سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی:

پزشکان مجاز به ویزیت چند نفره بیماران نیستند/ مردم در برابر برخورد کم احترام پرسنل مراکز درمانی سعه صدر داشته باشند

۱۳۹۸/۰۴/۲۸ - ۰۶:۰۱:۱۹
کد خبر: ۸۷۲۴۸۹
پزشکان مجاز به ویزیت چند نفره بیماران نیستند/ مردم در برابر برخورد کم احترام  پرسنل مراکز درمانی سعه صدر داشته باشند
جهانپور گفت : اگر تاخیر پزشکان و معطل کردن مراجعه کنندگان طولانی و همیشگی باشد ؛ باید مدیریت بیمارستان رصد بیشتری را بر روی نحوه رفت و آمدها و برخورد با بیماران و مراجعه کنندگان داشته باشند . از همه مهمتر باید برنامه ریزی هایی که برای ویزیت بیماران در نظر گرفته شده است مورد دقت قرار گیرد تا رضایتمندی، خدمت گیرندگان بیش از پیش باشد.

به گزارش خبرنگار برنا، بی نظمی در وقت دهی و رفتار کمتر محترم با مراجعه کنندگان، از اصلی ترین گلایه های مردم در مراجعه به  مراکز درمان است که این بی توجهی ها و کم احترامی ها در مراکز درمانی دولتی چند برابر است .

مشکلاتی از این دست است ؛ مثلا وقتی که زمان حضور پزشک را به طور مثال ساعت 2 و نیم بعد ظهر ذکر می کنند ولی زودتر از 4 پزشک نمی آید و صف انتظار.

وقتی با مراجعه کننده که بیمار هم هست یا بیماری را همراهی می کند،  برخوردی متناسب و نه چندان محترم صورت می گیرد و مراجعه کننده که به قول معروف کارش گرفتار آنها شده است فقط سکوت می کند و از درون با خود به نبرد در می آید.

وقتی پزشک بعد از تاخیری چند ساعته به مرکز درمانی می آید و بیماران صف کشیده را چند نفری ویزیت می کند ! ....

در رابطه با شرایط نابسامان مراکزپزشکی دولتی و میزان تاکید به احترام به افراد و احترام به زمان و وقت آنها با  سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

کیانوش جهانپور در خصوص تاخیر های طولانی پزشکان و تقریبا این تاخیرهای هرروزه و به انتظار گذاشتن های بیماران و مراجعه کنندگان اینگونه به برنا توضیح داد : در این خصوص دلایل فراوانی وجود دارد و این دست اتفاقات هیچ گاه به صورت عمدی نیست، گاها پزشکی که قرار است بیماران را در کلنیک بیمارستان ویزیت کند در مقابل حوادث غیر مترقبه ای قرار می گیرد و نمی تواند طبق موعد مقرر برای ویزیت بیمار حاضر شود، برای مثال می توان به پزشکانی اشاره کرد که قبل از شروع ویزیت مشغول عمل جراحی هستند و زمانبندی که انجام می دهند درست بهم می ریزد در نتیجه باید در کنار بیماری که در اتاق عمل است حاضر باشند و نمی توانند خود را در زمان مناسب و تعیین شده به کلنیک های بیمارستان جهت ویزیت باقی بیماران برسانند و حضورشان با تاخیر همراه است.

وی ادامه داد:  اگر تاخیر پزشکان و معطل کردن مراجعه کنندگان طولانی و همیشگی باشد ؛ باید مدیریت بیمارستان رصد بیشتری را بر روی نحوه رفت و آمدها و برخورد با بیماران و مراجعه کنندگان  داشته باشند . از همه مهمتر باید برنامه ریزی هایی که برای ویزیت بیماران در نظر گرفته شده است مورد دقت قرار گیرد  تا رضایتمندی، خدمت گیرندگان بیش از پیش باشد.

وی افزود: در همین راستا موضوع پرونده الکترونیک سلامت که در حال استقرار است در فاز بعدی نظام ارجاع الکترونیک را عملی خواهیم کرد تا نوبت گیری و وقت گیری برای بیماران به آسان ترین روش ممکن شکل گیرد و دیگر شاهد تاخیر در زمان حضور پزشکان نخواهیم بود و آن را تنظیم و ارتقا می دهد، همچنین   می تواند باعث کاهش تراکم در درمانگاه های تخصصی و غیر تخصصی شود و میزان رضایتمندی افراد خدمت گیرنده را در سطح بالایی افزایش می دهد.

مردم در برابر برخورد کم احترام پرسنل درمانی صعه صدر داشته باشند

جهانپور در ادامه در خصوص  نحوه برخورد خارج از احترام بعضی از پرسنل مراکز درمانی با مراجعه کنندگان و خدمت گیرندگان عنوان کرد: خوشبختانه برخوردهای خارج از احترام با مراجعه کنندگان در مراکز درمانی از سوی پرسنل آمار بالایی ندارد  و در مقایسه با تعداد ویزیت ها و عمل هایی که در طول یکسال انجام می شود عددی ناچیز است و نمی توان آن را چشمگیر دانست و از دو منظر است که با این گونه موارد مواجه می شویم و این دو منظر عبارتند از رعایت حقوق و شان و شئونات بیمار که گاها از سوی برخی از پرسنل و کادر بیمارستان رعایت نمی شود و همچنین برخورد نامناسب همراه با خشونت که گاها از سوی همراهان بیمار و یا خود بیماران با کادر درمانی صورت می گیرد. به هرحال این موضوعات در سطح جامعه درمانی براساس فشارهایی که وارد می شود چه از سوی خدمت گیرنده و چه از سمت خدمت گیرنده روی می دهد و هیچ گاه در هیچ نقطه ای از دنیا میزان آن به صفر نخواهد رسید، بهتر است افراد خود را در جای طرف مقابل بگذارند و کمی سعه صدر خود را بالاتر ببرند، البته نظارت های دقیق و کاملی بر روی این موضوع صورت می گیرد و به صورت جدی به شکایاتی که در این زمینه مطرح می شود پرداخته می شود و پیگیری های لازم نیز انجام داده می شود.

ویزیت چند نفره بیماران تخلف است

جهانپور در پایان نیز به مبحث ویزیت های چند نفره بیماران توسط یک پزشک پرداخت و گفت: در تمامی مراکز درمانی اعم خصوصی و دولتی این موضع تخلف محسوب می شود و برخوردهای لازم با پزشکان متخلف صورت می گیرد و مراجعه کنندگان محترم با مشاهده این چنین تخلفی می تواند  آن را به سامانه 190 گزارش دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز