ابتکار:

طرح گفتگوی خانواده و گفتگوی بین نسلی در ۳۱ استان در حال اجرا است/ تنها ۲۰ دقیقه مکالمه درون خانوادگی صورت می گیرد

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۱۲:۳۵:۱۸
کد خبر: ۸۸۰۰۱۵
طرح گفتگوی خانواده و گفتگوی بین نسلی در ۳۱ استان در حال اجرا است/ تنها ۲۰ دقیقه مکالمه درون خانوادگی صورت می گیرد
معاون رئیس جمهور در امور زنان در مراسم بزرگداشت هفته ازدواج با اشاره به اهمیت تشکیل خانواده سالم به بررسی آسیب های موجود حوزه خانواده پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ معصومه ابتکار؛ معاون رئیس جمهور در امور زنان با اشاره به هفته ازدواج عنوان کرد : سلامت اجتماعی در گرو ازدواج و تشکیل خانواده سالم است. پیامبر اکرم برای حضرت علی و فاطمه دعایی کردند که زیباترین مفاهیم در آن گنجانده شده است. در آن دعا عنوان شده خدایا دل هایشان را به هم نزدیک و مهربان گردان. همچنین در بخشی دیگر آمده است نسل آنها را مبارک گردان و کارهایشان را به یکدیگر نزدیک کن.

وی افزود : باید بنای درست در جامعه در موضوع ازدواج پایه گذاری کرد و با دانش روز و تجربیات جامعه در جامعه جهانی وجود دارد. برای موضوع ازدواج باید همه مسائل را مورد توجه قرار دادیم.

ابتکار با اشاره به عزت نفس و کرامتی که خداوند به همه انسان ها اعطا کرده، گفت: هیچ کس حق ندارد عزت نفس و کرامت انسان‌ها را پایمال کند و افراد باید تلاش کنند تا جامعه را برای انتخاب های خوب به دور  از فشار و اجبار و خشونت آماده کنند.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: برای ازدواج سالم و مهربانی مفصل تلاش می کنیم که زمینه انتخاب های خوب را داشته باشد. از این رو انجمن‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی و نظام‌های مرتبط باید تلاش کنند تا با یکدیگر هم راستا باشند. مأموریت‌های ما در همراهی وزارت ورزش و جوانان در نظام خانواده نیز وجود دارد.

 ابتکار تصریح کرد: طبق  ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم که سیاستهای جامعه را مشخص میکند مهمترین سیاست گذاری های کلان همراه سایر دستگاه‌ها و ایجاد جریان اجتماعی قوی برای خانواده است.

 وی اضافه کرد: با تشکیل ستاد ملی زن و خانواده در حوزه ریاست جمهوری مصوبات مهمی در رابطه با ازدواج و خانواده به تصویب رسید؛  بدین ترتیب ابلاغی در قالب آموزش قبل و بعد از ازدواج به ارگان های اجرایی ابلاغ شد.  این مصوبه تاکید بسیاری به سیاست آموزش ازدواج دارد.  به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دستگاههای مرتبط آموزش و بهداشتی، روانشناختی ، حقوق و مبانی شرعی دستوراتی ارائه شده است.  همچنین اثربخشی در رفتار و سبک زندگی برای انتخاب ازدواج خوب در این طرح وجود دارد.

 ابتکار افزود: تقاضا می‌کنم آموزش ازدواج جدی گرفته شود. مشاوره برای ازدواج جهت تشکیل خانواده سالم و مستحکم و پایدارمهم  است از حدود دو سال پیش بر اساس مطالعات روانشناختی و اجتماعی طرحی با همکاری تشکل‌های علمی آغاز شد که گفتگوی خانواده و گفتگوی بین نسلی در آن وجود داشت. در مرحله اول گفتگوی ملی خانواده در ۳۱ استان صورت پذیرفت.

 ابتکار با اشاره به طرح گفتگوی ملی خانواده عنوان کرد : ارزیابی اثرات خانواده با مشارکت تشکل‌های دانشجویی و انجمن های تخصصی در هر استان صورت پذیرفت مشکلات منطقه احصا شد. از این رو در قالب فرهنگ و خرده فرهنگ و مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفت و هم محور اصلی این پیمایش را در کنار مشکلات اقتصادی، به سایر مشکلات و تحولات پرداخته شد اختلالات  ارتباط مورد بررسی قرار گرفت.

 معاون رئیس جمهور در امور زنان عنوان کرد: بین اعضای خانواده از نظر کمیتی و کیفیتی از لحاظ ارتباطی دچار مشکل هستیم. چرا که در گذشته و  طی ۲۰ سال حداقل دو ساعت مکالمه در میان اعضای خانواده صورت می گرفت. در حال حاضر کمتر از ۲۰ دقیقه فرصت گفتگو در میان اعضای خانواده وجود دارد.

وی افزود : مکالمه بین خانواده‌ها امروز زیر ۴۰۰ کلمه است.  گفتگو ، عاطفه و درک متقابل باید وجود داشته باشد و باید عواطف منتقل نشود تا سوءتفاهم افزایش پیدا نکند. امروزه قدرت شنیداری افراد در برخورد با یکدیگر کم شدهاما باید افراد آموزش ببینند که از فضای مجازی و زندگی واقعی درست استفاده شود.

ابتکار تاکید کرد: آموزش مهارت زندگی و مهارت ارتباطی اهمیت زیادی دارد آموزش و پرورش دوره مهارت زندگی را با همکاری ما تدوین کرده که برای اولیا، مربیان و مقاطعی از دانش آموزان آموزش داده شود که این موضوع مهمی است که در خانواده‌ها باید همچنین گفت و گوی بین نسلی صورت بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان با اشاره به اهمیت گفتگوی بین نسلی اظهار کرد: انتقال تجربه بین نسلی مهم است.  فرزند می‌گوید والدین ما را درک نمی کنند و بزرگسالان می گویند که فرزندان حرف های ما را مورد توجه قرار نمی دهند و استقلال طلب هستند. همچنین سالمندان می‌گویند که منزوی شدند و کسی سراغ ما را نمی گیرد.

 ابتکار با اشاره به مهارت قصه گویی و داستان گویی که در گذشته وجود داشته است گفت: مهارت های ارتباطی مهم است که از آن جمله می توان به قصه گویی و داستان گویی که در گذشته وجود داشته است اشاره کرد اما امروزه این مهارت از دست رفته است.

 وی تصریح کرد : چارچوبهایی با تشکل‌های دانشجویی فراهم شده است که گفتگو در جامعه برقرار شود و حرف ها و نظرات راجب دیدگاه ها مطرح شود که این زمینه انسجام اجتماعی را قوی می‌کند.

 ابتکار تصریح کرد: از فعالین حوزه جوانان در ازدواج دعوت می کنم که در گفتگوی ملی خانواده با ما همراهی داشته باشند تا موضوع مهم را در سطح عمومی و خانواده ارتقا دهیم و مهارت های ارتباطی در همه مراحل زندگی ضروری است و با همکاری همه دستگاه ها گام هایی خواهیم برداشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز