رفع ابهامات لایحه حمایت از محیط بانان

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۱۳:۳۳:۲۶
کد خبر: ۸۷۳۴۱۲
رفع ابهامات لایحه حمایت از محیط بانان
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به برگشت دادن لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان از سوی شورای نگهبان گفت: ابهامات موجود در این لایحه بخصوص موضوعات مربوط به نحوه بکارگیری سلاح توسط محیطبانان تا سه هفته آینده در صحن مجلس مطرح و بر طرف می شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ مراسم گرامیداشت روز محیط بان و تقدیر از محیط بانان نمونه گلستان، روز پنج شنبه  27 تیرماه با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، رئیس کل دادگستری،دادستان مرکز، گلستان، رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی ، محیط بانان و رؤسای ادارات محیط زیست شهرستان ها در سالن همایش اداره کل حفاظت محیط زیست در گرگان برگزار شد.

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در این مراسم اظهار داشت: مهمترین ایراد شورای نگهبان مربوط به نحوه بکارگیری سلاح سازمانی توسط مأمورین گارد محیط زیست بود که با نشست‌های انجام شده با نمایندگان مجلس و با حمایت‌های قضائی، این ایراد رفع می‌شود.

محبت‎خانی ابراز امیدواری کرد: شفاف نبودن نحوه استفاده از سلاح برای محیط‎بانان به زودی حل شود تا محیط‎بانان در حوزه سلاح تکلیف خود را بدانند و با استفاده از لایحه حمایت از محیط بانان این موضوع را پیگیر هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس این لایحه دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست مکلف می‌شوند که مأموران خود را در قبال انجام وظایف و مأموریت‌های محوله حمایت و مسائلی مثل شهادت، بیماری‌های صعب‌العلاج، نقص عضو و از کارافتادگی بر اثر وقوع حوادث حین مأموریت‌ها بیمه کنند و امید داریم با تعاملی که با دستگاه های قضایی و امنیتی داریم مشکلات حل شود.

وی همچنین به تشکیل جامعه ۸۰ میلیونی محیط ‎بان در کشور اشاره کرد و افزود: باید با همکاری نهادهای آموزشی و در اختیار گذاشتن کرسی‌های آموزشی به محیط بانان بتوانیم همه ۸۰ میلیون جمعیت ایران را محیط دان و محیط بان افتخاری کنیم.

در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در مراسم تقدیر از محیط‌بانان با اشاره به کمبود محیط‌بان در استان گلستان اظهار داشت: براساس چارت مصوب سازمانی و با توجه به مساحت مناطق حفاظت شده نیازمند به‌کارگیری 429 محیط‌بان هستیم اما این تعداد در حال حاضر 109 نفر است.

وی افزود: اکنون به ازای هر 18 هزار هکتار از مساحت استان و هر 6 هزار هکتار از وسعت مناطق حفاظت شده استان یک محیط‌بان داریم.

محمد رضا کنعانی عنوان داشت: این در حالی است که براساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر یک‌هزار هکتار یک محیط‌بان داشته باشیم که فاصله ما در این بخش خیلی زیادی است.

کنعانی به دستورالعمل جذب سالانه 300 محیط‌بان در یک برنامه 10 ساله گفت: در نخستین مرحله این طرح در سال گذشته 14 محیط‌بان جذب محیط زیست استان شدند که گزینش آنان در مراحل نهایی قرار دارد.

وی اظهارداشت: محیط‌بانان در ماه 18 شبانه‌روز کار می‌کنند و 12 شبانه‌روز نیز استراحت دارند. بر این اساس محیط‌بانان 256 ساعت بیشتر از سقفی که قانونگذار تعیین کرده است کار می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تأکید بر مدیریت مشارکتی در این حوزه بیان داشت: الگوی مشارکتی و همکاری سازمان‌های مردم‌ نهاد در حفظ محیط زیست، الگوی موفقی است و ما نیز در استان در همین راستا حرکت خواهیم کرد.

 در بخش دیگری از سخنرانی ها هادی حق شناس استاندار گلستان، با تاکید بر اهمیت بالای کار محیط بانان تصریح کرد: بی شک کار محیط بانان با دستمزدهای عادی قابل جبران نیست چرا که خدمات آنها تنها برای نسل جاری نیست بلکه نسل های آینده نیز از آن بهره مند می شوند و در عین حال هر اقدامی در راستای ارتقا معیشت و منزلت محیط بانان لازم باشد را انجام خواهم داد.

استاندار گلستان با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است که در حال حاضر محیط بانان در نوک پیکان این حفاظت قرار دارند و با جان خود از محیط زیست محافظت می کنند به گونه ای که 140 شهید محیط بان، سندی برای این دفاع و حفاظت هستند.

وی یادآور شد : محیط بانان در واقع از حیات اجتماعی دفاع می کنند و اگر قرار است حیات اجتماعی حفظ شود باید محیط زیستی وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: حیات اجتماعی از عناصر زیادی تشکیل شده است اما مهمتر از همه آن است که محیط زیست در ابتدا حفظ و نگهداری شود.

استاندار گلستان با اشاره ساخت و سازها در شمال کشور، گفت: کسانی که محیط زیست مناسبی ندارند به سمت این استان ها می آیند و اگر ما این محیط زیست را حفظ نکنیم ساکنان استان های شمالی در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

حق شناس با بیان اینکه آب، خاک و هوا در هر محیطی قابلیت جایگزینی ندارد ، ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهای عربی به دلیل دارا نبودن این سه عنصر تلاش کرده اندکه با هزینه های گزافی آنرا ایجاد نمایند و ما نیز باید توجه داشته باشیم که اگر چه امروز از این عناصر برخورداریم اما قابل از دست دادن نیز هست.

دراین مراسم فرزندشهید باشقره "لباس محیط بانی" را به یادبود پدرشهیدش و سرهنگ جمشید محبت خانی  "کارت همیار محیط زیست "را تقدیم استاندار گلستان کردند.

در پایان از ازخانواده شهید باشقره نخستین محیط بان شهید استان گلستان و محیط بانان نمونه استان با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

نظر شما