بررسی بازار خانه از نگاه املاک‌داران؛

بنگاه‌داران از نقش خود در افزایش قیمت مسکن می‌گویند

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۵:۰۸:۰۸
کد خبر: ۸۷۶۶۰۸
بنگاه‌داران از نقش خود در افزایش قیمت مسکن می‌گویند
نمی‌توان به صورت قطع بیان کرد که قیمت خانه سیر صعودی به خود گرفته و یا کاهش قیمت یافته و دلیل آن نیز این است که ساز و کار درست در راستای کاهش قیمت‌ها وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قیمت مسکن هم در بخش رهن و اجاره و هم در بخش خرید و فروش از کنترل خارج شده و قیمت‌ها به شکلی رشد صعودی داشته‌اند که بازار مسکن را در کشور مسکوت کرده‌اند.

باید دانست این موضوع خود سرآغازی خواهد بود برای بروز سردرگمی در اجتماعی که آشفتگی اقتصادی نقش اول را در آن ایفا می‌کند، البته هرز چندگاهی مسئولین به این موضوع می‌پردازند و می‌خواهند نشان دهند به دنبال مرتفع ساختن این معضل هستند و وعده‌هایی را نیز می‌دهند، اما متاسفانه این وعده‌ها فقط در حد همان وعده می‌ماند و اگر قرار نیست هیچ گاه به مرحله اجرا برسد و گاها مشاورین املاک و افرادی که بنگاه‌های معاملات ملکی دارند را عامل اصلی گرانی‌ها در بازار مسکن می‌دانند.

در تیتر خبرهای دیروز  اخباری مبنی بر کاهش دو میلیونی قیمت ملک و خانه منتشر شد که اگر این موضوع واقعیت داشته باشد می توان گفت کورسوی امیدی را در دل مردم مجددا روشن کرد.

در این خصوص به سراغ دوتن از مشاوران مسکن در مناطق مختلف تهران رفتیم و گفتگویی را با آنان داشتیم.

یکی این مشاور املاک که در منطقه یک تهران آژانس معاملات ملکی دارد در خصوص کاهش قیمت‌های بازار مسکن به خبرنگار برنا گفت: نمی‌توان به صورت قطع بیان کرد که قیمت خانه سیر صعودی به خود گرفته و یا کاهش قیمت یافته است و دلیل آن نیز این است که  ساز و کار درست در راستای کاهش قیمت ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی توان کاهش ملموسی را در بخش مسکن شاهد بود و اگر قیمت ها کمی نزول یافته به خاطر تصمیم صاحبخانه‌هاست و ربطی به کاهش تورم در کشور ندارد ادامه داد: همچنین نقش مشاوران املاکی که حاضر به ثبت قراردادهای نامتعارف نشدند نیز را نمی‌توان در کاهش قیمت‌ها نادیده گرفت.

این مشاور املاک در خصوص این موضوع که آیا مشاورین و آژانس‌های املاک نقشی در بالارفتن قیمت‌ها دارند یا خیر نیز گفت: نقش دارند ولی نه آنقدر که آنها را مسبب آشوب و نابسامانی قیمت مسکن در کشور بدانیم.  این قشر و این صنف به‌عنوان یک واسطه قردادهایی که وجود دارد را ثبت می‌کنند و هیچ نقش دیگری را نمی‌توانند ایفا کنند.

این مشاور املاک با گفتن از اینکه عوامل فراوانی در افزایش نجومی قیمت خانه در چند ماه اخیر موثر بوده است گفت: نوسانات اقتصادی اصلی‌ترین اثر گذاری را داشت. زمانی که تمامی قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها افزایش می‌یابد معیار مالکان برای فروش و یا رهن و اجاره خانه خود متفاوت می‌شود و افراد بر مبنای شرایط حال حاضر و اختلافاتی که در قیمت‌ها وجود دارد، ملک خود را تعیین قیمت می‌کنند. همچنین چندسالی است مبحث کارشناسی ملک و تعیین قیمت در حوزه وظایف املاک و مشاوران نیست و فقط در حد مشاوره می‌توانیم در خصوص قیمت‌ها اظهار نظری را انجام دهیم در نتیجه بازهم نمی توان صنف مشاوران مسکن را مورد اتهام در این خصوص قرار داد.

 در ادامه گفتگویی داشتیم با  مشاور املاکی که در منطقه 6 آژانس مسکن دارد.

وی صحبت خود را در خصوص نوسانات بازار مسکن و تاثیر مشاوران و دلالان ملک در رشد قیمت ها با اشاره به  نقش آگهی هایی که در فضای مجازی در خصوص رهن و اجاره  و خرید و فروش خانه وجود دارد شروع کرد و گفت: اگر مسائل اقتصادی که در سطح جامعه وجود دارد را فاکتور بگیریم به این نکته می‌توان اشاره کرد که متاسفانه ظهور برنامه های اینترنتی و سایت هایی که کار خرید و فروش خانه و همچنین رهن و اجاره را انجام می دهند یکی از اصلی ترین مواردی است که قیمت مسکن را به ناگاه افزایش داد. افرادی که در این سایت‌ها و فضاها اقدام به تبلیغ مسکن برای فروش و یا اجاره می کنند بدون هیچ آگاهی دست به این اقدام می زنند و به دلیل عدم آشنایی تخصصی به بازار مسکن و قیمت های آن بازار را به ورطه بحران می کشانند.  همچنین پای دلالانی که فقط به دنبال سود و منفعت خود هستند نیز به این فضاها باز می شود که خود دست به تعیین قیمت هایی می زنند که فضای بازار مسکن را متشنج می کند.

وی ادامه داد: زمانی که هر فرد فقط برای فروش ملک خود اقدام به ثبت آگاهی می کند و هیچ چیز دیگر به جز فروش ملک خود برای وی مهم نیست نتیجه ای به جز افزایش قیمت نامتعارف و بالا که قدرت و توان خرید را از مردم سلب می کند در پی نخواهد داشت، تا زمانی که نظارتی صحیح و دقیق بر بازار مسکن از سوی مسئولان  و برنامه های اینترنتی نباشد نمی توان با موج گرانی بخصوص در حوزه مسکن مقابله کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز