حق شناس در گفتگو با برنا:

گزارش حریق میدان حسن آباد فردا ارائه می شود/ با صدای بلند می گویم: شهر تهران در معرض آسیب و خطر است

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۵:۴۸:۰۸
کد خبر: ۸۷۲۹۴۷
گزارش حریق میدان حسن آباد فردا ارائه می شود/ با صدای بلند می گویم: شهر تهران در معرض  آسیب و خطر است
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت : با صدای بلند اعلام کنم "شهر تهران در معرض آسیب و خطر است" مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند تمام بار مسئولیت را به دوش بکشد؛ چرا که حجم فضاهایی که چنین در معرض است ، کم نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ بیست و ششم تیر ماه 98 ساعت 21:30 خبر آتش سوزی در میدان حسن آباد منتشر شد. آتش سوزی که به بخشی از بافت تاریخی این میدان رحم نکرد اما علت اصلی این آتش سوزی چه بود و برای پیشگیری از آتش سوزی های دیگر در بافت های تاریخی چه اقدامات پیشگیرانه ای باید انجام داد؟

میدان حسن آباد شانس آورد که ایستگاه آتش نشانی در یک قدمی خود دارد؛ اما باز هم بافت تاریخی ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد در آتش سوخت. ۷ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه بالابر در محل حادثه حضور پیدا کردند و سرانجام در ساعت 23:14 اطفا شد.

به گفته ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی محل آتش سوزی انبارهایی در مجاورت یکدیگر بود که بیش هزار متر مربع وسعت داشت؛ تمام این بخش کامل شعله‌ور و آتش به سقف‌ها نیز رسیده بود و از طریق سقف‌ها به بافت تاریخی سرایت کرد؛ آتش در بخش‌هایی از بافت تاریخی به ویژه نرده‌ها و پنجره ها شعله‌ور بود.

گفته شده  آتش به بانک صادرات شعبه میدان حسن آباد و تعدادی صرافی و فروشگاه سرایت کرده بود و دوگنبد میدان حسن آباد تخریب شده است. حال تهران در غم از دست دادن بافت تاریخی به سر می برد اما چه اقداماتی برای عدم تکرار این اتفاقات ناگوار باید صورت پذیرد؟ مدیریت شهری چه برنامه هایی برای مقابله با از بین رفتن بافت های تاریخی و ناایمن بودن ساختمان های قدیمی پایتخت دارد؟

گزارش کمیته مشترک برای بررسی حادثه میدان حسن آباد

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با برنا در خصوص میزان خسارت وارده به میدان حسن آباد در پی وقوع آتش سوزی گفت: بنا است سازمان آتش نشانی هر چه زودتر گزارشی به شورای شهر ارائه کند که منتظر این گزارش هستیم.

وی تاکید کرد: البته کمیته گردشگری کمیسیون فرهنگی ، کمیسیون محیط زیست که کمیته ایمنی زیر مجموعه آن بوده  پیگیر علت این آتش سوزی است.  این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و تلاش می کنیم قبل از روز یکشنبه که صحن علنی شورای شهر است کار مشترکی را ارائه کنیم.

حق شناس در رابطه با برنامه کمیسیون اجتماعی در خصوص با آتش سوزی میدان تاریخی حسن آباد افزود: بررسی این اتفاق، حوزه مشترک کمیسیون شهرسازی، کمیسیون سلامت و محیط زیست و کمیسیون اجتماعی است. امیدواریم مجددا چنین حوادث تلخی که کام همه را تلخ کرد، در شهر اتفاق نیفتد. اما باید پیگیری کنیم و به سهم خودمان از این اتفاق تلخ متاثر هستیم.

مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند تمام بار مسئولیت را به دوش بکشد

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: بخشی از خاطرات تاریخی شهر در این معبر بوده است و من با صدای بلند اعلام کنم "شهر تهران در معرض آسیب و خطر است" مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند تمام بار مسئولیت را به دوش بکشد؛ چرا که حجم فضاهایی که چنین در معرض است ، کم نیست.

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم در رابطه با عدم ایمنی ساختمان در بازار تهران با حجم بزرگی مواجهیم و به لحاظ وسعت، قدمت و ارزش اقتصادی قابل مقایسه با میدان حسن آباد نیست. بازار مجموعه یکپارچه است که در دنیا نظیرش وجود ندارد و به شدت در معرض آسیب و خطر است.

سیم کشی های فرسوده؛ معضلی برای بافت تاریخی

حق شناس تاکید کرد: باید همه با هم دست در دست هم بدهند. از رسانه ها تا صاحبان سراها و متولیان امر و شهرداری و وزارت نیرو باید دست در دست یکدیگر بدهیم.

وی در خصوص مسئولیت وزارت نیرو در قبال آتش سوزی ها اظهار کرد: عمده آتش سوزی ها به خاطر وضعیت سیم کشی های فرسوده است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

فرضیه عمدی بودن آتش سوزی حسن آباد وحشتناک است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به احتمال عمدی بودن آتش سوزی میدان حسن آباد برای دریافت حق بیمه عنوان کرد: با این فرضیه پای پلیس و بیمه در کار می آید. امیدوارم حتی این فرضیه درست نباشد که خدایی نکرده عده ای برای اینکه بتوانند پولی از بیمه بگیرند آتش به سرمایه ملی بزنند. مثل این است که پدر و مادری برای اینکه از بیمه فرزندش استفاده کند، سر بچه شان را ببرد. نه اینکه غیر ممکن باشد بلکه فرض آن هم نادر و وحشتناک است.

حق شناس در پایان گفت: اگر چنین فرضیه ای وجود دارد، باید صبر کرد و منتظر ماند. معتقدم این حوزه ای نیست که بخواهیم اظهار نظر کنیم. مقامات ذیصلاح، پلیس و بیمه باید بحث  کنند. اخیرا در حوزه ی بیمه گزارشی دادند که دردناک بود ؛ عده ای حرفه ای استخدام گروه مافیایی شدند و با تصادفات ساختگی، دست و پایشان را می شکستند و میلیارد ها تومان از بیمه خسارت گرفتند. در این دوره زمانی چیزهایی که به ذهنمان خطور نمی کرد را می بینیم در عین حال باید مراقبت شود و امیدواریم شاهد چنین رخدادهایی در آینده نباشیم.

نظر شما