جریمه شکار و صید برخی گونه‌های جانوری با افزایش ۱۰۰ درصدی

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۱۱:۰۰:۵۸
کد خبر: ۸۷۴۸۹۱
جریمه شکار و صید برخی گونه‌های جانوری با افزایش ۱۰۰ درصدی
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای اصلاح مصوبه ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست درباره خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفین تحت عنوان بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان و همچنین تعیین ضرر و زیان برخی بی‌مهرگان، به استناد بند (چ) ماده (۳) قانون شکار و صید، جریمه برخی از گونه‌های جانوری تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت و برخی گونه‌ها نیز مشمول جریمه شدند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حمید ظهرابی افزود: در راستای اصلاح این مصوبه که در جلسه هفته گذشته شورای عالی محیط به ریاست رئیس جمهوری مطرح شد، ضرر و زیان جانوران وحشی به طور متوسط در تمام گونه‌ها ۵۰ درصد و در برخی از گونه‌ها که ارزش اکولوژیک بالایی دارند و یا گونه‌هایی که بنا به دلایلی مورد هجمه بیشتری قرار گرفته‌اند تا حدود ۱۰۰ درصد نیز افزایش یافت.

 

وی اظهار داشت: به عنوان مثال میزان جریمه در شکار قوچ و میش و کل و بز که در معرض تهدید زیادی قرار دارند و فشار از لحاظ شکار غیرقانونی روی آنها زیاد است، به حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین گونه‌هایی از بی‌مهرگان مانند عقرب و زالو نیز مشمول جریمه شدند، افعی قفقازی نیز به لیست جرایم اضافه شد که مبلغ یک و نیم میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است، این ارقام مشخص و به زودی آگهی می‌شوند.

ظهرابی گفت: جریمه قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر قبلاً ۱۰۰ میلیون ریال بود که در روند این اصلاحیه به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت، همچنین گربه شنی، گربه پالاس، سیاه گوش و کاراکال نیز ۱۰۰ میلیون ریال بود که به ۲۰۰ میلیون ریال رسید.

وی افزود: همچنین جریمه انواع ماهیان خاویاری از ۱۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال رسید، جریمه انواع کوسه‌ها ۳۰۰ میلیون ریال بود که کاهش یافت و به ۵۰ میلیون ریال رسید، البته در این روند نوع کوسه‌ها مشخص شدند، مثلاً نهنگ ۵۰ میلیون تومان بود که شد ۷۵ میلیون تومان، کوسه کولی‌کر ۳۰ میلیون تومان بود که به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت، کوسه سرچکشی ۳۰ میلیون تومان بود به ۱۰ میلیون تومان کاهش یافت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین «صخره زنده» یا «لایوراک» که آبسنگ‌های مرجانی و آبزیان بر روی آن زیست می‌کنند قبلاً شامل جریمه نبودند اما اکنون جریمه ۶ میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.

ظهرابی تاکید کرد: البته درباره ضرر و زیان گونه‌های قابل شکار در صورتی که گونه شکار شده ماده باشد مبلغ جریمه به ۳ برابر افزایش می‌یابد چون ماده بخش زایای جمعیت را تشکیل می‌دهد، یک گونه وحشی می‌تواند بین ۷ تا ۱۵ سال زادآوری داشته باشد و هر ماده در این مدت تعداد زیادی گونه به جمعیت حیات وحش اضافه می‌کند؛ به همین دلیل با کشتن یک ماده جمعیت گونه از تعداد قابل توجهی افزایش جمعیت محروم می‌شود.

نظر شما