۲۲ درصد مردم «ایران» اضافه وزن دارند

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۱۹:۵۹:۴۵
کد خبر: ۸۷۹۱۷۳
۲۲ درصد مردم «ایران» اضافه وزن دارند
نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ناراحتی‌های قلبی، سکته مغزی، آلزایمر، تصادفات جاده ای، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی از عمده‌ترین علل مرگ در ایران است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: طبق آمار، در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ مرگ و میر‌های زیر ۵ سال در کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است.

لاریجانی افزایش امید به زندگی در طی این سال‌ها را از دیگر شاخص‌های رشد سلامت در کشور دانست و افزود: باوجود این پیشرفت‌ها در حوزه سلامت همچنان با چالش‌های جدی در برخی زمینه‌های نوظهور مانند بیماری‌های غیرواگیر مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر، چالشی جدی در تمام جهان است، افزود: در سال ۲۰۱۷، چهل و یک میلیون مورد مرگ براثر بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است که در مجموع ۷۳ درصد از کل مرگ‌ها در جهان را تشکیل می‌دهد.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر از میزان مرگ و میر در منطقه مدیترانه شرقی بر اثر بیماری‌های غیرواگیر گفت: در ایران ۳۱۳ هزار مورد مرگ در سال ۲۰۱۷ در اثر بیماری‌های غیرواگیر رخ داده است که بیش از ۸۲ درصد مرگ و میر‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گفته وی ناراحتی‌های قلبی، سکته مغزی، آلزایمر، تصادفات جاده ای، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی را از عمده‌ترین علل مرگ در ایران است.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: با تشکیل این کمیته و تدوین سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر سعی شد تا با جلب همکاری‌های درون بخشی و برون بخشی در راستای دستیابی به اهداف این سند حرکت کنیم.

وی بیان کرد: اهداف سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر در راستای اهداف سازمان جهانی بهداشت تنظیم شده است. برخی اهداف نیز به طور ویژه باتوجه به شرایط خاص سلامت کشور تدوین شد.

لاریجانی افزود: از جمله این اهداف می‌توان به صفر رساندن مصرف اسید‌های چرب ترانس، کاهش تصادفات جاده ای، کاهش مصرف مواد مخدر و افزایش دسترسی به درمان در بیماری‌های روانی را ذکر کرد.

به گفته لاریجانی براساس مطالعات صورت گرفته در زمینه بار بیماری‌های غیرواگیر، مرگ و میر زنان در کشور ما در اثر دیابت بیش از مردان است.

لاریجانی از اقداماتی که در کارگروه دیابت صورت گرفته گفت: سیستم ثبت بیماری دیابت به منظور ساماندهی بیماران دیابتی در کشور راه اندازی شده و آکادمی دیابت با ارائه آموزش‌های جامعه محور در زمینه دیابت سعی در کاهش عوارض این بیماری در جامعه می‌کند.

شیوع ۱۲.۵ درصدی افسردگی در جامعه

وی از عقد تفاهم نامه بین معاونت‌های آموزشی، بهداشت و درمان وزارت بهداشت برای راه اندازی کلینیک‌های ویژه دیابت در دانشگاه‌های علوم خبر داد و گفت: این کلینیک‌ها بسته به نوع خدمات در سطوح مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکیل شده و خدمات جامعی را در این زمینه ارائه می‌کند.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به راه اندازی سامانه سیب به عنوان نظام ثبت اطلاعات سلامت تصریح کرد: آموزش‌های مرتبط با دیابت در سطوح مختلف اعم از مردم، ارائه کنندگان خدمات و مدیران حوزه‌های مربوطه صورت می‌گیرد.

وی گفت: طبق آمار بیش از ۵۰ هزار نفر در اثر سرطان در سال ۲۰۱۵ در کشور فوت شدند. به همین منظور راه اندازی نظام ثبت سرطان، غربالگری سرطان و تدوین برنامه کنترل سرطان از اقدامات مهم کارگروه مربوطه در وزارت بهداشت است.

مرگ بیش از ۹۰ هزار نفر در اثر بیماری‌های ایسکمیک قلبی

لاریجانی از مرگ بیش از ۹۰ هزار نفر در اثر بیماری‌های ایسکمیک قلبی در سال ۲۰۱۵ سخن گفت و افزود: برنامه‌های ویژه‌ای برای ارزیابی خطر ابتلا به این بیماری‌ها و همچنین خدمات بیمارستانی ویژه‌ای در کارگروه بیماری‌های قلبی و عروقی در دست پیگیری است.

وی بیان کرد: بیماری‌های مزمن تنفسی نیز تقریبا به اندازه بیماری‌های قلبی و عروقی در مرگ و میر‌ها نقش دارد. در همین راستا چارچوب‌های ارائه خدمات در این حوزه تدوین شده است.

 ۲۲ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیرافزود: ۲۲ درصد جامعه ما اضافه وزن دارند که این شیوع چاقی در بین زنان حدود ۳۰ درصد و در مردان حدود ۱۵ درصد است.

لاریجانی با بیان اینکه ۲۷ درصد جامعه مبتلا به فشار خون هستند، گفت: ۲۶ درصد جامعه چربی خون بالا دارند و ضروری است تا برای کاهش این عوامل خطر سبک زندگی در جامعه تغییر کند.

وی با اشاره به نتایج موفقیت آمیز کمپین کنترل فشار خون که در اوایل امسال در کشور برگزار شد، گفت: اقدامات قانونی و آموزشی متعددی برای کاهش مصرف دخانیات صورت گرفته و برنامه ریزی‌های مهمی نیز برای کاهش مصرف مواد مخدر و دسترسی به درمان در بیماری‌های روانی صورت گرفته است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر گفت: تعداد زیادی در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند بنابراین ضمن تدوین برنامه‌های مختلفی در زمینه کنترل حوادث ترافیکی، همکاری‌های مختلف بین وزارت بهداشت و سایر نهاد‌های دخیل در این امر شکل گرفته است.

وی از ساختار ایجاد شده در سطح ملی، استانی و دانشگاهی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر سخن گفت: در کشور ما برنامه ریزی جامعی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر صورت گرفته که در سطح بین 

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر گفت: ما در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمادگی داریم تا با کشور‌های منطقه و جهان همکاری داشته باشیم و تجارب ایران را در اختیار کشور‌های دیگر قرار دهیم و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

نظر شما