در نشست خبری ستاد ملی هفته ازدواج مطرح شد؛

طبق آمار صد درصد کودک همسری ها در آذربایجان شرقی به طلاق ختم شده است/ تشکیل مجمع خیرین ازدواج کشوری ۱۹ مرداد / مجلس قانون ازدواج را به روزرسانی کند/ زوج ها توان پرداخت قسط وام ازدواج را ندارند/افزایش رقم وام ازدواج منجر به افزایش کودک همسری

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۱۴:۳۴:۳۰
کد خبر: ۸۷۷۹۲۴
طبق آمار صد درصد کودک همسری ها در آذربایجان شرقی  به طلاق ختم شده است/ تشکیل مجمع خیرین ازدواج کشوری ۱۹ مرداد / مجلس قانون ازدواج را به روزرسانی کند/ زوج ها توان پرداخت قسط وام ازدواج را ندارند/افزایش رقم وام ازدواج منجر به افزایش کودک همسری
تندگویان گفت : طبق آن آمار صد درصد از ازدواج‌های کودک همسری در آذربایجان تبدیل به طلاق شده است. به عنوان کسی که خروجی آسیب های اجتماعی را پایش می‌کند آمادگی دارم تا تحقیقات و بررسی های خود را در اختیار مجلس قرار دهم.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ نشست خبری ستاد ملی هفته ازدواج با حضور محمد مهدی تندگویان؛ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ،رئیس ستاد ملی هفته ازدواج و اعظم کریمی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان دبیر ستاد ملی گرامیداشت هفته ازدواج ظهر امروز در دبیرخانه ستاد ملی هفته ازدواج برگزار شد.

از کارهای نمایشی به حوزه عملیاتی در حوزه ازدواج وارد شده ایم

محمدمهدی تندگویان برای ابتدای این جلسه گفت: خوشحالم در سال جاری تحولی در ازدواج داشته ایم و از کارها و فعالیت های نمایشی به حوزه عملیاتی وارد شده ایم.

وی با اعلام اینکه  تعدادی برنامه در رابطه با ازدواج تولید شده است که از شنبه و در هفته ازدواج  ازرسانه ملی منتشر می شود  بیان داشت : همچنین کارهای کوتاه یک دقیقه ای برای شبکه‌های مجازی  و رسانه ملی تهیه شده است که  از جمله فعالیت‌های مهمی است  که در بحث ازدواج و ترویج آن صورت گرفته است .

معاون وزیر ورزش و جوانان با اعلام این خبر که مجمع خیرین ازدواج کشوری در ۱۹ مرداد ماه برای اولین بار تاسیس خواهد شد ادامه داد : وزارت کشور قول داده است که در اسرع وقت برای مجمع خیرین ازدواج کشوری امتیاز خوبی ارائه شود .

وی در رابطه با قانون ازدواج عنوان کرد: قانون ازدواج قدیمی شده است، در متن قانون وظیفه برای ما داده نشده و هر اقدامی که انجام می دهیم،  خودمان را ملزم کرده‌ایم.  در مورد قانون ازدواج  بندهای قانون کلی عنوان شده است و گفته شده که دولت موظف است فعالیت‌های انجام دهد اما نگفتند کدام‌قسمت دولت و چه نهاد بابت کدام بخش باید اقدام عملیاتی انجام دهد.

تندگویان با اشاره به تشکیل صندوقی در رابطه با ازدواج عنوان کرد: موضوع اصلی در قانون ازدواج ، تشکیل صندوق است که باید شکل گیرد و به حوزه مختلفی مانند مسکن ورود پیدا کند و همچنین   از مجلس درخواست دارم  که قانون ازدواج را به روز رسانی کنند و صراحتاً بگوید هر وزارتخانه و نهاد به خصوص موضوع تشکیل صندوق تکلیف شود و در آن وجود دارد و اگر  وزارت ورزش و جوانان در بخش‌های مختلف وارد شده خودمان تشخیص داده ایم و قانون الزامی در این رابطه ندارد.

معاون ساماندهی امور جوانان ورزش و جوانان تأکید کرد : اسمی از وزارتخانه ما در قانون برای امر ازدواج نیامده است و باید قانون بگوید چه بخش‌هایی به ما باز می گردد تا وارد فاز اجرایی شویم.

افزایش وام بانکی و افزایش ازدواج منجر نخواهد شد

 تندگویان در خصوص  افزایش ازدواج صوری در پی افزایش ارقام وام ازدواج عنوان کرد: باید کار کارشناسی برای افزایش رقم وام ازدواج صورت بگیرد و بررسی شود که این اقدام به نفع ازدواج است یا خیر گاهی اوقات شنیده ایم که افرادی آگهی می کنند تا باانجام ازدواج صوری و شناسنامه های سفید افرادی بتوانند وام ازدواج  اخذ کنند.برخی نهادها باید پاسخگو باشند که چگونه افرادی تا این حد گستاخانه حتی آگهی می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه  گاهی اوقات بانک‌ها اعلام می‌کنم خیلی از زوجین رقم کمتری از آنچه که سقف وام ازدواج است  درخواست می کنند  چرا که توان پرداخت اقساط را ندارند گفت :  تقریباً باز پرداخت  وام ازدواج ماهی یک میلیون تومان است  و برای جوانی که شغل مناسبی ندارد  پرداخت این قسط سخت است و به نظر می‌آید افزایش وام ازدواج دیگر تأثیر در افزایش ازدواج ندارد.

افزایش وام ازدواج مصادف با رشد معامله کودک

تندگویان با اشاره به اینکه افزایش رقم وام ازدواج خود منجر به افزایش کودک همسری  می‌شود خاطرنشان کرد: افزایش وام ازدواج ممکن است تبعاتی داشته باشد و این امر خود به معامله کودک منجر شود. معتقدم مسکن ارزان چنانچه اتفاق بیفتد افزایش ازدواج به طبع آن صورت خواهد گرفت و جوانان دیگر نیازی به اخذ این وام ها نخواهند داشت .

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: چنانچه جوان شغلی پیدا کند و نداند تا چند سال آینده در شغل خواهد ماند و ارتقای شغلی بر اساس شایسته سالاری نباشند چگونه می تواند وام های اخذ شده را بازپرداخت کند در حال حاضر اجاره یک واحد مسکونی سخت است و خرید آن خیلی سختتر است.معتقدم وام نمی تواند کمکی به ازدواج جوانان کند بلکه ممکن است تبعات منفی داشته باشد.

صد درصد کودک همسری های آذربایجان شرقی به طلاق ختم شده است

تندگویان با گفتن اینکه چندی پیش آماری به دستم رسید که بسیار تامل بر انگیز بود خبر داد : طبق آن آمار  صد درصد از ازدواج‌های کودک همسری در آذربایجان شرقی  تبدیل به طلاق شده است.

 وی با اشاره به اینکه بحث کودک همسری به وزارت ورزش و جوانان ارتباطی ندارند عنوان کرد : موضوع کودک همسری به ما باز نمی گردد چرا که ما در مورد جوانان بالای ۱۸ سال بحث می کنیم به عنوان کسی که خروجی آسیب های اجتماعی را پایش می‌کند آمادگی دارم تا تحقیقات و بررسی های خود را در اختیار مجلس قرار دهم.

 تندگویان با انتقاد از کودک همسری اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد پسران صحبت کنیم می‌توان عنوان کرد چنانچه فردی بخواهد تحصیلات داشته باشد و به سربازی هم برود زودتر از ۲۶ سال نمی توانند ازدواج کنند و اگر هم با تحصیلات دیپلم بخواهد ازدواج کند این سن به ۲۴ سال خواهد رسید. از نظر من پسر ها آمادگی پذیرش و تعهد را تا قبل از ۲۳ سال ندارند،  باید واقع‌بینانه موضوع کودک همسری را بررسی کنیم.

 وی اظهار کرد: بخش هایی در ازدواج در بحث شرعی است که باید مسئولین ذیربط آن را بررسی کنند اما بحث بلوغ جنسی با بلوغ عقلی و اجتماعی متفاوت است که باید از یکدیگر تفکیک شود این موارد وقتی تبدیل به آسیب اجتماعی شوند مشکلاتش چند نهاد و وزارتخانه را درگیر خواهد. لازم است نظرات وزارت جوانان و بهزیستی اخذ شود. کسی با موضوع ازدواج مخالف نیست اما باید شرایط سنی واقعی و تعهد پذیری جوانان نیز در نظر گرفته شود.

آمار  ازدواج و طلاق در دوسال گذشته

معاون وزیر ورزش و جوانان  با بیان آمار ازدواج و طلاق در سال های ۹۶ و ۹۷ افزود: سال ۹۷ حدود ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج رخ داده است که از این میان ۴۸۶ هزار و ۶۶۱ مورد در شهرها و ۶۶۹۰۴ مورد در روستاها ثبت شده است همچنین سال ۹۷، ۱۷۵ هزار و۶۱۴طلاق ثبت شده است که از این میان ۶۴ هزار و ۳۲۴ نفر در شهرها و ۱۱ هزار و ۴۹۰ نفر در روستاها به سر می برند.

تندگویان در ادامه با انتقاد از مقایسه ازدواج و طلاق در سال عنوان کرد : ازدواج و طلاق به یکدیگر ارتباط مستقیم آماری ندارند وقتی بحث ازدواج صورت می گیرد و باید نسبت به واجدین شرایط در کل کشور باشد و چنان چه بحث طلاق صورت می گیرد نباید به تعداد ازدواج لحاظ شود و این دو مقوله متفاوت هستند اما به لحاظ عددی می‌توانیم بگوییم به ازای هر سه ازدواج یک امر طلاق اتفاق افتاده است اما ممکن آن طلاق از سویفردی که ۳۰ سال است ازدواج کرده ثبت شده باشد.

رئیس ستاد ملی هفته جوانان با اشاره به متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج عنوان کرد: در سال جاری تا به امروز حدود ۲۳۱ هزار و ۶۶۶ نفر درخواست وام ازدواج داشته اند  که تا پایان خرداد ۱۸۲ هزار و ۵۱۱ نفر  ازمتقاضیان وام را دریافت کردند.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اعتبار دولت برای وام ازدواج عنوان کرد:  سال گذشته حدود ۱۵ هزار میلیارد و امسال ۳۰ هزار میلیارد دولت برای وام ازدواج پرداخت شده است و اگر بازپرداخت انجام نشود سبب ورشکستگی خواهد شد .باید قانونگذار واقع‌بینانه باشد و توجه داشته باشد که در زمینه ذکر شده از جمله اخذ یارانه، ضامنی قابل توجه برای بازپرداخت این مقدار پول نیست.

جوانانمان را بخاطر وام ازدواج به  بدهکار بانکی تبدیل نکنیم

 تندگویان در ادامه با انتقاد از اعطای وام به جوانان عنوان کرد : درست نیست که جوانانمان را به بدهکاران بانکی تبدیل کنیم مگر آن که آنقدر توانمند باشند که از پرداخت وامهای مختلف بر بیایند و این وام ها نمی تواند به زندگی پایدار کمک کند.

تندگویان با انتقاد از عدم تصویب قانون تسهیل ازدواج عنوان کرد: اگر قانون تسهیل ازدواج بازنگری شود و ابلاغ گردد ارگان های مختلف موظف به رصد هستند و در سطح کلان موضوع ازدواج به معاونت جوانان و زنان ارتباط پیدا خواهد کرد و مسئولیت رصد و برخورد با مشکلات مختلف در امر ازدواج را برعهده خواهیم گرفت.

 وی با انتقاد از عدم تعیین تکلیف مسکن ارزان قیمت برای جوانان عنوان کرد : در برخی استانها خیرین مسکن میسازند که پس از توانمند کردن جوانان ، مسکن ها را از آنها پس می گیرند؛  لازم است وزارت مسکن در این حوزه ورود پیدا کند همچنین طرح هایی که جدیدا مطرح شده چنانچه عملیاتی شود اتفاق خوبی خواهد افتاد.

او ادامه داد: مشکل اصلی ما در بحث مسکن ارزان قیمت زمین است. جوانی که خانه می‌خرد نباید پول زمین را پرداخت کند . بحث مصالح را هم باید دولتی ارائه شود. همه راهکارها برای مسکن ارزان قیمت مشخص است تا به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و افرادی که پایه کار هستند تخفیفاتی ارائه شود.

 تندگویان اظهار کرد: لازم است شورای شهر برای افراد و خیرینی که مسکن میسازند معافیت هایی را قائل شود تا به مسکن ارزان قیمت بست پیدا کنیم همچنین لازم است با عزم راسخ همه زیرمجموعه ها و ارگان های مرتبط ،  امر ازدواج را تسهیل کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز