کارشناس شهرسازی و معماری :

خانه‌ای زیبا دلِ خوش می‌آورد/ ارتباط مستقیم افسردگی و سلیقه در سیمای شهری

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۶:۰۲:۱۵
کد خبر: ۸۷۹۹۲۵
خانه‌ای زیبا دلِ خوش می‌آورد/ ارتباط مستقیم افسردگی و سلیقه در سیمای شهری
این حقیقت دارد! اگر به دنبال دل خوش می‌گردید به خانه‌هایتان بیشتر توجه کنید. برای زیبایی‌اش زمان بگذارید و دستی به سر و رویش بکشید. چراکه رنگ و تناسب به زندگی نشاط می‌بخشند و به روحیه شما کمک می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اگر گذرتان به محله‌های تهران افتاده باشد لابد ساختمان‌هایی در گذرهایی باریک را دیده‌اید. نماهای این ساختمان‌ها اغلب به شکلی است که دل‌تان را می‌زند؛ حتی اگر گذری از کنارشان رد شده باشید. اصلاً آدم می‌ماند که چگونه ساکنان آن‌ها وارد خانه می‌شوند!

البته این موضوع فقط به نمای بیرونی مرتبط نمی‌شود و در داخل بسیاری از خانه‌ها هم صادق است. انگار افسردگی مانند یک بیماری مسری به عمق جان منازل ما نفوذ کرده باشد. وقتی هم که از مردم می‌پرسیم که چرا اینقدر محل‌تان، ساختمان‌تان، خانه‌تان و ... دلگیر است هاج و واج می‌مانند و می‌گویند:« خانم شما هم دل‌تان خوش است ها!!»

بله این حقیقت دارد! اگر به دنبال دل خوش می‌گردید به خانه‌هایتان بیشتر توجه کنید. برای زیبایی‌اش زمان بگذارید و دستی به سر و رویش بکشید. چراکه رنگ و تناسب به زندگی نشاط می‌بخشند و به روحیه شما کمک می‌کنند.

داشتن خانه‌ای زیبا نیاز به تخصص خاصی ندارد، فقط کافی است کمی ذوق داشته باشید و با رنگ‌ها رابطه بیشتری برقرار کنید. شاید بگوئید دکوراسیون خانه کاملا سلیقه‌ای است اما روانشناسان معتقدند استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی می‌تواند تا حد زیادی به آرامش افراد خانواده کمک می‌کند.

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا امروزه دیگر خانه‌هایی زیبا نداریم. این امر نه تنها در داخل منازل بلکه در خارج و در نمای ساختمان‌ها گسترش یافته و شهرهای ما را کدر و بدقواره کرده است.

اینکه چرا در داخل خانه‌های ما برعکس بسیاری از کشورهای دنیا رنگ‌های سرد و خنثی استفاده می‌شود را می‌توان در عادات مردم، سلیقه و دل مردگی و افسردگی آن ها جست و جو کرد. به عنوان مثال رنگ خاکستری در خانه اغلب ایرانی‌ها فراوان است در حالی که این رنگ بعد از یک روز طولانی و پر استرس باعث می‌شود حس خوبی نداشته باشید و حتی باعث ایجاد احساس خستگی و افسردگی در شما می‌شود.

در مورد نماهای زشت و نامتناسب شهری نیز به نظر می رسد نیازمند قوانین تعیین کننده ای هستیم تا با ایجاد فضای سبز و هماهنگ سازی بدنه نماها به یک نظم شهری برسیم و بتوانیم تغییرات موثری را در راستای نشاط اجتماعی و زیباسازی شهری انجام دهیم.

در این رابطه با محمد خلیلی، کارشناس و مدرس معماری، در خصوص بررسی و راهکار خانه‌هایی نازیبا به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

خانه‌هایی نازیبا محصول بدسلیقگی شهروندی

محمد خلیلی با بیان اینکه مشکلاتی که در زمینه نابسامانی‌های دیداری شهر وجود دارد توجه بیشتر ساکنان و شهروندان را می‌طلبد اظهار کرد: مردم ما دچار یک بدسلیقگی شده‌اند که ممکن است فقر، فشارهای روانی، تراکم جمعیت، نظارت مسئولان، فرهنگ سازی و افسردگی از عوامل ایجاد آن باشد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در مناظر شهری هر کس برای خود سازه و چیدمانی دارد و هیچ هماهنگی بین مردم و سازمان نظام مهندسی و معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری نیست. وقتی این خلأ وجود داشته باشد سازندگان هم سلیقه خود را در طراحی نمای ساختمان به ‌کار می‌بندند.

باید شهرداری‌ها، شورای شهر و انجمن‌ها فعال شوند و با بحث و تجزیه و تحلیل چگونگی سیمای شهری و نحوه استفاده از مؤلفه‌ها و المان‌های موردنظر، دستورالعمل واحدی صادر کنند.

این کارشناس یادآور شد: در گذشته بدون آنکه علمی باشد و دنیای تکنولوژی به این شکل گسترده شود، خانه‌هایی زیباتر داشتیم. حیاطی با گلدان‌های شمعدانی و دکوراسیونی گرم و رنگی. شاید همین‌ها عاملان مهمی بودند که درگذشته مردمی شاداب‌تر و با اخلاق‌تر داشتیم. اما امروز چه داریم؟ هیچ.

کاملا مدرن یا کاملا سنتی

وی عنوان کرد: در خصوص فضاهای داخلی خانه‌ها اگر مردم به این باور برسند که رنگ چه تاثیری می‌تواند بر روان‌شان داشته باشد قطعا به سمت تغییر فضای زندگی خود حرکت می‌کنند. در این راستا می‌توانیم دست به دامان فرهنگ سازی و تبلیغات شویم.

خلیلی خاطرنشان کرد: می‌توانیم برنامه‌ریزی انجام دهیم تا با تصویب قوانینی محلات را به سمت کاملا مدرن یا کاملا سنتی سوق دهیم. به این ترتیب که ارتباط معناداری را در محله‌های شهرها مانند پایتخت ایجاد کنیم تا با وجود یک چارچوب رفتاری، هارمونی محلات تصحیح و اصلاح شود.

 وی در پایان داشتن خانه‌ای زیبا را از طبیعی‌ترین حقوق شهروندان دانست و گفت: درست است که باید نظارت‌های بالادستی در این زمینه اعمال شود اما حقیقت این است که خود مردم مالک و صاحب‌خانه‌های خود هستند و خود باید آغاز کننده تغییرات محیطی پیرامون‌شان شوند همانطور که بسیاری از شهرهای زیبای جهان، ساخته و پرداخته خود شهروندان هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز