سلامت قلب، افزایش انرژی و سم‌زدایی از بدن با مصرف این دانه

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۲:۰۶:۲۸
کد خبر: ۸۷۷۵۳۷
سلامت قلب، افزایش انرژی و سم‌زدایی از بدن با مصرف این دانه
گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ مهدی ابراهیمی با بیان اینکه ارزن در بیشتر مناطق روستایی خراسان جنوبی کشت می‌شود، گفت: ارزن به خانواده گندمیان تعلق دارد و در طب گیاهی از هر دو نوع ارزن دانه درشت یا ارزن سفید که در طب قدیمی دخن نام دارد و ارزن دانه ریز یا ارزن رسمی که دخن ریز یا جاورس یا گاورس نام دارد استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزن گیاهی یکساله با برگ‌هایی سبز ، بلند و کشیده است، افزود: در ارزن سفید میوه در انتهای ساقه گل دهنده و به صورت خوشه ظاهر می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: برخی از بهترین فواید ارزن برای سلامتی، محافظت از سلامت قلب، حفاظت در برابر دیابت، بهبود سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان، سم زدایی از بدن، افزایش سلامت تنفسی، بهبود سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبود عضلات و سلامت عصبی است.

وی افزود: ارزن، یک منبع بسیار خوب از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی است که می‌تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش سلامت انسان به روش‌های مختلف شود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: ارزن، فاقد گلوتن است، بنابراین افراد مبتلا به سلیاک، می‌توانند به عنوان منبعی از غلات، از آن بجای گندم استفاده کنند.

ابراهیمی ادامه داد: ارزن شامل مقدار زیادی انرژی، چربی و همچنین مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های گروه B است.

وی با بیان اینکه ارزن و گاورس برای کاهش درد زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و پماد آن برای کاهش درد رماتیسم مفید است، افزود: نانی که از آرد گاورس تهیه می‌شود مدر است و برای درمان اسهال از آن استفاده شده و پماد ارزن پخته شده برای کاهش اثرات جوش و آبسه استعمال می‌شود.

 

 

نظر شما