امروز در شعبه ۹ دادگاه کیفری استان مطرح شد؛

نجفی: عنوان مهدور‌الدم را بازپرس می‌خواست در دهان من بگذارد / پسر میترا : مادرم را بارها تهدید به قتل کرده بود/ وکیل متهم : احتمال وجود دو ضارب در پرونده / وکیل استاد: اظهارات نجفی تناقض دارد

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۷:۳۴:۲۲
کد خبر: ۸۷۲۰۶۴
نجفی: عنوان مهدور‌الدم را بازپرس می‌خواست در دهان من بگذارد / پسر میترا  :  مادرم را بارها تهدید به قتل کرده بود/ وکیل متهم : احتمال وجود دو ضارب در پرونده / وکیل استاد: اظهارات نجفی تناقض دارد
دومین جلسه محاکمه محمد علی نجفی به اتهام قتل همسرش صبح امروز در شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد . در این جلسه پسر مقتوله به عنوان اولیادم مادرش در جلسه حضور داشت .

به گزارش خبرنگار برنا؛ محمد علی نجفی - وزیر آموزش و پرورش اسبق  و شهردار سابق تهران - هفتم خرداد ماه ؛ همسرش را در خانه مسکونیشان در منطقه سعادت آباد تهران با شلیک دو گلوله به قتل رساند.

جسد میترا استاد -همسر دوم محمد علی نجفی - در حمام منزلشان کشف شد. پلیس با ورود به محل جنایت و شواهد و نامه ای که از خانواده نجفی کشف شد به این قطعیت رسید که شهردار سابق تهران ؛ قاتل همسرش است و دستور بازداشت صادر شد.

ساعاتی بعد از قتل ؛ نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی خود را تسلیم کارآگاهان کرد و علت قتل همسر را اختلافات شدید آنها با یکدیگر در بر سر رفتار خاص میترا استاد عنوان کرد .

اولین جلسه دادگاه نجفی شنبه این هفته در شعبه 9 دادگاه کیفری استان با حضور وکلای مدافع دو طرف و متهم برگزار شد. اولیا دم در اولین جلسه این دادگاه حضور نیافتند و تنها برادر استاد در این جلسه حضور داشت.

درجلسه اول دادگاه سرپرست دادسرای جنایی تهران با قرائت کیفرخواست پرداخت که بخش عظم آن روابط خاص میترا استاد با مردانی از سیاست و هنر بود .

در پایان این جلسه تاکید اولیا دم به قصاص نفس متهم از سوی وکیل مدافع میترا استاد بیان شد.

حضور نجفی با پرونده ای آبی دردست در جلسه دوم دادگاه

امروز- چهارشنبه 26 تیرماه- دومین جلسه محاکمه نجفی به اتهام قتل میترا استاد همسر دومش با حضور متهم و وکلای دو طرف در  شعبه 9 دادگاه کیفری استان برگزار شد. نجفی در حالیکه پرونده ای آبی در دست داشت به جلسه دادگاه وارد شد.

وکیل نجفی عزل شد

در این جلسه طباطبایی وکیلی که سال ها در کنار نجفی بود حضور ندارد و به دلایلی عزل شده است .  داماد نجفی در توضیح علت عزل طباطبایی به خبرنگاران گفت : عزل کاملا دوستانه بوده است . ابتدا قرار بود استعفا دهند ؛ قبول نکردند ؛ آقای نجفی ایشان را عزل کردند. در حال حاضر نیاز نیست توضیحات بیشتر در این خصوص ارائه شود.

حضور پسر میترا استاد در دومین جلسه محاکمه نجفی

"مهیار" پسر میترا استاد  همسر دوم شهر دار تهران که هفتم خرداد در خانه اش توسط همسرش کشته شد در جلسه دوم دادگاه  به عنوان اولیادم مقتوله حضور یافت .

وی بلافاصله بعد از ورود محمد علی نجفی  به دادگاه ،وارد سالن شد و در کنار دایی خود مسعود استاد نشست.

حضور کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی و روانشناسان در دادگاه

قاضی کشکولی رئیس شعبه 9 دادگاه کیفری استان: در جلسه دوم دادگاه محمد علی نجفی به اتهام قتل همسرش میترا استاد - اولیادم مقتوله. کارشناسان اسلحه. کارشناس پزشکی قانونی ؛ پزشکان معاینه جسد و روانشناسان حضور دارند.

پسر میترا استاد اولین شاهد این جلسه

در ابتدای این جلسه ؛مهیار صفری پسر میترا استاد به عنوان شاهد در جایگاه قرار گرفت .

مهیار از روز حادثه چنین گفت : ساعت 9 صبح آن روز از خانه خارج شدم ؛ ساعت 12 بازگشتم ؛ زمان ورود به خانه با دو فرد غریبه در منزل مواجه شدم ؛ اول فکر کردم اشتباه آمده ام ولی درادامه متوجه حادثه شدم ، وقتی وارد حمام شدم با جسد مادرم مواجه شدم .

وقتی قاضی کشکولی از مهیار سوال کرد آیا  جسد مادرت را در آن شرایط به وضوح مشاهده کردی ، پسر بچه بسیار منقلب شد و نتوانست به صحبت هایش ادامه دهد. بعد از چند دقیقه تحمل گفت : مادرم و نجفی با هم دعوا زیاد داشتند . چند مرتبه نجفی بخاطر اسلحه ای که داشت مادرم را تهدید کرده بود .

مهیار در خصوص اینکه پیش از حادثه، اسلحه نجفی را در منزل دیده بود یا خیر گفت : نه ندیده بودم زیرا همیشه تاکید می شد که اسلحه در خانه همسر اول است .

بیشتر بخوانید:

وکیل محمد علی نجفی عزل شد/ داماد نجفی: عزل کاملا دوستانه بود + فیلم

ماده ای که در روشنایی جامد است و در تاریکی مایع

بازیابی رمز کارت سوخت را چگونه انجام دهیم؟

منتفی شدن اتصال کارت بانکی به کارت سوخت

اعلام زمان پرداخت مطالبات اولویت‌دار معلمان

در این لحظه دادگاه مسعود استاد برادر میترا استاد که در جلسه حضور داشت به مهیار اشاره کرد که چیزی را بازگو کند، چهره مهیار با درخواست دایی خود منقلب شد ولی آن چه دایی اش از وی خواسته بود نگفت !

پسر مقتول این پرونده در ادامه در خصوص روز حادثه گفت : صبح آن روز ؛ نجفی مرا از خواب بیدار کرد ؛ خیلی عصبانی بود ؛ اول فکر کردم می خواهد مرا دعوا کند .

چنین ادامه داد: دعوای آنها از شب قبل بود. از 9 شب تا 2 بامداد درگیری نجفی و مادرم ادامه داشت حتی دایی ام مسعود استاد تا 12 شب خانه ما بود .

قاضی از وی پرسید چرا دایی ات آن شب خانه شما بود که مهیار گفت : مادرم او را دعوت کرده بود .

مهیار در پاسخ قاضی در خصوص اینکه مادرت با تو چه رفتاری داشت ؛ آیا تو را زیاد دعوا می کرد گفت : نه مادرم هیچ وقت با من دعوا نمی کرد؛ همیشه با نجفی بحث داشت . حتی بعضی موقع دعوایشان به شدت اوج می گرفت مثل سه ماه قبل از حادثه که به شکلی با هم درگیر شدند که هم مادرم و هم نجفی زخمی شدند.

همسر اول میترا استاد مقابل قاضی ایستاد

همسر اول میترا استاد -پدر مهیار - در ادامه در جایگاه مقابل قاضی کشکولی ایستاد و گفت : والدین میترا استاد تقاضای عدالت را دارند. بنده مطلب خاصی برای گفتن ندارم و تنها چون پسرم تقاضای عدالت در این پرونده دارد ، خواست او را عنوان می کنم.

وزیر آموزش و پرورش سابق شما نوک مداد نشکستید ؛ آدم کشتید

وکیل اولیادم در خصوص روند برگزاری جلسه اول دادگاه گفت : در جلسه اول موارد در کیفرخواست عنوان شد که قرار نبود منتشر شود ولی رسانه ها تیتر مهدورالدمی مقتوله را زدند که البته در کیفرخواست و طبق ادعای نجفی در نامه هایش مطرح شده بود .

وی تاکید کرد سخنان نجفی متعارض است و بیان داشت : متهم در جایی عنوان می کند همسرش مهدور الدم بوده ولی درجایی دیگر آن را تکذیب می کند.

وکیل میترا استاد خطاب به نجفی گفت: وزیر آموزش و پرورش سابق ؛ شما نوک مداد نشکستید ؛ آدم کشتید، سیاست که نیست که کنار بکشید؛ شما یک زن مسلمان را کشتید. اول گفتید مقتوله "پرستو"بوده و با نهاد امنیتی کار می کرد ....

در این لحظه قاضی دادگاه به وکیل میترا استاد تذکر می دهد : مطالبی که خلاف قانون است مطرح نکنید. برخلاف نزاکت و ادب صحبت نکنید.

نجفی : مقتوله را تهدید به قتل نکردم

نجفی در جلسه دوم دادگاه بعد از اظهارات پسر مقتوله و بیان اینکه نجفی چند مرتبه مادرم را با اسلحه تهدید کرده بود گفت : شرایط روحی مهیار را درک می کنم . به شرایط روحی اولیادم احترام می گذارم . ولی این بخش از اظهارات مهیار را رد می کنم که بیان داشت بنده مادرش را چند مرتبه تهدید به قتل با اسلحه کرده ام . بنده هیچ وقت پیش از روز حادثه مقتوله را تهدید به قتل نکردم.

نجفی در ادامه سخنان خود در دادگاه امروز خطاب به قاضی کشکولی گفت: قصد من تنها روشن شدن حقایق است .قصد برائت خود را از وقایع رخ داده ندارم. به خدا پناه می برم و امیدوارم خدا از این تقصیر و گناه من بگذرد.

وی با اشاره به متن کیفرخواستی که در جلسه اول دادگاه خوانده شد گفت : بخشی از متن کیفرخواست نادرست و بخش هایی نیز غیر دقیق بود.

تشکر نجفی از قاضی دادگاه

نجفی در ادامه از قاضی دادگاه به خاطر تذکری که به وکیل اولیادم داد تشکر کرده و گفت : دراین پرونده با طعنه به زمان وزارت بنده اشاره شود درست نیست و درست نیست که وکیل اولیادم ؛ متهم را با الفاظ ناپسند خطاب کند. از تذکر قاضی متشکرم.

نمی خواستم نامه ام علنی شود

نجفی با بیان اینکه بنده بر سطر نامه هایی که از وضعیت ارتباطات میترا استاد  نوشته بودم تاکید کرده بودم که  این  نامه به هیچ عنوان عمومی نشود و تنها چند نفر از اقوام آن را بدانند ؛ نمی دانم چرا در جلسه اول دادگاه در قالب متن کیفرخواست ؛ نامه خوانده شد و عمومی شد .

اگر لازم بود دادگاه از محتوای نامه خبر داشته باشد ؛ باید بخش هایی از این نامه در جلسه غیرعلنی خوانده می شد. متاسفم ازاینکه بخش هایی از نامه ام خوانده شد که راضی نبودم و غیردقیق هم بود .

راضی به عقد دائم با آن سرعت نبودم 

نجفی در خصوص وضعیت ارتباط خود با میترا استاد؛ آشنایی ؛ ازدواج... چنین گفت : ازدواج دائم من و میترا استاد ؛ هشتم اردیبهشت سال 97 بود . پیش از آن هفت ماه عقد موقت بوده و محرم بودیم. در زمان عقد موقت زیاد فرصت آشنایی نبود و مسائل اجمالی بیان می شد . عقد دائم بسیار عجله ای صورت گرفت . راضی به عقد دائم نبودم بلکه تقاضا داشتم زمان به تعویق بیافتد تا فرصت بیشتر برای شناخت داشته باشیم. چون از نظر مبانی فرهنگی و اعتقادی فاصله داشتیم. همچنین عملی داشتم که باید 10 اردیبهشت یعنی چند روز بعد از عقد صورت می گرفت ولی میترا استاد بنا به دلایلی تعویق زمان ازدواج را نپذیرفتند.

میترا می گفت من عاشق شما هستم نمی خواهم جدا شوم

نجفی ادامه داد :بعد از ازدواج و در فرصتی کم متوجه به عمق اختلافات فکری و نظری بین خودمان شدم و خواستم به صورت توافقی جدا شویم و چند ماه فرصت خواستم تا مهریه سنگین ایشان را آماده کنم . ولی ایشان موافق جدایی نبودند و می گفتند : من عاشق شما هستم و نمی خواهم جدا شوم . البته من نیز ایشان را دوست داشتم ولی نمی خواستم بخاطراختلافات عشق به نفرت برسد.

حق طلاق با من بود ولی نمی خواستم زیر قولم بزنم

شهردار سابق تهران که امروز به اتهام قتل همسردوم خود در دادگاه کیفری استان حضور یافت با گفتن از اینکه روز عقد میترا استاد از من تقاضای حق طلاق کرد گفت : گفتم شما هر وقت خواستید می توانید از من جدا شوید و من هم اگر روز خواستم از شما جدا شوم حتما با رضایت شما خواهد بود و ایشان هم روز عقد تعهداتی دادند که الان نمی خواهم وارد آن بحث و موارد شوم .

بیشتر بخوانید:

چرا سکونت در ماه خطرناک است؟

آماده‌سازی بستر برای حضور آتش‌نشانان زن در علمیات‌های نجات

جدول آماری کودکان کار کشور رو به افزایش/ صدور مجوز فعالیت 17 سمن برای کمک به زندگی سخت کودکان کار

هوشمندسازی را لوکس می‌دانند، شهرها آثار باستانی بدون استحکام شده‌اند/ شهرداری فرصت ندارد به هوشمندسازی شهر فکر کند

علل بقای گرانی در کشور با توجه به کاهش نرخ ارز / کاهش 15 درصدی قیمت مسکن به زودی

وی بیان داشت با شروع اختلافات چندین مرتبه به ایشان تقاضای طلاق دادم ولی قبول نکرد و تاکید داشت که به هیچ عنوان حق نداری در این خصوص با من حرف بزنید و در این مورد با کسی هم صحبت کنید ادامه داد :  ولی قصد داشتم با برادر استاد در این خصوص صحبت کنم . چند روز قبل از حادثه تصمیم گرفتم از خانه ای که یکسال و دو ماه در آن با ایشان زندگی کرده بودم به خانه ای که محل قتل شد و متعلق به دوستم بود نقل مکان کنیم زیرا خانه بزرگتری بود . از زمان اسباب کشی دعوا داشتیم . برادر و خواهرشان نیز شاهد این درگیری ها بودند. شب قبل از حادثه و با اوج گرفتن درگیری ها ؛ برادرشان به خانه ما آمد و آن زمان بود که از سرد شدن فضای زندگی ما با خبر شد.

نجفی در ادامه گفت : در چند مورد درگیری ؛ بحث هایی شکل گرفته بود که در آن به زد و خورد رسید. پیش از ازدواج با ایشان بنده با هیچ زنی درگیری فیزیکی نداشتم می توانید از خواهر ؛ خانواده ؛ همسر اولم سوال کنید. شب قبل حادثه در درگیری های فیزیکی که پیش آمد  دچار یاس از خود افسردگی شدم ؛ به اتاق رفتم تا بخوابم ولی تا 3 صبح میترا استاد نگذاشت و بحث را ادامه داد و مدام را می رفت و می گفت آنقدر عصبانی هستم که نمی توانم خودم را کنترل کنم .

افزود : بالاخره ساعت 3 صبح خسته شد و به اتاق دیگر رفت و خوابید و 8 صبح بیدار شد . ساعت 8 و نیم قرار بود آژانس دنبال مهیار بیاید تا به مدرسه برود با مهربانی مهیار را از خواب بیدار کردم. در یکسال زندگی با هم ؛ سعی می کردم وظیفه پدری را برایش انجام دهم به شکلی که مرحومه بارها به همه گفته بود ؛ نجفی به شکلی با مهیار رفتار می کندکه پسرم فکر می کند نجفی پدر واقعی او است . مهیار را آن ساعت بیدار کردم او که به سمت مدرسه رفت  دوباره بحث ها ادامه یافت .

دقایقی قبل از قتل میترا استاد چه گذشت

محمد علی نجفی در ادامه جلسه امروز از دقایق پیش از قتل و زمان وقوع جنایت چنین گفت :وقتی مهیار از خانه خارج شد میترا دوباره بحث را شروع کرد. ادامه بحث را ندادم . گفت می خواهد به حمام برود و پس از آن از خانه خارج شود. بین خود قرار گذاشته بودیم که بدون اجازه من از خانه خارج نشود . بین ما کد بود . وقتی گفت می خواهد برود و نگفت به کجا ؛ ناگهان عصبی شدم .خشم از شب قبل شروع شده بود و عصبانیت فکر کردن را از من گرفته بود . وارد حمام که شد . به سمت کمد دیواری رفتم . کلت را برداشتم . فکر می کردم در وان حمام است. می خواستم با تهدید کلت به او بگویم کار زندگی ما به خون و خون ریزی رسیده است .پیش از این میترا استاد می خواست کار با اسلحه را یاد بگیرد . بالشت را برداشته بودم که اسلحه را نبیند. وقتی مرا با اسلحه دید هل شد . دو دست خود را روی شانه هایم گذاشت و به عقب راند. یک قدم به عقب رفتم و ناگهان اولین تیر شلیک شد و از بالشت رد شد و به زمین خورد. بعد از آن اسلحه را به سمت سقف گرفتم تا به جایی شلیک نکند. دست راستم را دو دستی گرفته بود گفتم دستم را رها کن . چهار تیر دیگر همزمان شلیک شد. باردیگر تاکید کردم دستم را رها کن .حتی متوجه نشدم تیر به دست ایشان اصابت کرده است و آخرین تیر به ایشان برخورد کرد که تیر غیرمستقیم بود . با اصابت تیر به عقب رفت و در عرض وان از پشت سر افتادند.  بلافاصله اسلحه را روی میز جلوی آینه گذاشتم و به سمتش رفتم و دست به صورتشان کشیدم. تکان نمی خورد. تیر بالا سینه اش خورده بود. چند دقیقه بالای سرشان بهت زده از اینکه چه اتفاقی افتاده ایستاده بودم.

می خواستم با همان اسحله خود را تنبیه و خودکشی کنم حتی تصمیم گرفتم از برج خودم را بیاندازم

نجفی از دقایق بعد از قتل اینچنین گفت : وقتی متوجه شدم میترا جان باخته است . می خواستم با همان اسلحه خود را تنبه کنم و خودکشی کنم . دراظهارات دیگران آمده است که پاهایم خونی بود ؛ بله برای اینکه بعد از اینکه ایشان جان باختند دومرتبه کنار جسد ایشان کنار وان بهت زده نشسته بودم .

سپس چند مرتبه به بالکن رفتم و می خواستم خودم را از آن بالا به پایین پرت کنم . مستاصل بودم به راننده ام زنگ زدم تا بیاید و اسناد خصوص مرا اعم ازمدارک پزشکی را با خود ببرد. می خواستم گذرنامه و تلفن های همراه ... را به او بدهم نمی دانستم چه اتفاقی خواهد افتاد می خواستم مدارک به دخترم بدهد چون امکان داشت دیگر از من اثری نباشد. بعد تصمیم گرفتم برای دخترم نامه ای بنویسم واز داستان این زندگی بگویم زیرا به دستور میترا استاد از شش ماه قبل از این حادثه حق نداشتم با خانواده ام دیدار کنم .

در دفاعیاتم نگفتم میترا استاد  مهدورالدم بود بازپرس سعی داشت در دهانم بگذارد

وی تاکید کرد : نوشته هایم با عجله و غیر دقیق بود. در نامه نوشته ام مهدورالدم بودند ولی در نامه نوشته شده است آنهم برای خانواده ام ولی در دفاعیات خود هیچ کجا از مهدور الدم بودن ایشان سخن نگفته ام که اکنون بیان می شود اظهاراتم ضد و نقیض است .

بارها بازپرس می خواست در دهان من بگذارد که ایشان را مهدورالدم می دانم ولی نگفتم.

نجفی گفت : برای اینکه کسی نامه ام را نخواند حتی در کیف پنهان کردم که راننده نخواند. بعد به سمت قم رفتم . هروقت دچار مشکل می شدم به قم و زیارت حضرت معصومه (س) و بر مزار پدر و پدربزرگم می رفتم . اسلحه را هم با خود بردم که مبادا گم شود و داستانی درست شود. همزمان کارت کلت را برداشتم و تازه آن زمان بود که متوجه شدم تاریخ مجوز تا سال 94 بوده و من حواسم نبوده است . این اسلحه برتا  از سال 60 و ترور های کور خیابانی به من تحویل داده شد و سرتیم حفاظت این کارتها را تمدید می کرد و من تصورم این بود که این کارت ها ده ساله تمدید می شود برای همین از زمان تمدید که گذشت متوجه نشدم و آخرین مرتبه تصور می کنم توسط حفاظت ریاست جمهوری تمدید شد.

نجفی بعد از قتل کجا رفت ؟

نجفی در ادامه سخنان خود در دادگاه گفت : بعد از آن خانه را ترک کردم به ترمینال بیهقی رفتم و به سمت قم و زیارت حضرت معصومه(س) و  مزار پدر و پدربزرگم رفتم وسپس با خودروهای کرایه ای به ترمینال جنوب و از آنجا مستقیم به اداره آگاهی تهران رفته و خود را تسلیم کردم.

تلفن همراه نبرده بودم تا اگر خودکشی کردم کسی نفهمد. تلفن همراه راننده ای که در سمت برگشت از قم بودم گرفتم و به دخترم زنگ زدم زیرا در رادیو مطالبی عنوان می شد که متوجه شدم رو سخن با من است و خواستم آنها را نگرانی خارج کنم.

نمی خواستم با صدا و سیما صحبت کنم /تیری که به میترا استاد برخورد کرد مستقیم نبود

نجفی در ادامه گفت : بعد از تسلیم شدن به پلیس ؛ خبرنگار صدا و سیما آمد؛ نمی خواستم با او مصاحبه کنم ولی گفتند اگر مصاحبه نکنید تصور می کنند می خواهیم شما را فراری دهیم و همین شد که قبول کردم صحبت کنم . سپس بعد از افطار به بازداشتگاه رفتم . لباس زندانی پوشیدم . بازجویی شدم و شب هم به پزشکی قانونی برده شدم .

وی تاکید داشت : به هیچ عنوان قصد قتل در ذهن من نبود.قبول می کنم که اشتباهات پی در پی انجام دادم . اگر قصد قتل داشتم همان ابتدا قتل را مرتکب می شدم ولی درگیر شدیم و تیرها به در و دیوار خورد و درنهایت به میترا استاد اصابت کرد ؛تیری که به میترا استاد خود مستقیم نبود.

نجفی :در آمریکا دوره استفاده از اسلحه گذرانده بودم

نجفی در خصوص میزان آشنایی اش با کارکرد اسلحه گفت : با شهید چمران آشنایی داشتم. می خواستم با ایشان به لبنان بروم. دوره هایی برای استفاده از اسحله  در آمریکا دیده بودم یعنی استفاده از اسلحه را می دانم . شلیک  پنج گلوله در فاصله یک متری یعنی تیراندازی در وضعیت درگیری و قصد قتل نبوده است در زمان درگیری به صورت غیر عمد تیرها شلیلک و به مقتوله خورده است .

در آگاهی و زندان چند نفر به من گفتند شما که با کار با اسلحه را می دانستید چرا به شکلی مرتکب جنایت نشدید که نامحسوس باشد به آنها گفتم : من قصد قتل نداشتم . اتفاقی غیر عمد بود. تا شب قبل از حادثه مشغول زندگی ام بودم .

شب قبل از قتل دو ساعت در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان  پاسخ دادم

نجفی در مورد اینکه مباحثی دراین پرونده در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شده است گفت : شب قبل دو ساعت در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان پاسخ داده بودم .

توضیح در خصوص تبحر میترا استاد در استفاده از اسلحه

اسلحه در کیفی بود و در کمد ؛ چند مرتبه میترا استاد اسلحه را در دست گرفت و می خواست طرز کار با آن را یاد بگیرد. در اخبار اعلام شده بود که قصد داشتیم خودکشی دونفره داشته باشیم ولی اصل ماجرا این بود که چند بار وقتی اسلحه را در دست گرفته بود به شوخی گفت یک روز خودکشی دونفره کنیم و من هم به شوخی به او می گفتم اول مرا بکش اگر دلت آمد خودت را هم بعد از آن بکش .

برگشتن روزگار سخت است یارب نظر تو برنگردد

محمد علی نجفی با گفتن این بیت شعر که برگشتن روزگار سخت است یارب نظر تو برنگردد گفت : امیدوارم خدا از گناهان هردو ما بگذرد.

قاضی :چگونه شش صفحه نامه حقوقی  بعد از جنایت در صحنه قتل نوشتید

قاضی کشکولی -ریاست شعبه 9 دادگاه کیفری استان در ادامه این جلسه با ذکر این نکته که بخشش یک رفتار لطیف اجتماعی است و قصاص متهم باعث برگشت زندگی مرحومه نمی شود در خصوص نامه کشف شده در صحنه قتل گفت : شما در اظهارات خود مدعی شده اید که نامه به خانواده را بعد از قتل نوشته اید این درحالی است که 6 صفحه نامه که بخش بندی داشته و موارد حقوقی را مدنظر داشت چگونه در پس یک جنایت و در آن شرایط استرس نوشته شده است ؟ که نجفی چنین پاسخ داد : یک ربع بعد از قتل مستاصل بودم . چند دقیقه ای قدم زدم . سپس نامه را شروع به نوشتن کردم. حتی وقتی راننده آمد هنوز و قرار بود کیف ها و نامه را ببرد در حال نوشتن بودم.

سخنان وکیل نجفی و تاکید بر تفاوت نوع اسلحه و حضور فردی ناشناس در صحنه

گودرزی وکیل محمد علی  نجفی در ابتدا اظهارات خود با تاکید بر اینکه با توجه به قتل رخ داده روحیات نجفی را در گذشته از یاد نبریم گفت : پرونده های زیادی خواندم ولی در مسیر بازجویی هیچ کدام از پرونده ها چنین بلبشویی ندیدم. مگر می شود اسلحه تحویل داده شده با آنچه در صحنه است تا این حد تعارض داشته باشد؟ از اسلحه تحویل داده شده دست پلیس 5 گلوله شلیک شده است در حالیکه در صحنه اثر 9 گلوله است . مگر می شود در نوع سلاح مندرج در پرونده و اسلحه فعلی تا این حد تفاوت باشد و نوع گلوله ها متفاوت و از همه مهمتر این که  مگر می شود مردی ناشناس در صحنه بیاید و فردا آن روز آزاد شود و هیچ کسی نداند آن شخص چه کسی بوده است . نوع تیراندازی به شکلی است که درگیری میان مقتول و قاتل است . دو تیر از 9 تیر شلیک شده کشف شده ولی مابقی تیرهای وجود ندارد . پرونده نقص های فراوانی در مسیر تحقیقات دارد.

وکیل متهم ادامه داد: مرحومه ذهنی آلوده به سوذهن و توهم داشت و اجازه فعالیت اجتماعی به محمد علی نجفی نمی داد و تا جایی ایشان را پیش برده بود که متهم اقدام به خودکشی هم کرده است . کسی که اقدام به خودکشی می کند در تلاطم روحی است .  مقتوله به شدت دچار روحیات خاص و رفتارهای خاص بود که متهم نمی دانست باید او را دوست داشته باشد یا ترکش کند . روز حادثه متهم برای آنکه  مقتوله را به ضرب آهنگ زندگی بگرداند با اسلحه تهدید کرده بود که طبق سخنان متهم آن اتفاقات رخ داد.

گودرزی افزود: پرونده از نواقص عدیده ای رنج می برد و قسمت هایی توسط دادگاه محترم برطرف شد اما قسمت های عظیمی مانده و خواستارم وقتی داده شود تا به همه سوالات پاسخ داده شود تا معلوم شود نجفی در ارتکاب قتل حرفه ای بوده با غیر حرفه ای.

وی ادامه داد: یکی از نقایص پرونده این است که شماره اسلحه B520CZ عنوان شده اما در کیفر خواست و سایر گزارشات D520CZ اعلام شده است. مجوز این سلاح هفت 65 است اما در تشخیص هویت سلاح 9 میلی متر عنوان شده و همه این موارد باید روشن شود. با 5 پوکه مواجه هستیم اما تیم بررسی صحنه نوشته که آثار اصابت 3 مورد روی دیوار حمام، 1 مورد در روشویی، 3 مورد روی سقف است که جمعه 7 محل اصابت گلوله وجود دارد .

وکیل متهم ادعا کرد: محتمل است که 4 شلیک دیگر از فردی دیگر باشد و اینکه اسلحه دوم متعلق به کیست احتمال دو ضارب وجود دارد. تیم بررسی صحنه گفته که تیر از پشت دست خارج شده و تیم دیگر گفته تیر از کف دست خارج شده است. تیمی گفته گلوله به صورت مدور به سینه اصابت کرده و تیمی دیگر ورودی را بیضوی شکل بیان کرده است. اختلافات از زمین تا آسمان است.

گودرزی اضافه کرد: ما دو گلوله از 9 محل کشف کردیم. گلوله از دیوار به سقف اصابت نکرده بلکه ممکن است از سقف به دیوار رفته باشد. مسئله این است که دسترسی به محل وقوع حادثه ندارم و تضادهایی در اظهار نظر ها که محصول عجله است وجود دارد. قصد مشعوف کردن اذهان عمومی را ندارم بلکه می خواهم همه چیز روشن شود. این پرونده شهامت دادسرا را می رساند. حمام کوچک بود اما اقیانوس بزرگی در آن است و باید تحقیقات میکروسکپی صورت بگیرد. در صحنه تعداد زیادی دکمه از پیراهن مردانه کنده شده بود. پرسیدم آقای نجفی شما پیراهن به تن داشتید گفتند خیر من تی شرت داشتم.

وی گفت: آزمایش گاز باروت برای ضارب صورت می گیرد تا بدانیم فرد اسلحه در دستش بوده یا خیر. چرا آزمایش گاز باروت  در دستان میترا استاد مثبت بوده است. پس جدال و درگیری وجود داشته است. فاصله شلیک 1 تا 5 متر نبوده است بلکه دست مقتوله به سلاح چسبیده بود و دست مرحومه سبب شده تا شلیک غیر ارادی به دیوار اصابت کند.

گودرزی تاکید کرد: مسئله درگیری و پیراهن مردانه و وجود دکمه در صحنه باید بررسی شود. در بازسازی صحنه، کارشناس اسلحه و وکیل متهم حضور نداشتند؛  دست مرحومه گلوله خورده و بازسازی صحنه فاقد گلوله خوردن دست است که صورت جلسه را ابطال می کند. گلوله دفرمه شده است. از کارشناس رسمی دادگستری پرسیدم اگر به دست و قفسه سینه گلوله ای برخورد کند ، گلوله دفرمه می شود یا خیر، ایشان اندام عبوری را نرم می دانست چرا که گلوله به استخوان های محکم ستون مهره ها برخورد نکرده است. در صورتی که گلوله از جلو دفرمه شده است. از دادگاه محترم تقاضا دارن نواقص این پرونده را مورد بررسی قرار بدهد.

کارشناس اسلحه در دادگاه چه گفت ؟

کارشناس اسلحه پزشکی قانونی امروز با حضور در دومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی به اتهام قتل همسرش میترا استاد در خصوص تحقیقات بر روی این پرونده چنین گفت : برتا 9 میلی متری و 13 تیر در آن جا می شود . جنگی است و ساخت ایتالیا. سلاحی که برای من آورده شد یک برتا بود که 8 پوکه جنگی در آن وجود دارد و 5 گلوله جنایی که از این تیرها یکی به بدن مقتوله اصابت کرده بود . آزمایش زمان تیراندازی مثبت بود. اکثر تیرهایی که در صحنه کشف شد تیرهایی  بود که در حالت کمانه به در و دیوار اصابت کرده اند.

ولی عزتی راد افزود: شلوار خونی چهارخانه آبی مقابل در ورودی پیدا شده و روی دمپایی 2 پوکه، رو شویی 1 پوکه و دو پوکه گلوله بغل وان کشف شد و لب وان بر اثر برخورد آسیب دیده است. در کاشی ها آثار 3 گلوله و در سقف نیز 3 گلوله وجود دارد که گلوله ها به دیوار خورده و در سقف کمانه کرده است که اصابت هیچ کدام عمیق نبوده است.

وی اظهار کرد: سه گلوله به دیوار برخورد و سپس به سقف کمانه می کند. تنها شلیک مستقیم به کمد بوده است و احساس این است که سلاح را پشت بالشت پنهان کرده که شاید پس از شلیک گلوله اول بالشت افتاده و سه گلوله دیگر به دیوار و سقف خورده و تجزیه شده است.

عزتی راد تصریح کرد: اگر مرحومه حالت دفاعی داشته باشد به دست می خورد و از دست به سینه می نشیند و اصابت گلوله به مرحومه غیر مستقیم اصابت کرده اما کمانه نکرده است. هر سه گلوله روی دیوار نزدیک به هم بوده است و مشخص است هر دو نفر یک دستشان آزاد بوده است.

کارشناس اسلحه پزشکی قانونی گفت: استنباط من این است که دست آقای نجفی تعادلی در تیر اندازی نداشته چرا که اولین تیر در سمت ورودی اصابت کرده است. بعداز تیر اندازی اول دیگر بالشت وجود نداشت. در تاریخ 7 خرداد موضوع تیر اندازی رخ داده که فردای آن روز پزشکی قانونی روی جسد مطالعه می کند و در 9 خرداد نظریه را نوشتم که نظریه اول یعنی یک گلوله سبب هر دو جراحت شده درست است.

وی اضافه کرد: روی بالشت روکش آبی رنگ وجود داشت اما بالشت در این جا سفید است که به دلیل آثار خون و آلودگی روکش از صحنه خارج شده است. معتقدم اسلحه به دست مقتوله نچسبیده بود و فاصله 30 سانتی از اسلحه فاصله داشته است. چند پیراهن پاره مردانه پیدا شده است .

عزتی راد در رابطه با علت عدم خروج گلوله از بدن مقتوله عنوان کرد:متوفی یا ورزشکار بوده و یا بدن قوی داشته است که گلوله در بدنش مقاومت کرده و تنها یک طرف گلوله آسیب می بیند. سر گلوله سالم است سیعنی با سر به جایی اصابت نکرده است و هنگامی که در بدن طی مسیر می کرده است که آسیب می دیده و بدن عضلانی بوده است.اسلحه نیم متر مسیر طی کرده و از اندام های بدن گذشته است.

کارشناس اسلحه پزشکی قانونی بیان کرد: یک گلوله به بدن متوفی اصابت کرده و مرحومه در کش و قوس و نیم خیز بوده که گلوله از بالا به پایین حرکت می کند. دستان متوفی در دو حالت تر و خشک برای بررسی گاز باروت آزمایش شده است که به مقدار جزئی آلوده به گاز باروت بوده است. متوفی به ایشان نزدیک بوده و گاز باروت نشسته و استنباط درگیری وجود دارد. همچنین طی بررسی ها مشخص شد که این اسلحه سابقه در گذشته نداشته است.

این کارشناس اسلحه در پایان سخنان خود رو به نجفی کرد و گفت : گروه خونی شما چیست .

و نجفی گفت :B مثبت

جلسه سوم دادگاه  دوشنبه هفته آینده

با پایان یافتن سخنان طرفین این پرونده جنایی و وکلا و کارشناسان ؛ ختم جلسه دوم دادگاه اعلام شد و جلسه بعدی به روز دوشنبه 31 تیرماه موکول شد.

 

نظر شما