در گفتگو با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد؛

شرایط تامین مسکن در وضعیت قرمز / تا بازار ثبات نیابد شرایط مسکن بهبود نمی یابد

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۵:۱۱:۱۲
کد خبر: ۸۷۶۲۳۴
شرایط تامین مسکن در وضعیت قرمز / تا بازار ثبات نیابد شرایط مسکن بهبود نمی یابد
مسعود رضایی گفت : تا زمانی که شاهد ساماندهی مناسب به وضعیت بازار و حرکت در راستای کاهش مشکلات اقتصادی نباشیم نمی توان به صورت دقیق از مباحثی دیگر همچون مسکن های اجتماعی و یا طرح های جدید دیگر سخن به میان آورد.

به گزارش خبرنگار برنا؛ با توجه به آشفتگی هایی که در بازار مسکن وجود دارد می توان اصلی ترین دغدغه اقشار متوسط  جامعه را تامین مسکن دانست .این روزها پای صحبت هر کدام از ساکنان ایران از هر قشری که بنشینید از شرایط مسکن و تامین آن مستاصل شده اند و این نشانگر رسیدن شرایط تامین مسکن مردم به وضعیت قرمز است .

مشکل تامین مسکن ؛ اگرچه امروز همه قشرهای جامعه را به خود معطوف کرده است ولی مبحثی است که همیشه وجود داشته و تنها به امروزها برنمی گردد.

دولت ها به عنوان متولی اصلی تامین مسکن برای افراد هر جامعه، در طول دوران زمامداری خود طرح هایی را در این راستا ارائه داده اند  تا حداقل گوشه ای از مشکلاتی که برای مردم وجود دارد رفع شود و افرادی که نیازمند مسکن هستند صاحب خانه و سقفی برای خود شوند. برای مثال می توان به طرح مسکن مهر اشاره کرد که در دولت های نهم و دهم ارائه شد و به مرحله اجرا نیز رسید و حتی برخی از افراد نیازمند را نیز خانه دار کرد، اما در میانه راه بر اساس بی توجهی هایی که از سوی مسئولین وقت صورت گرفت به بیراهه رفت و موجب نارضایتی در بین مردم و صاحبان این خانه ها شد. همچنین پس از بر روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مباحثی دیگر مانند مسکن های اجتماعی و مسکن های استیجاری در راستای تنظیم بازار مطرح شد که تا به حال به مرحله اجرا نرسیده و مسکوت مانده است و دلیل آن نیز از سوی مسئولین نبود منابع و اعتبارات و مشکلات اقتصادی کشور مطرح می شود.

تنظیم وضع بازار مسکن وجلوگیری از نوسانات فراوان آن از اصلی ترین مطالبات مردم است و تامین مسکن را تبدیل به اصلی ترین نگرانی حال حاضر مردم در کنار مبحث تامین معیشت کرده است.

مشکلات اجتماعی در یکدیگر گم شده اند

مسعود رضایی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که آیا دولت نمایندگان مجلس را در رابطه با جزئیات طرح مسکن اجتماعی در جریان گذاشته است یا خیر به برنا گفت :  در کمیسیون اجتماعی این موضوع مطرح نشده است و اگر در کمیسیون های دیگر این مبحث طرح شده باشد اطلاعی از آن ندارم. متاسفانه در حال حاضر مشکلات اقتصادی به میزانی افزایش یافته که باعث به وجود آمدن شرایطی شده است که تمامی مباحث اجتماعی در یکدیگر گم شده است و مبحث مسکن و تامین آن نیز یکی از این مباحث است که گریبانگیر مردم شده است. تا زمانی که شاهد ساماندهی مناسب به وضعیت بازار و حرکت در راستای کاهش مشکلات اقتصادی نباشیم نمی توان به صورت دقیق از مباحثی دیگر همچون مسکن های اجتماعی و یا طرح های جدید دیگر سخن به میان آورد.

تامین مسکن مردم  یکی از اصلی ترین وظایف دولت است

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت مسکن مردم در اولویت کار دولتمردان قرار گیرد. باید وضعیت مسکن مردم  به صورت دقیق در کمیسیون های تخصصی مطرح شود تا پس از آن مجلس به عنوان نهاد قانونگذار بسترسازی های لازم قانونی را انجام دهد، آن زمان است که می توان به صورت صحیح در خصوص این موضوع اظهار نظر کرد، اما باید توجه داشت که تامین مسکن یکی از اصلی ترین موضوعاتی که است در حیطه وظایف دولت قرار دارد و باید دولتمردان ما هرچه سریعتر اقدامات لازم را در راستای تامین آن انجام دهند.

ماهیت مسکن مهر مناسب بود اگر به بیراهه نمی رفت

رضایی در ادامه به طرح هایی که در گذشته در این رابطه وجود داشته است اشاره کرد و گفت: از طرح هایی که در رابطه با تامین مسکن در دولت های گذشته وجود داشت می توان به مسکن مهر اشاره کرد که ماهیت مناسبی داشت و حتی شروع آن نیز برای جامعه مناسب بود، اما در عمل متاسفانه به بیراهه رفت به شکلی که در این خصوص اعتبارات فراوانی هزینه شد اما به جزییات به شکل صحیح پرداخته نشد و موجب بروز نارضایتی در بین مردم شد، برای مثال می توان به مکان یابی در خصوص احداث این مسکن ها اشاره کرد که به صورت دقیق صورت نگرفته بود که خود تبدیل به عاملی برای نبود خواهان و خریدار شده بود، همچنین در برخی دیگر از مکان ها که جا یابی صحیح صورت گرفته بود در نوع احداث با کم کاری هایی روبرو بودیم و با ساختمانی مطلوب روبرو نبودیم که متاسفانه  وجهه طرح را به صورت کامل خدشه دار کرده بود و دلیل تمامی این مباحث به عدم حضور کارشناسان زبده و دقت در این رابطه باز می گردد.

مردم دیگر نمی خواهند مشکلی به باقی مشکلاتشان اضافه شود

وی ادامه داد: اگر مسئولین  دغدغه مسکن و تامین آن در قالب طرح های مختلف نظیر مسکن اجتماعی را دارند باید متوجه باشند که اشتباه گذشتگان را را تکرار نکنند، چون در حال حاضر معضلات در این بخش به وفور یافت می شود و مردم دیگر نمی خواهند مشکلی به باقی مشکلاتشان اضافه شود.

از مجلس در محدوده اختیاراتش باید انتظار داشت

نماینده مردم شیراز در خصوص تعریف ساختار مجلس و دولت و انتظاراتی که در رابطه با حل مشکلات مردم وجود دارد تصریح کرد: انتظاراتی که از هر ساختاری می رود باید در حول محور وظایف حقوقی  آن ساختار باشد، وظیفه مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یک نهاد قانونگذار تعریف شده است که ریل گذاری های لازم را برای دستگاه های اجرایی از طریق بسترسازی های قانونی انجام دهند و غیر از این موضوع نباید انتظار دیگری  از مجلس شورای اسلامی داشت، در این راستا نیز مجلس همکاری های لازم را در خصوص از بین بردن مشکلات مردم از طریق قانونگذاری انجام می دهد.

وی در پایان نیز در خصوص مطالباتی که مردم از مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع مسکن دارند  گفت: در این خصوص مطالبات فراوانی وجود دارد و ما نیز به عنوان نمایندگان مردم و همچنین مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانونگذار به شدت در حال پیگیری مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم بخصوص مبحث مسکن هستیم و در قالب تذکرات و همچنین حضور وزرا مربوطه در صحن و همچنین کمیسیون های تخصصی خواهان پاسخگویی آن ها هستیم، اما متاسفانه مشکل اصلی نبود اعتبارات و منابع است که از سوی وزرا و مسئولین قوه مجریه مطرح می شود که در حال حاضر بیش از حد گریبانگر کشور شده است.

 

نظر شما