بررسی وضعیت مدارس غیرانتفاعی در گفتگو با کارشناس آموزش؛

ضربه چشم و هم چشمی‌های ثروتمندان به سیستم آموزشی/ کنکوری‌های رتبه‌دار با سطح علمی کم از مدارس غیرانتفاعی

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۵:۲۷:۰۴
کد خبر: ۸۷۴۳۱۸
ضربه چشم و هم چشمی‌های ثروتمندان به سیستم آموزشی/ کنکوری‌های رتبه‌دار با سطح علمی کم از مدارس غیرانتفاعی
بهلولی گفت: والدین دانش آموزان و همچنین متولیان امر آموزش در کشور باید بدانند در هر مکانی آموزش خصوصی رواج یابد تاکید روی کمیت آموزشی بیشتر خواهد شد و کیفیت آن به دست فراموشی سپرده خواهد شد و والدین باید بدانند کیفیت آموزشی فقط در کسب نمره بالا و میزان قبولی در آزمون‌های متعدد خلاصه نمی‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دانش و دانایی ملی، رکن اصلی توسعه است و یکی از موضوعاتی که در خصوص آموزش در کشور مطرح می شود مبحث آموزش غیر انتفاعی است که سالیان سال است بخشی از فضای آموزشی را تحت سیطره خود در آورده است .

در این مطلب به وضعیت مدارس غیر انتفاعی و میزان سواد علمی دانش آموزان  این مدارس و افزایش سواد کشوری که با ورود این مدارس به چرخه آموزش ایجاد شده است پرداختیم.

آموزش تست زنی به جای آموزش علم

مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی، در خصوص ارزیابی مدارس غیر انتفاعی و نوع کیفیت آموزش‌هایی که به دانش‌آموزان داده می‌شود به برنا گفت: در این رابطه بستگی دارد که سواد و کیفیت آموزشی را به چه صورت تعریف کنیم. در تمامی مدارس غیر دولتی چه در ایران و چه در خارج از کشور شاهد پیوند سختی بین مدارس و آزمون هستیم، یعنی این مدارس برای اینکه بتوانند هم دانش‌آموز و هم نظر والدین دانش‌آموزان را جذب کنند مجبور هستند میزان کار تحویل دهند و درصدی از قبولی در آزمون‌های مختلف را که از سوی دانش‌آموزان قبلی خود صورت گرفته را در اختیار افراد برای جذب هرچه بیشتر دانش‌آموزان جدید بگذارند، در نتیجه تمامی موضوعات حول محور برگزاری آزمون و قبولی می‌چرخد که گاهی تبعیضاتی را نیز به وجود می‌آورد.

مدیران مدارس غیر انتفاعی  به دنبال افزایش سرمایه

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز سرمایه‌گذارانی که در مدارس غیرانتفاعی را سرمایه‌گذاری کرده‌اند نمی‌توانند بازه زمانی 12 ساله را صبر کنند تا شهروندی شایسته را تحویل جامعه دهند، چون فقط به دنبال بازگشت سرمایه و جذب بیش از پیش مشتریانی تحت عنوان دانش‌آموز هستند نمی‌توانند کیفیت مناسبی را در راستای آموزش داشته باشند و بیشتر بر سر مسائل کمی نظیر نمره و آزمون، قبولی و هزاران موضوع دیگر مانور می‌دهند که مورد انتقاد کارشناسان متخصص در حوزه آموزش است، البته نباید این نکته فراموش شود که این مسئله فقط در ایران نیست و در تمامی کشورهایی که مدارس غیر انتفاعی وجود دارد نیز باب است.

بهلولی افزود: والدین دانش‌آموزان و همچنین متولیان امر آموزش در کشور باید بدانند در هر مکانی آموزش خصوصی رواج یابد تاکید روی کمیت آموزشی بیشتر خواهد شد و کیفیت آن به دست فراموشی سپرده خواهد شد و والدین باید بدانند کیفیت آموزشی  فقط در کسب نمره بالا و میزان قبولی در آزمون های متعدد خلاصه نمی شود و باید تعریفی درست از کیفیت آموزشی و میزان سواد علمی برای خانواده ها تبین شود.

این کارشناس در ادامه نیز تصریح کرد: البته این موضوع نباید به دست فراموشی سپرده شود که بسیاری از قبول شدگان در آزمون های مختلف دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی هستند که بنابر دلایلی مانند تعداد کمتر دانش آموزان در هر کلاس و همچنین آشناییت با آزمون های برگزار شده منجر به این نتایج می شود اما موضوع مغفول مانده در این راستا این است که دانش آموزان فقط با آزمون های و روش هایی که برای قبولی وجود دارد آشنا شده اند بیشتر در پی کسب نمره قبولی بوده اند در حالی که شاید به سواد علمی آن ها به کمترین میزان پرداخته شده باشد.

راه اندازی مدارس زنجیره ای غیرانتفاعی از سوی چهره های سیاسی

بهلولی در خصوص نوع اداره مدارس غیر انتفاعی نیز گفت: البته باید نکاتی را در این خصوص متذکر شوم که مدارس خصوصی و غیر انتفاعی به دو دسته تقسیم می شوند؛، دسته اول مدارسی است که از سوی برخی از چهره های سیاسی و همچنین افراد متمول به صورت زنجیره وار و کنترل چندین مدرسه اداره می شود که نسبتا بازدهی مناسب تری دارد و دلیل آن نیز این است که افرادی که مدیریت این مراکز غیر انتفاعی را برعهده دارند از لحاظ مالی تامین هستند و فقط به دنبال بازگشت سرمایه و هزینه هایی که در این مدارس کرده اند نیستند و به کیفیت آموزشی نیز می پردازند.

مدارس ناموفق غیرانتفاعی زیر نظر افراد کاسب

وی ادامه داد: اما دسته دوم که به عنوان مدارس ناموفق غیر انتفاعی از آنان یاد می شود مدارسی است که تحت مدیریت افرادی قرار دارد که فقط هدف‌شان کسب درآمد و بازگشت سرمایه است و کیفیت آموزشی در درون آن ها جایگاهی ندارد و به گفته برخی از مسئولین وزارتخانه آموزش و پرورش در قعر جدول نمره های آزمونی قرار دارند.

شهریه های نجومی مدارس غیر انتفاعی با جنبه تجاری

بهلولی در خصوص شهریه هایی که از سوی مدارس غیر انتفاعی اخذ می شود نیز گفت: متاسفانه اخذ این شهریه و هزینه هایی که مازاد بر شهریه نیز دریافت می شود فقط جنبه تجاری دارد و هیچ تاثیری را بر روند تحصیلی و افزایش کیفیت سواد علمی دانش آموزانی که در دسته دوم مدارس خصوصی قرار دارند ندارد و نمی توانند هیچ کدام از اهداف آموزش را به صورت درست در بین دانش آموزان نهادینه کنند و نتیجه ای را در برنخواهند داشت.

ضربه چشم و هم چشمی ها بر سیستم آموزشی کشور

این کارشناس آموزش با بیان اینکه  مسئله اصلی در خصوص ثبت‌نام پرداخت هزینه در این مدارس موضوع چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن اموال از سوی برخی از خانواده های متمول است ادامه داد: متاسفانه با این کار ضربه‌های جبران ناپذیری را هم بر فرزندان و هم سیستم آموزشی کشور می‌زنند که تبعات آن در آینده پدیدار می‌شود. در اینجا نیز بازهم موضوع دو دستگی که در خصوص مدارس غیر انتفاعی وجود داشت به‌صورت محسوس حس می‌شود، مدارس دسته اول که فقط به دنبال بازگشت سرمایه نیستند و کیفیت آموزشی را نیز در نظر می‌گیرند و همچنین برنامه‌های متنوع را در سیستم آموزشی‌شان جای می‌دهند تا حدودی موفق هستند و آمارهایی که در خصوص قبولی دانش‌آموزان را ارائه می‌دهند به واقعیت نزدیک است، اما در خصوص باقی مدارس غیر انتفاعی که فقط اهداف تجاری دارند به این شکل نیست و آمارهایشان به واقعیت نزدیک نیست

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز