طرح تربیت جنسی دانش‌آموزان در شورای انقلاب فرهنگی

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۹:۳۴:۴۱
کد خبر: ۸۷۴۸۲۱
طرح تربیت جنسی دانش‌آموزان در شورای انقلاب فرهنگی
در حالی مسئولان شورای عالی آموزش‌وپرورش به این نتیجه رسیده‌اند که باید آموزش جنسی را در کتب درسی دانش‌آموزان قرار داد که در سال‌های گذشته با هرگونه آموزش در این حوزه مخالفت کرده بودند. اکنون به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که در زمینه رسانه در سال‌های گذشته افتاده و همچنین سوءاستفاده‌هایی که در این مدت از دانش‌آموزان در مدارس شده، آنها به این نتیجه رسیده‌اند اصرار کارشناسان برای آموزش جنسی دانش‌آموزان، چندان نیز بیراه نبوده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از ارائه طرح «تربیت جنسی دانش‌آموزان» به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. مهدی نویدادهم با اشاره به توجه آموزش‌وپرورش به ابعاد مختلف تربیتی، به‌ویژه تربیت جنسی دانش‌آموزان و آگاهی‌رساندن به آنها درباره محافظت و مراقبت از بدن خود گفت: با توجه به تحولاتی که در جامعه ما در دهه اخیر به وجود آمده، امروز بیش از گذشته پرداختن به این نوع تربیت، یعنی تربیت جنسی، مرکز توجه آموزش‌وپرورش قرار گرفته است. در حالی مسئولان شورای عالی آموزش‌وپرورش به این نتیجه رسیده‌اند که باید آموزش جنسی را در کتب درسی دانش‌آموزان قرار داد که در سال‌های گذشته با هرگونه آموزش در این حوزه مخالفت کرده بودند. اکنون به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که در زمینه رسانه در سال‌های گذشته افتاده و همچنین سوءاستفاده‌هایی که در این مدت از دانش‌آموزان در مدارس شده، آنها به این نتیجه رسیده‌اند اصرار کارشناسان برای آموزش جنسی دانش‌آموزان، چندان نیز بیراه نبوده است.

موضوع مهمی که از آن غفلت شد

مهوش بیاتی، روان‌شناس کودک و مدیر مهدکودکی در غرب تهران، با مثبت ارزیابی‌کردن آموزش جنسی در مدارس، به «شرق» می‌گوید: رشد انسان فرایندی پیچیده است که در ابعاد مختلف جسمانی، جنسی، شناختی، هیجانی، اجتماعی و اخلاقی رخ می‌دهد. تغییرات در هر مقوله بر ابعاد دیگر نیز تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین این ابعاد باهم ارتباط دارند؛ اما متأسفانه درباره برخی از جنبه‌های رشد، در برنامه‌های درسی مدارس غفلت شده و جایگاهی در آنها ندارند. یکی از موارد مغفول‌مانده، رشد جنسی است. نادیده‌گرفتن این مقوله از رشد، منجر به درک محدود دانش‌آموز از بهداشت جنسی و اصول و روش‌های مؤثر در حفظ آن و آسیب‌پذیری در برابر سوءاستفاده‌های احتمالی جنسی می‌شود. او افزود: نباید غافل شد که اثر حیات جنسی در انواع مختلف رفتار نوجوانان دیده می‌شود و جداکردن این امر از دیگر جنبه‌های فعالیت او منجر به بروز افکار وسواسی و وحشت‌های دوره بلوغ در نوجوان می‌شود. نوجوانان زیادی هستند که به دلیل اینکه به صورت کاملاً تصادفی متوجه روابط جنسی میان والدین خود شده‌اند، تا مدت‌ها دچار بحران‌های عمیق روحی و جنسی و عاطفی بوده‌اند؛ بنابراین لزوم این آموزش در میان آنها احساس می‌شود. با رشد کودکان و نوجوانان و تغییراتی که از نظر جسمانی در آنها ایجاد می‌شود، سؤالات و مجهولاتی برای‌شان پیش می‌آید که درصورتی‌که اطلاعات صحیح درباره این مجهولات به دست نیاورند، برای یافتن پاسخ پرسش‌های‌شان به گروه همسالان و مجلات و ماهواره و اینترنت متوسل می‌شوند. این دستیابی به اطلاعات و دانش نادرست است و کودکان را دچار انحرافات جنسی می‌کند؛ درحالی‌که اقدامات صحیح و بجای آموزش‌وپرورش می‌تواند پاسخ‌گوی اصیل نیاز دانش‌آموزان باشد.

خبر رئیس شورای‌عالی آموزش‌وپرورش مورد استقبال بسیاری از فرهنگیان قرار گرفته است. آنها که به صورت مستقیم با بحران‌های نوجوانی و عبور از دوره کودکی دانش‌آموزان روبه‌رو هستند، می‌دانند که این آموزش می‌تواند بسیاری از مسائل را در میان نوجوانان حل کند. نجمه نوری، مدیر یکی از دبستان‌های منطقه ۱۲ تهران، نیز در گفت‌وگو با «شرق» با ابراز امیدواری درباره اجرای این آموزش در مدارس تأکید کرد: به نظر می‌رسد همیشه باید ما در دقیقه ۹۰ و وقتی که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم، پی به نتیجه درست ببریم و بخواهیم آن را پیش ببریم. حالا هم جای بسیار خوشحالی است که مسئولان شورای‌عالی آموزش‌وپرورش به لزوم تربیت جنسی دانش‌آموزان پی برده‌اند. این اتفاق هرچند دیر افتاده؛ ولی از هر جایی که جلوی ضرر گرفته شود، منفعت و سود برای ماست. در سال‌های گذشته بارها اخباری مبنی بر سوء‌استفاده از کودکان و دانش‌آموزان، چه در محیط تحصیل و چه در میان اقوام به گوش‌مان رسیده است.

دلیل اصلی که می‌توان برای این مسئله عنوان کرد، شاید این باشد که تابوبودن صحبت از مسائل جنسی در میان مردم ما باعث می‌شود نه خانواده‌ها تمایلی داشته باشند که دراین‌باره با کودکان‌شان صحبت کنند و نه مدارس به دلیل انگ‌هایی مانند غرب‌زدگی وارد این موضوع بشوند. این در حالی است که با توجه به دردسترس‌بودن وسایل ارتباط جمعی، امروز کودکان و نوجوانان بیشتر از آن چیزی که نیاز دارند، درباره مسائل جنسی می‌آموزند و این اتفاق علاوه‌بر ایجاد اتفاق‌های تلخ احتمالی، افسردگی و بلوغ زودرس را نیز در آنها ایجاد می‌کند. او تصریح کرد: حالا هم باید دید آموزش مدنظر دوستان چه نتیجه‌ای را دنبال می‌کند. درست است که خانواده نهاد اصلی است که کودکان و نوجوانان در آن بخش عمده‌ای از آموزه‌های اجتماعی و فرهنگی را فرامی‌گیرند؛ اما بسیاری از خانواده‌ها نیز آشنایی چندانی با لزوم این آموزش و همچنین نحوه و میزان آموزش جنسی به فرزندان‌شان ندارند. حالا با آموزش همگانی این مسئله به دانش‌آموزان شاید بتوان امیدوار بود که بسیاری از اتفاقات دیگر حادث نخواهد شد و دانش‌آموزانی آگاه درباره بدن‌شان و حریم شخصی‌شان در مدارس تحصیل خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز