جهت پیوند میان مهاجرین با جامعه میزبان باشد.

وی با انتقاد از اینکه در فضای رسانه ای و سیاسی ایران در طی دهه‌های گذشته، افغانستانی ها عموما به عنوان مقصر مشکلات جامعه ایران در موضوعات مربوط به جرم، مواد مخدر یا بهداشت معرفی شده اند؛ تصریح کرد: این باورهای کلیشه‌ای با واقعیت زندگی بسیاری از خانواده‌های افغانستانی ساکن ایران و نقش افغانستانی‌ها در جامعه در طول چهار دهه اخیر همخوانی ندارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: خدمات افغانستانی‌ها به جامعه ایران – دفاع از ایران در برابر تجاوز خارجی، ایفای نقش در آبادانی ایران و در نگهداشت شهر تهران- تبلیغ نشده است و جامعه کمتر از آن آگاهی دارد. ایجاد این شناخت، از طریق برنامه‌های فرهنگی و ایجاد فرصت تعامل چهره‌به‌چهره میان مهاجرین و ساکنان محلی در کاهش تعارض و تضاد موثر است.

وی با اشاره به شرایط بهتر افغانستانی‌های ساکن در منطقه بیست تهران از جهت پذیرش مردم، اظهار کرد: نمونه‌های موفق این همزیستی، ظرفیتی است که می‌تواند کمک کند منطقه بیست با سرمایه مذهبی خود، پیشگام اصلاح نگرش عمومی در جامعه ایران نسبت به مهاجرین باشد و به منطقه نمونه از جهت روابط مسالمت‌آمیز مهاجران و جامعه محلی بشود و این موضوع به یکی از برندهای منطقه نیزتبدیل شود.

جوادی یگانه با اشاره به توصیه و ترویج تنوع فرهنگی بر اساس تجربه طولانی جامعه ایران، گفت: ایران بزرگ فرهنگی و جوامع فارسی‌زبان، تجربه زیستن کنار هم را داشته اند و بازگشت به این تجربه، کاهنده مشکلات در ارتباطات بین‌فرهنگی کشورهای این حوزه تمدنی کهن است.  

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: بسیاری از مهاجرین  افغانستانی در ایران در جوار اماکن مقدس  در مشهد و قم و شهر ری زندگی می کنند. مکان مقدس می تواند مکانی برای تحقق شعار برادری و خواهری اسلامی، و فراتر رفتن از مرزهای ملی و کنار گذاشتن تفاوت‌های قومی باشد. بازگشت به دعوت اسلام، مرز‌ نمی‌شناسد.

وی با اظهار تاسف از اینکه اصلاح بازنمایی از افغانستان و افعانستانی‌ها کمتر مورد توجه بوده است؛ عنوان کرد:  از همین رو یکی از رسالت‌های مهم حوزه فرهنگی و هنری، تغییر تصویر و ارائه مجموعه کاملی از واقعیت جامعه افعانستان و کنشگران آن، چه در سطح ملی و چه بین المللی است. تصویری که نخبگان، فعالان و موثران جامعه افغانستان را به همگان معرفی کند.  

جوادی یگانه از تمامی فعالان حوزه رسانه و هنرمندان به خصوص سینماگران و روزنامه ‌نگاران در ایران و افغانستان، دعوت  کرد تا بر تغییر و اصلاح این بازنمایی متمرکز شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز