غلام حسین اسماعیلی در نشست با خبرنگاران خبر داد؛

محمدعلی نجفی به قصاص محکوم شد / از ازدواج پرحاشیه تا قتل جنجالی

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۱:۰۳:۳۴
کد خبر: ۸۷۸۲۶۲
محمدعلی نجفی به قصاص محکوم شد / از ازدواج پرحاشیه تا قتل جنجالی
اسماعیلی گفت : محمد علی نجفی با اتهام قتل همسرش و با استناد به شواهد مندرج در پرونده و درخواست اولیادم ، به قصاص نفس ، دو سال حبس به خاطر نگهداری اسلحه محکوم شده است. قتل محرز است ولی حکم قطعی نیست و قابل فرجام خواهی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که محمد علی نجفی با اتهام قتل همسرش و با استناد به شواهد مندرج در پرونده و درخواست اولیادم ، به قصاص نفس محکوم شده است .

روایت جنجالی ترین پرونده قتل 40 سال گذشته

هفتم خرداد ماه امسال ، وقوع قتل یک زن در حمام منزلش در منطقه سعادت آباد تهران به بازپرس کشیک قتل و کارآگاهان اداره دهم آگاهی تهران (ویژه بررسی پرونده های قتل ) اعلام شد .

مقتول میترا استاد همسر شهردار سابق تهران و وزیر آموزش و پرورش اسبق کشور بود . قاتل با شلیک گلوله او را به قتل رسانده بود. شواهد اولیه صحنه قتل نشانگر وقوع یک همسرکشی بود. نجفی در حالی در صحنه قتل حضور نداشت  که کشف نامه هایی با دست خط وی نشان می داد که مقتوله در پی خشم نجفی کشته شده است.

چند ساعت بعد از کشف جسد ؛ محمد علی نجفی در حالیکه آلت قتاله (کلت برتا) را به همراه داشت به اداره آگاهی تهران بزرگ مراجعه کرد و ضمن اعلام اینکه در این مدت به قم و سر مزار پدرش رفته بود خود را تسلیم کارآگاهان کرد .

نگفتم مهدورالدم است تنها نوشتم ؛ آنهم برای خانواده ام

نجفی در اعترافات اولیه خود در شب هفتم خرداد ماه اعلام کرد : به دلیل اختلافات شدید با میترا استاد او را به قتل رسانده است . وی در خصوص علت اختلافات در شب اول بازداشت اعلام کرد : ارتباطات کاری میترا استاد بعد ازازدواج موجب درگیری های شدید بین ما بود . هر چقدر از میترا می خواستم که از آن فضاها دوری کند قبول نمی کرد ومدام مرا تهدید به رفتارهای ناپسند می کرد.

گفتنی است در نامه ای که بعد از قتل کشف شده بود ؛ محمد علی نجفی اعلام کرده بود که میترا استاد مهدورالدم بوده و برای همین او را کشته است . ادعایی که در نامه مطرح شد ولی در جلسات دادگاه محمد علی نجفی آن را رد کرده و مدعی شد که این نامه را برای دخترم نوشته بودم و برای این لفظ را در مورد میترا استاد در آن نامه ها بیان داشتم که خانواده ام بعد از من راحت تر در جامعه تردد کنند . نجفی حتی ادعا کرده بود قصد داشت بعد از  نوشتن این نامه خودکشی کند .

نجفی در جلسات بازپرسی در دادسرای جنایی تهران نیز از پیام های خاصی از سوی افرادی خاص به واتسآپ میترا استاد خبر داد که آن پیام ها و حضور آن افراد در زندگی میترا استاد را علت اصلی اختلافات بیان داشت ؛ این سخنان نیز در دادگاه دیگر از سوی محمد علی نجفی مطرح نشد .

مطرح شدن شلیک غیرمستقیم در شعبه 9 دادگاه کیفری استان

کیفرخواست این پرونده جنجالی در سریع ترین زمان ممکن از سوی دادسرای جنایی تهران صادر شد. 22 تیرماه اولین جلسه دادرسی نجفی در شعبه 9 دادگاه کیفری استان برگزار شد . در جلسه اول تنها کیفرخواست توسط محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران قرائت شد . کیفرخواست که حجم زیادی از محتوای آن به ارتباطات میترااستاد با افراد مختلف و روابط خارج از شرع که در قالب ادعا بود می پرداخت . محتوایی که پیش از این در رسیدگی پرونده های مشابه در جلسه غیر  علنی مطرح می شد ولی در این پرونده در جلسه علنی مطرح شد. 

بیشتر بخوانید:

اعتراض خانواده نجفی به صدور حکم قصاص / صحبت ها برای دریافت رضایت از خانواده استاد تمام شده است

گودرزی وکیل نجفی بعد  از این جلسه اعلام کرد که موکل بنده این مطالب را در قالب نامه ای که بر سر اوراق آن نوشته شده بود تنها برای خانواده نوشته بود و قرار نبود به اطلاع عموم مردم برسد ولی در کیفرخواست و در جلسه علنی اعلام شد .

نجفی هم اعلام کرد که نکات مطرح شده آنهم در این حجم در کیفرخواست قرار نبود کسی جز خانواده اش بدانند.

 قصاص قاتل مادرم را خواهانم

در جلسه دوم رسیدگی بر روی این پرونده جنایی ، مهیار پسر مقتوله حضور یافت ازدادگاه درخواست قصاص مادرش را کرد . نکته قابل توجه در برگزاری جلسات دادگاه عدم حضور والدین میترا استاد در هیچ کدام ازمراحل تحقیق و دادرسی این پرونده بود و تنها برادر  مقتوله در جلسات حضور داشت و وکیل اولیادم از سوی آنان درخواست قصاص کرد .

گلوله کشف شده از بدن مقتوله دفورمه بود

در جلسه سوم دادرسی که در پایان آن ختم رسیدگی بر روی این پرونده نیز وکیل متهم اعلام کرد که گلوله کشف شده از بدن میترا استاد دفورمه بوده است و این یعنی تیر کمانه کرده و غیر مستقیم بوده و قتل از مصادیق شبه عمد است . نجفی نیز در ادامه این جلسه مدعی شد که متوجه نشده است که تیر به قفسه سینه میترا استاد خورده است و تصورش تا ورود به اداره آگاهی این بوده که تنها تیر به دست مقتوله اصابت کرده و تیرهای دیگر به درو دیوار خورده اند.

کارشناس پزشکی قانونی نیز اعلام کرد ؛ تیر به دست مقتوله خورده است ولی دفورمه بودن تیر کشف شده آنقدر نیست که بشود اعلام کرد که تیر کمانه کرده و غیرمستقیم بوده است .

حتی درخواست تیم کارشناسی اسلحه و بررسی نحوه تیراندازی و اصابت گلوله از سوی کارشناسان پزشکی قانونی و وکیل متهم شد ولی قاضی قبول نکرد و اعلام کرد تحقیقات کامل است .

صدور حکم قصاص

امروز -هشتم مرداد ماه -  غلام حسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد :محمد علی نجفی با اتهام قتل همسرش و با استناد به شواهد مندرج در پرونده و درخواست اولیادم ، به قصاص نفس ، دو سال حبس به خاطر نگهداری اسلحه محکوم شده است. قتل محرز است ولی حکم قطعی نیست و  قابل فرجام خواهی است.

صدور این حکم در حالی اعلام شد که از چند روز پیش تلاش گسترده برای دریافت رضایت از اولیادم برای گذشت از قصاص از سوی خانواده نجفی آغاز شده است و حتی اخباری خبر از رضایت نسبی خانواده مقتوله در برابر دریافت وجه نقد را اعلام کرده بود که داماد نجفی در گفتگو با برنا آن را رد یا تایید نکرد ولی وکیل خانواده استاد اعلام کرد که چنین اعلام رضایتی از سوی خانواده مقتوله تاکنون بیان نشده است .

حال باید دید رحم اولیادم و حس بخشش این خانواده داغدار تا کجا با زندگی نجفی همراه خواهد .

از ازدواج پرحاشیه تا قتل جنجالی

این جنایت در حالی امروز از مطرح ترین اخبار کشور است که ازدواج نجفی و استاد نیز در تاریخی نه چندان دور از جنجالی ترین اخبار کشور بود . ازدواجی که شهردار تهران را به استعفا کشاند! و در ادامه مرد مطرح سیاست ایران را به حاشیه برد و دیگر خبری از نجفی نبود تا روز قتل و رونمایی از مرد متین دنیای سیاست که به خشم جنایت رسیده بود .

نظر شما