معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داد:

تندگویان : ۶۷ درصد مجردین از وضعیت تجرد خود راضی اند/ برای مسکن ارزان جوانان کم کاری شده است/ ایجاد ۵ هزار شغل برای جوانان در ۷ ماه

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۲۳:۳۴:۱۰
کد خبر: ۸۸۰۲۹۲
تندگویان : ۶۷ درصد  مجردین از وضعیت تجرد خود راضی اند/ برای مسکن ارزان جوانان کم کاری شده است/ ایجاد ۵ هزار شغل برای جوانان در ۷ ماه
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: با صرف 120میلیارد تومان از اعتبارات وزارتخانه در طی 7ماه توانستیم 5هزارشغل ایجاد کنیم در حالی که متولی این امر وزارت کار بود.

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با حضور در  برنامه تلویزیونی شبکه 2ٰ در خصوص اهدای تسهیلات به جوانان در امر ازدواج گفت: قانون تسهیل ازدواج ،در سال ۸۴ تصویب شده است و ماده ۱ آن اولین اتفاق بود که باید رخ می داد و صندوق ذخیره اندوخته ازدواج تشکیل می شد و دولت مکلف بود ظرف ۳ ماه این صندوق را تشکیل دهد و به مجلس اطلاع دهد. اما دولت وقت این صندوق را تشکیل نداد و صندوق دیگری را تحت عنوان صندوق مهر امام رضا راه اندازی کرد که این موضوع تبدیل به مشاجره ای بین مجلس و دولت شد و صندوقی که مد نظر قانونگدار بود تشکیل نشد و رسالت درست این قانون انجام نشد.

وی ادامه داد: در این رابطه بعد از 3ماه هیچ تکلیفی برای این صندوق مشخص نشد و  متاسفانه بعد از مدتی این امر به دست فراموشی سپرده شد مانند مسکن مهر که در این مسیر نامعلوم قانون گم شد.

تندگویان افزود: مسکن مهر در دولت بعدی ادامه پیدا کرد اما با توجه به خلا هایی که در مسیر این فرآیند بود متاسفانه کار تا به امروز به سرانجام نرسیده است.

وی ادامه داد: البته موضوع ازدواج در شهرستان ها و استان ها جزو موضوعاتی است که در دستور کار قرار گرفته است و در ستادهای ساماندهی امور جوانان که در تمامی استان ها تشکیل شده،متولی انجام امور با کمک فرمانداری استان هاست.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد : در عرض ۲ سال گذشته رصد و پایش های لازم را بر میزان مصوبات در این ستادها و اجرای آن ها انجام داده ایم. در بخش اجرایی بندهایی که مربوط به وزارت ورزش و جوانان می شود علیرغم اینکه در قانون نیست پذیرفته شده است و در بخش های فرهنگ سازی نیز تلاش های فراوانی را انجام داده ایم که خوشبختانه در این حوزه نهاد مختلفی پای کار امده اند.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم در این رابطه این است که باید ما به بحث اقتصادی این کار بپردازیم و همچنین بخش های تغییر نگرش فرهنگی که در جوانان اتفاق افتاده را نیز مورد بررسی قرار دهیم گفت: در پایشی که در سال ۹۶ انجام شده است با آماری مواجه هستیم که ۶۷ درصد از مجردین از وضعیت تجرد خود راضی اند، شاید بخشی از این موضوع به مباحث اقتصادی مرتبط باشد اما در برخی از افراد قشر مرفه نیز با توجه به شرایط خوب مالی اما بازهم شاهد تجرد جوانان هستیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان در خصوص ازدواج و استفاده از مکان های ورزشی پیشتاز است و گزارشی از عملکرد تمام نهادهایی که در این راستا فعالیت داشته اند را نیز می توانیم در اختیار باقی نهادها بگذاریم.

تندگویان گفت: موضوع خیرین حوزه ازدواج را متاسفانه  نداشتیم،اما ۱۹ مرداد ماه مجمع ملی خیرین ازدواج را تشکیل می دهیم و شروع به فعالیت خواهد کرد و بعد از آن نیز به سمت گرفتن تسهیلات برای این مجامع می رویم.

وی با بیان اینکه ستاد ملی جوانان در تمام موارد مغفول مانده است عنوان کرد: ما قبول داریم  در بسیاری از موارد مانند مسکن ارزان که یکی از مهمترین دغدغه جوانان است کم کاری شده است.

تندگویان  با اشاره به اینکه در خصوص مسکن در نظر داریم تا زمین رایگان و مصالح ارزان قیمت را در دستور کار قرار دهیم گفت: این موضوع در خصوص مسکن مهر که مسیر نامرتبی را طی کرد صدق نکرد اما در مورد مسکن ارزان برنامه های خوبی را در دست تدوین داریم.

وی  به موضوع وام ازدواج اشاره کرد و افزود: قانون در رابطه با بازپرداخت تغییری نکرده اما خوشبختانه عدد وام افزایش نسبتا خوبی داشته است. به این ترتیب کاملا مشخص است که در خصوص تضامین باید کسی ضمانت کند که بتواند مبلغ وام را پوشش دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: سال گذشته دولت 15هزارمیلیارد تومان وام پرداخت کرده که این رقم در سال جاری به 30هزار میلیارد تومان رسیده است.

او نهایت زمان دریافت وام ازدواج را یک ماهه عنوان کرد و ادامه داد: راه هایی که قانون گذار برای تضامین مقرر کرده است به این منظور است تا مطمئن باشیم که بازپرداخت ها به بانک باز می گردد.

معاون وزیر ورزش و جوانان  با بیان اینکه با وجود افزایش وام در سال جاری ازدواج ها کاهش پیدا کرده است تصریح کرد: بنابراین افزایش وام تاثیری بر انگیزه ازدواج جوان ها نداشته  و این خود گویای مشکلات بزرگتری در مقوله ازدواج است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: اگر اشتغال ایمن باشد جوانان نیازی به دریافت وام نخواهند داشت. در این خصوص  الگویی را از سال گذشته با کمک گرفتن از اعتبارات وزارت ورزش و جوانان آغاز کرده ایم تا به اشتغال جوانان کمک کنیم.

وی ادامه داد: با صرف 120میلیارد تومان از اعتبارات وزارتخانه در طی 7ماه توانستیم 5هزارشغل ایجاد کنیم در حالی که متولی این امر وزارت کار بود.

تندگویان در پایان گفت: پیشنهاد می کنیم تا جوانان با ثبت نام در تشکل های وزارتخانه علاوه بر یادگیری حرفه از مزایای موجود این طرح بهره مند شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز