معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی:

حقوق مربیان مهدکودک ها زیر خط فقر/ حذف ستاره از مهدکودک هایی که به حق مربیان توجه ندارند

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۵:۳۲:۲۸
کد خبر: ۸۷۱۹۳۹
حقوق مربیان مهدکودک ها زیر خط فقر/ حذف ستاره از مهدکودک هایی که به حق مربیان توجه ندارند
خاکی گفت : در رتبه بندی مهدهای کودک جهت ستاره دار شدن برخلاف تصور عامه که فکر می کنند ظواهر و تجهیزات مهدکودک برای کسب رتبه بالاترنقش دارد ، موضوع مربیان و ویژگی های آنها امتیاز زیادی را به خود اختصاص می دهد، یعنی مهدکودکی که مربی خود را بیمه کرده باشد، سابقه کار داشته باشد، تحصیلات بالاتر داشته باشد،...رتبه بالاتری کسب می کند .

به گزارش خبرنگار برنا؛حقوق اکثریت مربیان مهدکودک های  زیر خط فقر است؛ فرقی هم نمی کند که مربی مهد کودکی لاکچری باشند یا مهدکودکی کوچک و محلی، در هر حال حقوقی دریافت می کنند که رقم بالایی ندارد. مربیان حتی از حقوق ماهانه 500 هزار تومان سخن می گویند که به حتم این رقم نه تنها کفاف زندگی و ایاب و ذهاب آنها را نمی دهد که به حتم باعث کم کاری های ناخواسته و بی انگیزگی در مراقبت و آموزش صحیح به کودکانی دارد که پویا ترین ساعات زندگی خود را در کنار آنها می گذرانند. 

 در این خصوص گفتگویی را با دکتراحمد خاکی؛ معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

خاکی در خصوص این موضوع که چرا میزان دریافتی های مربیان مهدکودک در این حد پایین است عنوان کرد: نظارت وجود دارد ولی چون بهزیستی  نمی تواند به صورت مستقیم ورود پیدا کند این وظیفه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محول شده است و پیگیری های لازم را نیز در این خصوص انجام می دهد . مربیانی که در این رابطه گله مندی هارا دارند علاوه بر سازمان بهزیستی می توانند به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و شکایت خود را ثبت و پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بالاترین شکایت هایی که در سامانه سازمان بهزیستی ثبت می شود در رابطه با همین مسئله است ادامه داد :  بیشتر مربیان مهد کودک های کشور از میزان حقوق خود گله مند هستند .باید تاکید داشت درست است که مجوز مهدکودک ها را بهزیستی صادر می کند و به شیوه نگهداری و مراقبت و آموزش ها در مهدکودک ها دقت و نظارت دارد ولی میزان حقوق مربیان و تعیین آن برعهده بهزیستی نیست  البته باید مدیران مهدکودک ها برروی رقم حقوق خود تجدید نظر داشته باشند و همچنین نیاز به  نظارت های بیشتر از سوی وزرات تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است.

خاکی در خصوص تاثیر حقوق های ناعادلانه به مربیان مهدکودک ها بر فضای آموزش و نگهداری کودکان چنین گفت : باعث اختلال در روند آموزش هایی که مربیان باید به کودکان بدهند خواهد شد پس به همین دلیل است که تاکید بیشتری را بر روی تجدید نظر در برنامه ریزی های مالی مهدکودک ها داریم.

نحوه ستاره دار شدن مهدکودک ها

وی ادامه داد: ماندگاری وانگیزه مربیان برای فعالیت در مهدهای کودک برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است و به همین دلیل در رتبه بندی مهدهای کودک جهت ستاره دار شدن برخلاف تصور عامه که فکر می کنند ظواهر و تجهیزات مهدکودک برای کسب رتبه بالاترنقش دارد  ، موضوع مربیان و ویژگی های آنها امتیاز زیادی را به خود اختصاص می دهد، یعنی مهدکودکی که مربی خود را بیمه کرده باشد، سابقه کار داشته باشد، تحصیلات بالاتر داشته باشد، تحصیلات مربی در حوزه کودک مثلا روان شناسی یا علوم تربیتی یا پیش دبستانی باشد، دوره های مقدماتی و تکمیلی را گذرانده باشد  و غیره ،رتبه بالاتری کسب می کند و چون کسب رتبه بالاتر برای مهدکودک امتیازاتی را درپی دارد مدیران  مهدکودک ها انگیزه کافی برای جذب و نگهداری مربیان واجدالشرایط  را  دارند .

خاکی افزود: به هر حال سازمان بهزیستی تمام اقدامات لازم برای ارتقاء کیفیت پرسنل مهدکودک را مدنظر داشته و در این خصوص نظارت مستمر و دقیق  دارد ولی رسیدگی به تخلفات حقوق و بیمه در حیطه سازمانها و ادرات تخصصی نظیر اداره کارواموراجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است.

5 حیطه اساسی مهد کودک ها

وی  با اشاره به این موضوع که وظایف مربیان فقط در نگهداری کودکان خلاصه نمی شود و آموزش هایی نیز به کودکان داده می شود عنوان کرد: در این خصوص باید به این مسئله اشاره کرد که برای مهدهای کودک 5 حیطه اساسی در نظر گرفته شده است که عبارتند از حیطه های شناختی، جسمانی،عاطفی و رفتاری ،معنوی ، ایمنی در کنار این حیطه ها نیز برنامه ریزی های دیگری انجام شده است و کتاب های کار کودک نیز مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین آموزش های لازم دیگر نیز به مربیان داده شده است در نتیجه نمی توان گفت مهد فقط جنبه نگهداری دارد و تمامی مهدهایی که از بهزیستی مجوز گرفته اند در این رابطه در طول بازه های زمانی مورد بازدید قرار می گیرد و تمامی انتقاداتی که مطرح می شود مورد رصد قرار می گیرد.همچنین کلاس فوق برنامه نیز در برنامه های برخی از مهد ها گنجانده می شود و با هماهنگی های صورت می گیرد به علایق کودکان در جهت رشد  و پرورش استعدادهای کودکان پرداخته می شود تا در آینده نیز بتوانند آن را ادامه دهند و حداقل شروع آن در دوره مهدکودک باشد.

مربیان مهدکودک باید چه دوره هایی بگذرانند؟

معاون دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در خصوص دوره هایی آموزشی که مربیان باید بگذرانند نیز تصریح کرد: مربیانی که شرایط استخدام در مهدهای کودک را دارند علاوه بر شرکت در دوره های مصوب آموزشی باید در کارگاه های آموزشی نظیر قصه گویی، شیوه کار با کتاب کودک، ارتباط موثر با کودکپ، حقوق کودک، رشد کودک، بازی تفکر و خلاقیت، مسائل معنوی رشد دوره کودکی، مسئله ایمنی فرد، تغذیه کودک و سبک زندگی اسلامی ایرانی شرکت داشته بانشد و نمره قبولی را دریافت کنند.

وی در پایان نیز گفت: اگر والدین شکایتی را دارند می تواند از طریق پیامک شکایت های خود را به سامانه 3000012333 ارسال کنند تا نظارت مستقیم بر روی موارد مطرح شده انجام شود وهمچنین با استفاده از همین سامانه اطلاعات مورد نظر خود را در خصوص مهدکوک ها کسب کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز