در سومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی به اتهام قتل همسرش میترا استاد مطرح شد؛

صدور حکم محمد علی نجفی به اتهام قتل همسر تا هفت روز آینده/ وکیل متهم: قتل شبه عمد است/ لزوم تشکیل هیأت از کارشناسان اسلحه/ نجفی: زمان تیراندازی تعادل نداشتم

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۷:۲۶:۰۶
کد خبر: ۸۷۴۱۶۴
صدور حکم محمد علی نجفی به اتهام قتل همسر تا هفت روز آینده/ وکیل متهم: قتل شبه عمد است/ لزوم تشکیل هیأت از کارشناسان اسلحه/ نجفی: زمان تیراندازی تعادل نداشتم
امروز - 31 تیرماه -سومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی- شهردار سابق تهران و وزیر آموزش و پرورش اسبق در شعبه 9 دادگاه کیفری استان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار برنا ؛ امروز - 31 تیرماه -سومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی- شهردار سابق تهران و وزیر آموزش و پرورش اسبق در شعبه 9 دادگاه کیفری استان برگزار می شود.

در این جلسه وکلای متهم و مقتوله حضور دارند . مهیار پسر نوجوان مقتوله به عنوان اولیادم پرونده در جلسه حضور دارد . دختر و داماد نجفی و برادران نجفی  نیز در جلسه امروز که سومین جلسه دادرسی به این پرونده جنایی است حاضر شده اند .

توضیح وکیل نجفی در خصوص گلوله دفوره در بدن میترا استاد / احتمال تغییر روند پرونده در جلسه سوم دادگاه

حمیدرضا گودرزی -وکیل نجفی امروز پیش از شروع جلسه دادگاه در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص گلوله دفوره شده در بدن مقتوله چنین توضیح داد: گلوله وقتی به بدن اصابت می کند نباید صدمه سنگینی ببیند ولی این گلوله به شکل دفوره شده از بدن مقتوله خارج شده است که این شکل از گلوله تاثیر بسزایی در نظر اسلحه شناسان در این پرونده دارد .

وی در ادامه افزود : اجازه دهید توضیحات بیشتر را در جلسه دادگاه مطرح کنیم.

تذکر قاضی کشکولی به وکلا

قاضی کشکولی در ابتدا جلسه امروز و در سوم جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده محمد علی نجفی به اتهام قتل همسرش میترا استاد  گفت :  ایرادات موثر در تصمیم دادگاه مدنظر قرار گرفت . وی خطاب به وکلا تاکید کرد :وکلا اظهارنظرهایشان حقوقی باشد تا استنباط اشتباه شکل نگیرد.

کیفرخواست ایراد دارد

در ادامه این جلسه گودرزی - وکیل محمد علی نجفی خطاب به قاضی کشکولی گفت : درکیفرخواست مبحث قتل عمد به درستی روشن نشده بود و دادستان محترم در کیفرخواست وقوع بزه را از سوی نجفی محرز دانسته است .این درحالی است متهم اقرار به قتل دارد ولی اقرار به قتل شبه عمد دارد . طبق قوانین مجازات اسلامی اقرار باید بدون شبهه باشد در غیر اینصورت چنین اقرارهایی صحیح نیست.کیفرخواست صادره ناقص و برخلاف روند دادرسی است .

توضیح وکیل نجفی از نحوه شلیک ها / قتل شبه عمد است

وکیل گودرزی در ادامه اظهارت خود بیان داشت : شلیک گلوله در این پرونده سه جنبه داشته است . شلیک مستقیم به قفسه سینه ؛ شلیک به دست و ورود به قفسه سینه ؛ اصابت اجسام سخت و کمانه کردن و  ورود به قفسه سینه که دادسرا به این موارد ورود نکرده است و اصلا به این نکات توجه نداشته است . اگر قبول کنیم که تیر ابتدا به دست مقتوله اصابت کرده و سپس به قفسه سینه وارد شده است ؛‌فعل واحدی رخ داده است که حکم یک ضربه را دارد که در حکم یک جرم باید در خصوص آن محاسبه شود و اگر کمانه کردن را قبول داشته باشیم قتل شبه عمد است .

شلیک به میترا استاد مستقیم نبوده و این یعنی قتل غیرعمد

وکیل نجفی در ادامه این جلسه بیان داشت : عنوان شده است اسلحه قبل از ورود به حمام و محل قتل ؛ مسلح بوده است اما موکل بنده به این نکته اقرار نکرده است در هیچ بخشی از تحقیقات پلیسی و در مرحله بازپرسی ؛ محمد علی نجفی -موکل بنده - اقرار نکرده است که مستقیم شلیکی به سمت میترا استاد داشته است و نمی توان به سخنان متهم در مقابل دوربین خبرنگاران آنهم در آن شرایط آشفته و جملات نامنسجم در کیفرخواست استناد کرد . نجفی مدام در مراحل بازجویی پلیس و دادسرا تاکید داشته است که شلیک ها در درگیری با مقتول شلیک شده است . بررسی صحنه قتل و اظهارات متهم نشانگر قتل شبه عمد دارد . در مرحله تحقیقات پلیسی باید مشخص می شد که شلیک به قفسه سینه میترا استاد مستقیم یا غیر مستقیم بوده که مشخص نشد. شلیک غیر مستقیم یعنی قتل غیر عمد .

وکیل نجفی در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده جنایی در شعبه 9 دادگاه کیفر استان ضمن تاکید بر قتل شبه عمد و تیراندازی غیر مستقیم به متهم گفت : نجفی زمان شلیک گلوله ها کنترلی بر رفتار نداشته است و شلیک ها خود به خودی انجام شده است و متهم  بارها تکرار کرده است که گلوله بدون اختیار و در فضای درگیری شلیک شده است و  اظهارات کارشناس اسلحه شناسی تاییدی بر این مهم است و این کارشناس بیان داشته  :"محل اصابت گلوله ها به شکلی است که مشخص است متهم زمان تیراندازی تعادل نداشته است."

گلوله ای  که استاد را کشت می توانست نجفی را بکشد  / گلوله ها به در و دیوار برخورد کرده و کمانه می کردند

وکیل نجفی در ادامه با اشاره به خروج گلوله دفوره شده از بدن مقتوله خطاب به قاضی کشکولی گفت : فرضیه ای دیگر در خصوص قتل غیر عمد بر آن تاکید داریم ؛ کج اصابت شدن گلوله و دفوره بودن آن و ورود آن از بالای قفسه سینه به بدن مقتوله است . چه دلیلی وجود دارد که تیر از بالا و کج به قفسه سینه مقتوله وارد شود .

گودرزی ادامه داد تاکید بر ورزشکار بودن مقتوله است ولی در خصوص زنان چنین علتی صدق ندارد و تیر با زاویه وارد بدن مقتوله شده است ؛ قطعا گلوله به دیوار اصابت کرده و سپس به بدن مقتوله وارد شده است در چنین شرایطی قتل شبه عمد است . وقتی تیر به در و دیوار خورده و سپس به مقتوله اصابت کرده است قتل عمد محسوب نمی شود در آن شرایط حتی می شد که تیر به موکل بنده برخورد کند و هیچ چیزی در فضای تیرهایی که به در و دیوار برخورد کرده و کمانه می کنند وجود ندارد . همه در مقابل قانون برابر هستیم ولی باید فعل منتسب عادلانه باشد.

کارشناس اسلحه : گلوله غیرمستقیم به بدن مقتول وارد شد ولی دلیلی به کمانه کردن نیست/ صحنه قتل دست خورده بود

کارشناس پزشکی قانونی  امروز با حضور در جایگاه در خصوص روز حادثه و بررسی اسلحه شناسی چنین گفت : هفت خرداد ساعت 13 و 45 دقیقه به صحنه جنایت رسیدیم . صحنه بهم ریخته بود .بالشت روی تخت بود . کف حمام و وان خون بود . جسد  دراز کش بود . در آن زمان نمی شد در خصوص نحوه کشته شدن  مقتوله اظهار نظر کنیم . آثار براده و دوده ندیدیم. تیر از کف دست مقتوله وارد و دست را متلاشی کرده بود و سپس خارج و قسمتی از استخوان مشخص بود و سپس به فاصله 4 سانتی متری خط وسط سینه ورود گلوله دیده می شد.

وی تاکید کرد : در صحنه نمی شد جسد را شستشو داد . تیر زیر پوست قرار گرفته بود که در همان صحنه قتل تحویل تشخیص هویت شد . بعد ازانتقال به پزشکی قانونی ؛ جسد دقیق مورد بررسی قرار گرفت . جراحت روی سینه به اندازه 2 سانتی متر بود . گلوله ای که وارد دست میترا استاد شده بود دو استخوان دست را شکسته بود .

کارشناس پزشکی قانونی  در خصوص فاصله مقتوله و متهم در زمان حادثه گفت : چون در حالت درگیری بوده دقیقا نمی توانیم فاصله را تعیین کنیم. ولی مشخص است که درگیری وجود داشته و مقتوله دست متهم را در صحنه گرفته بوده است . تیراز سمت چپ قفسه سینه مقتوله وارد شده بود .

کارشناس پزشکی قانونی  خطاب به قاضی کشکولی گفت : گلوله مستقیم ؛ مدور است و گلوله غیر مستقیم بیضی شکل است اما اگر سر راه گلوله مانعی نباشد مستقیم است . گلوله غیر مستقیم بوده است ولی این به معنای کمانه کردن نیست .

کارشناس پزشکی قانونی در ادامه  تاکید کرد : علت دفورمه شدن گلوله برخورد با استخوان های مقتوله است . معتقدیم گلوله بعد از ورود به بدن مقتوله و برخورد به استخوان ها دفورمه شده است البته  لازم است که هیاتی از اسلحه شناسان صحنه این قتل و نحوه تیراندازی ها و جای گیری گلوله هار ا بررسی کنند.

گفتنی است وکیل نجفی پیش ازاین بیان داشته بود : گلوله ای که منجر به قتل میترا استاد شده است دفورمه از بدن مقتوله خارج شده است که نشانگر این اصل است که تیراندازی مستقیم نبوده ؛گلوله بعد ازبرخورد به در و دیوار ؛کمانه کرده و به بدن مقتوله اصابت کرده است .

نجفی : من اصلا دستم را برای تیراندازی دراز نکردم

قاضی کشکولی در ادامه از محمد علی نجفی سوال کرد که آیا در زمان درگیری حتی در زمان کوتاهی هم میترا استاد توانست اسلحه را از دست شما خارج کند که نجفی تاکید داشت در تمام لحظات درگیری اسلحه دست من بود و گفت :  میترا استاد نتوانست اسلحه را از دست من خارج کند ولی دست مرا هم گرفته بود .

نجفی در  مورد اینکه گفته شده است مقتوله در زمان قتل نیم خیز بوده و حالت تدافعی داشت گفت : نه . درگیری داشتیم و ایشان نیم خیز  نبودند وگرنه روی وان نمی افتادند. تیر وقتی به سینه ایشان برخورد کرد همان زمان دست مرا رها کرد و به سمت عقب رفته و روی وان افتاد اگر نیم خیز بود زیر وان می افتاد.

نجفی در ادامه تاکید کرد : من اصلا برای تیراندازی دستم را دراز نکردم و تیراندازی با اراده انجام نشده است .در تمام زمان درگیری میترا استاد دست مرا گرفته بود و گلوله آخر در همان حالت که دستم را گرفته بود شلیک شد.

پسر میترا استاد: من نگفتم نجفی قبلا قصد کشتن مادرم داشت

درجلسه دوم دادگاه نجفی ؛ پسر میترا استاد مدعی شد که نجفی قبلا نیز مادرش به قتل با اسلحه تهدید کرده بود . امروز و در سومین جلسه این دادگاه مهیار - پسر میترا استاد - امروز با حضور در شعبه 9 دادگاه کیفری استان اعلام کرد : من نگفتم مادرم را تهدید به قتل می کرد .

در ادامه قاضی از مهیار سوال کرد که در صحنه قتل بیان داشتی که "پدرم ؛ مادرم را کشته است " منظورت کدام پدر بود که پسر مقتوله گفت : منظورم پدر خوانده ام و محمد علی نجفی بود .

وکیل نجفی : اصابت گلوله به استخوان منجر به دفورمه شدن نمی شود / قاضی : نجفی سلامت روان دارد

 درادامه این جلسه وکیل نجفی در برابر اظهارات کارشناس اسلحه  که بیان داشته بود گلوله بعد از برخورد با استخوان های بدن مقتوله دفورمه شده است و کمانه نکرده است چنین پاسخ داد : برخورد گلوله به استخوان و قفسه سینه منجر به دفورمه شدن تیر نمی شود . الزام تشکیل هیاتی از اسلحه شناسان برای بررسی این پرونده وجود دارد .

قاضی کشکولی در خصوص شرایط روان متهم بیان داشت : با توجه به آرامش متهم در مراحل تحقیق پلیسی و قضایی مشخص است که محمد علی نجفی در سلامت روان به سر می برد .

نجفی : در زمان تیراندازی تعادل نداشتم /دو روز قبل از قتل اسلحه را در خانه پیدا کردم

نجفی در جلسه سوم دادگاه در دفاع از خود در برابر اتهامات چنین گفت :  از این گناه به خدا پناه می برم .

وی در ادامه تاکید کرد : وقتی وارد حمام شدم در شرایط پیش بینی نشده قرار گرفتم . بر اساس اراده و قصد شلیک نکردم. آثار برخورد گلوله ها به در و دیوار حمام و خانه نشان می دهد که در شرایط تعادل زمان تیراندازی قرار نداشتم و با مقتوله درگیر بودم . تیر از بالا وارد بدن مقتوله شده است ؛ تا چند ثانیه خودم نیز نمی دانستم تیر از کجا به بدن مقتول اصابت کرد تا زمانی که به اداره آگاهی رفتم تصورم این بود که تیر به دست میترا استاد خورده است و خبر از گلوله ای که به سینه ایشان خورده نداشتم. تصورم این است که گلوله بعد از اصابت به سقف حمام به بدن همسرم میترا استاد برخورد کرده است و نشان می دهند که مقتوله در آن زمان ایستاده بود .

نجفی باردیگر از نبود قصد برای کشتن میترا استاد گفت و ادامه داد : اصلا توجهی به وجود اسلحه در خانه نداشتم برای همین متوجه پایان یافت تاریخ مجوز آن هم نشده بودم . فکر می کردم مجوزها ده ساله است که بعد از قتل متوجه شدم تاریخ پایان یافته بود . دو روز قبل از این درگیری و قتل اسلحه را در خانه پیدا کردم .

ختم دادگاه

با اعلام ختم جلسه سوم دادگاه محمد علی نجفی از سوی قاضی کشکولی ؛ ختم رسیدگی به این پرونده جنایی که مقتوله آن میترا استاد همسر دوم شهردار سابق تهران بود اعلام شد . قاضی اعلام کرد در زمان مقرر رای دادگاه صادر خواهد شد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز