مدیرکل امور فنی مستمری های تامین اجتماعی:

برای بازنشستگی مشاغل سخت ۴۸ سال، سنی پایین و زیان آور است

۱۳۹۸/۰۵/۱۱ - ۱۳:۴۹:۵۵
کد خبر: ۸۷۹۶۸۱
برای بازنشستگی مشاغل سخت ۴۸ سال، سنی پایین و زیان آور است
مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر متوسط سن بازنشستگی در میان بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور سازمان تامین اجتماعی ۴۸ سال است که این سن برای بازنشستگی پایین است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ سیدمحمدعلی جنانی با بیان این مطلب افزود: البته متوسط سن بازنشستگی در کشور ۵۹.۲ سال است اما در بخش بازنشستگان سخت و زیان آور ۴۸ سال است. یعنی ۱۱.۲ سال سن این افراد در هنگام بازنشستگی کمتر از سایر بازنشستگان است.  

وی ادامه داد: در واقع این افراد ۱۱.۲ سال زودتر از سیستم جدا می شوند،  حق بیمه نمی دهند،  مستمری خود را زودتر دریافت می کنند و رقم مستمری آنها بر اساس اطلاعات سال ۹۶ نیز ۷۰۰ هزار تومان بیشتر است. حقوق بیشتر و سنوات ارفاقی نیز به مدت ۹ سال دریافت می کنند.

جنانی خاطرنشان کرد: دغدغه ای که ما داریم، بحث بازنشستگی پیش از موعد است که ۳۰ درصد مصارف ما را به خود اختصاص می دهد. این هزینه اضافی مربوط به بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور است.  البته ۴۲ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی پیش از موعد هستند؛ این میزان بازنشستگی هایی است که از مجاری غیرعام بر اساس صلاحدید قوه مقننه در این چند سال به تامین اجتماعی تحمیل شده اند.

وی با بیان اینکه این نوع بازنشستگی شامل چند بخش می شود، اظهار داشت: یکی از آنها بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور به عنوان اصلی ترین محور و استفساریه ای است که با استفاده از قانون ۱۳۸۰ در مجموع  ۲۷۰ هزار نفر را سر سفره تامین اجتماعی نشاند و استفساریه آن نیز ۱۲۴ هزار نفر را به تامین اجتماعی تحمیل کرد که در مجموع حدود ۴۰۰ هزار نفر شدند.

مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ۷۰ درصد جامعه پیش از موعد بازنشسته سخت و زیان آور هستند که این میزان ۴۶ درصد هزینه های سازمان را تشکیل می دهند.

وی به برخی از انواع بازنشستگی ها در سازمان تامین اجتماعی که هزینه هایی برای این سازمان داشته است، اشاره کرد و گفت: اهمیت بعدی در حوزه بازنشستگی مربوط به بازنشستگان بر اساس ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع است؛ زیرا بر اساس این ماده به کارفرما اجازه داده می شود کارگر یا بیمه شده ای را که ۲۵ سال سابقه کار دارد، بازنشسته کند به شرطی که یک نفر جایگزین وی شود و کارفرما شرایط پایدار داشته باشد. البته این موضوع دارای شرایط چهارگانه ای است که در مجموع ۱۳ درصد از بازنشستگان در این گروه می گنجند و از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۷۷ هزار نفر بازنشسته پیش از موعد در این بخش هم داریم.

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: در مرحله بعدی، ‌ بازنشستگی وفق قانون بودجه سنواتی بود که از سال ۸۶ تا ۹۲ به تامین اجتماعی تحمیل شد و قانون آن تحت عنوان قانون تعیین تکلیف است یعنی هر فردی که از یک سال به بالا سابقه دارد، این قانون به آن فرد اجازه می دهد که مابه التفاوتش را تا ۱۰ سال پر کند و بعد از ۱۰ سال هم بازنشسته شود که این موضوع هم بار مالی زیادی دارد.

وی اضافه کرد: پس از این نوع بازنشستگان، قانون پیش از موعد کارکنان دولت است که از سال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده و اجرایی شده است.  این نوع بازنشستگی هم ۱۲ هزار نفر را بر سر سفره تامین اجتماع نشاند که پارسال در بند (ت) ماده ۲۸ این قانون را برای کارکنان بنیاد شهید و کمیته امداد اجرا کردیم و حقوق آنها که ۲۴ و ۲۵ روز بود به ۲۹ و ۳۰ روز تبدیل کردیم که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اجرایی شد.

جنانی با بیان اینکه این قانون هم بار مالی بسیار سنگینی به تامین اجتماعی تحمیل کرد، اظهار داشت: وقتی قانونی کارشناسی نشده باشد و حمایت و احساسی به تامین اجتماعی تحمیل می شود، باید تبعات آن را هم قبول کنیم.

وی ادامه داد: اکنون در وضعیتی هستیم که بازنشستگانی مانند پیش از موعد به تامین اجتماعی تحمیل شده اند. همچنین اکنون سن سازمان به جایی رسیده است که باید به سمت اصلاحات پارامتریک پیش برویم. باید در حوزه های مختلف این اصلاحات را که لزوما شامل پرداختی ها نیست،  در بخش های مختلف به مرحله اجرا برسانیم.

سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۴۳ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، در حال حاضر ۶۰ نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی به صورت غیرحضوری به افراد زیرپوشش ارائه می‌دهد. این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه‌ای و درمانی است و ۳۵۶ بیمارستان و درمانگاه تأمین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تأمین می‌کند.

بخش بیمه‌ای این سازمان دارای ۴۸۰ شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه‌ای از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می‌شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات تأمین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری‌های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز