اجرا طرح توان افزایی سازمان های مردم نهاد در کشور

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۱۲:۳۶:۳۶
کد خبر: ۸۷۴۹۷۹
اجرا طرح توان افزایی سازمان های مردم نهاد در کشور
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: طرح ملی توان افزایی سازمان های مردم نهاد در قالب برگزاری کارگاه های منطقه ای برای جوامع در معرض آسیب اجرا می شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست با سازمان‌های مردم نهاد قزوین مرتبط با حوزه زنان و خانواده افزود: این طرح در حال حاضر در پنج منطقه کشور از طریق کارگاه‌های چهار روزه برای طراحی برنامه‌های اقدام مشترک اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: به طور مثال در خراسان رضوی برای چهار استان خراسان شمالی، جنوبی، رضوی و گلستان کارگاه چهار روزه برگزار شده و یک طرح اقدام مشترک برای گلستان در دوران بعد از سیل طراحی شد که البته این تنها بخشی از اقدام آنها بود.

ابتکار ادامه داد: هدف اصلی از این طرح کمک به شبکه سازی، هم افزایی و همکاری بیشتر سمن‌ها و ارتقای توانمندی‌های تخصصی آنها است.

وی گفت: برای قزوین نیز به زودی نشست منطقه‌ای چند استان یا در خود این استان یا در استانی دیگر برگزار می‌شود.

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: سند ارتقای وضعیت زنان از یک و نیم سال قبل با هدف برنامه ریزی در حوزه زنان با سنجه های مشخص در ۳۱ استان کشور از جمله قزوین تهیه شده و می‌تواند خیلی از مسائل را که در آن شکاف وجود دارد با برنامه ریزی مناسب و با همکاری تشکل‌ها و دانشگاهیان حل کند.

به گفته ابتکار شاخص‌های عدالت جنسیتی از اواخر سال ۹۶ که رئیس جمهوری ستاد ملی زن و خانواده را در ۲ سطح کلی و اختصاصی تشکیل داد تصویب شد.

وی اظهار داشت: این شاخص‌ها در پورتال معاونت زنان و خانواده وجود دارد و در تدوین آن از نظر نهادهای مدنی و دانشگاهیان استفاده شده و خواست دولت نیستند.

ابتکار یادآور شد: همچنین در موضوع مشارکت زنان در مدیریت کشور از همان ابتدای دولت دوازدهم واگذاری ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی به زنان با دستور رئیس جمهوری آغاز شد که این اتفاق مهمی بود چون ۴۱ درصد دولت را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۶۰ درصد رشد انتصابات بانوان در استان‌ها و ۱۷.۵ درصد در ستاد مرکزی دولت صورت گرفت، گفت: کارنامه استان‌ها در این خصوص در هفته دولت ارائه خواهد شد.

ابتکار ادامه داد: علاوه بر این سال گذشته در اکثر استان‌ها طرح کسب و کار با همکاری تشکل‌های کارآفرینی استان‌ها برگزار شد و امسال نیز تکرار می شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: ۲ طرح دیگر با همکاری وزارت کار و کشور ویژه اشتغال زنان سرپرست خانوار برای آموزش عمومی، مهارت افزایی، کمک به ایجاد بنگاه از طریق تسهیلات، زنجیره ارزش و بازاریابی کالاها و ایجاد شبکه‌های بازاریابی اجرا می‌شود.

ابتکار افزود: امیدواریم با همکاری تشکل‌ها در سطح وسیع‌تری این طرح را که موفقیت آن در استان‌های دیگر ثابت شد در قزوین هم اجرا کنیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: ۲ سال پیش طرح ملی گفت و گوی خانواده در کشور آغاز شد که به منظور تقویت و تحکیم خانواده با تسهیل گری تشکل‌ها از جمله انجمن جامعه شناسی ایران اجرا می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی خانواده مهارت‌های ارتباطی است،افزود: خانواده به دلایل مختلف دچار آسیب‌های زیادی شده و موضوع گفت و گو در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در مرحله دوم قرار است در آن به مهارت‌های ارتباطی توجه شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: برای اجرای این طرح آموزش و پرورش و آموزش عالی هم باید همکاری کنند تا بتوانیم مهارت‌های گفتگو را بین خانواده‌ها افزایش دهیم.

ابتکار گفت: یکی از مهمترین سطوح مشارکت در این زمینه سمن‌ها هستند که البته لازمه آن ورود تخصصی و کارشناسی آنها جهت کمک به تحقق اهداف و اصلاح سیاست‌ها و رویکردها است.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد در بسیج اجتماعی، جلب مشارکت‌ها و آموزش مردم در حوزه‌های مختلف مؤثر هستند و کارزارهای اجتماعی را در فضای واقعی و مجازی می‌توانند مدیریت کنند.

وی، دیده بانی و رصد مستمر جهت طرح دیدگاه‌ها و تضارب آرا را بسیار مهم دانست و افزود: در این میان گروه‌های سیاسی، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند اثرگذار باشند.

ابتکار افزود: خوشبختانه با وجود فراز و نشیب‌های زیاد و جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران، سازمان‌های مردم نهاد فعالانه در عرصه حضور دارند و تاب آوری آنها مقابل مشکلات و کمک به بهبود فضای عمومی جامعه بسیار بالا است.

احزاب، سمن‌ها و رسانه‌ها نمایندگان افکار عمومی هستند

استاندار قزوین گفت: افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد در جامعه و ارتقای کیفیت کار آنها به رصد بهتر افکار عمومی و بهبود عملکرد دولتمردان کمک می کند.

عبدالمحمد زاهدی در جمع سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد استان قزوین که در استانداری برگزار شد اظهار داشت: در یک نظام مردم سالار مشارکت مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری مهم است و امروز دموکراسی مشارکتی مطرح است و مردم باید به صورت مداوم در امور مشارکت مستمر داشته باشند.

وی بیان کرد: البته با ساز و کار فعلی این امکان نیست که مشارکت مستمر صورت گیرد اما در آینده هر فردی در خانه خود اظهار نظر خواهد کرد.

 استاندار قزوین یادآور شد: احزاب، سمن‌ها و رسانه‌ها نمایندگان افکار عمومی هستند و هر چقدر تعداد آنها بیشتر و کیفیت آنها بالاتر برود می‌توان افکار عمومی را مدیریت کرد.

وی اظهار داشت: نظام اسلامی باید به سمت تقویت رسانه‌ها و سمن‌ها پیش برود تا بتواند به اهداف خود دست یابد البته در این میان سمن‌ها هم انتظار حمایت دولت را دارند و خواسته شما به حق است اما خیلی هم به ما دل نبندید.

زاهدی گفت: رسانه‌ها، احزاب و سمن‌ها باید خود را تقویت کنند و روی پای خود بایستند و منتظر دولت و وابستگی به آن نباشند لذا توصیه می‌کنم از هر طریقی که می‌توانید خود را تقویت و حمایت‌های مردمی را جلب کنید و ادامه کار دهید.

استاندار قزوین در خصوص تعداد سمن‌ها بیان کرد: در استان قزوین وضعیت ایده ال نیست اما قابل قبول است ولی پایبندی به قانون باید جدی گرفته شود و ما هم لازم است آموزش را جدی بگیریم تا سمن‌ها تقویت شوند.

زاهدی تصریح کرد: باید سمن‌ها را گسترش دهیم تا در عرصه‌ها بیشتر حضور داشته باشند و ما هم نگاه سیاسی به سمن‌ها نداریم و تلاش می‌کنیم تا فعالیت آنها بیشتر شود.

در ادامه تعدادی از نمایندگان سمن ها دیدگاهها، مشکلات و درخواست های خود را با خانم ابتکار و استاندار قزوین درمیان گذاشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز